از حرف تا عمل/ دولتی که وعده هایش یک به یک محقق می شود

عزم جدی دولت سیزدهم در رفع مشکل کم آبی استان کرمان و طرح هایی که در روز جمعه نهم تیرماه به دست رئیس جمهور در این استان افتتاح شد، نشان از وعده ها و حرف هایی دارد که در دولت سیزدهم یکی یکی به وقوع می پیوندد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛

«وَ جَعَلنَا مِنَ الماءِ کُلَّ شَی ءٍ حَیٍّ أفَلَا یُؤمِنُونَ». و هر چیز زنده  ای را از آب قرار دادیم، پس آیا ایمان نمی آورند؟ این سخن پروردگارِ جهانیان است. باری‌ تعالی به دست قدرتِ خویش هستی را آفرید و آب، این ماده‌ سحرانگیز را اساس و پایه‌ حیات قرار داد. زندگی بدون آب امکان‌ پذیر نیست و مقابله با معضلی به نام کم‌ آبی، یکی از راهبردهای اصلی مدیریتی است؛ که باید در تمامی استان‌ های کشور از طریق تدوین یک برنامه‌ ریزی دقیق و اصولی دنبال شود.

سالهاست؛ که به دلیل استفاده بی رویه از منابع آبی و هدررفت آب، شهرهای ایران وارد تنش آبی شده اند، اما این بار دولت سیزدهم برای رفع عطش آبی استان های مختلف وارد میدان شد؛ تا بخشی از دغدغه مردم را رفع کند. استان کرمان یکی از استان های درگیر با معضل کم آبی است و بر این اساس سومین سفر رئیس جمهور به این استان روز جمعه ۹ تیر ماه و به منظور پیگیری و تحقق وعده ها و مدیریت بحران کم آبی انجام شد.

نخستین بار، وی سال ۱۴۰۰ از سفر مسکو به طور مستقیم به جنوب کرمان عزیمت کرد؛ تا بحران سیل را از نزدیک و به طور میدانی مدیریت کند؛ دومین سفر آیت الله رئیسی در قالب سفر استانی هیات دولت طی مرداد سال گذشته انجام شد و این بار نیز رئیس جمهور به منظور افتتاح ۱۲ طرح در حوزه آب و برق به ارزش ۲۴ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان به کرمان، پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی کشورمان سفر کرد.

عزم دولت برای رفع تشنگی سرزمین نخل و نارنج؛ افتتاح یک طرح آب‌رسانی بعد از ۱۰ سال وقفه

نخستین برنامه این سفر صبح جمعه و با افتتاح طرح آب‌ رسانی به شهرستان‌های بم و بروات آغاز شد. این پروژه بیش از ۱۰ سال نیمه کاره رها مانده بود و در حالی که سد نساء یکی از بهترین آب‌ های استان را از منشاء کوه‌ های جبالبارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ‌ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند.

تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستای مسیر به میزان حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در سال هدف(سال ۱۴۲۵)، چشم‌ انداز و افق زمانی این طرح است؛ که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این پروژه ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار می‌ دهد و فاز توسعه طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌ های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان نیز تعداد ۴۲۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

از حرف تا عمل/ دولتی که وعده هایش یکی یکی عملی می شود

طرح انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان

دومین بخش سفر رئیس جمهور به استان کرمان به شهرستان رفسنجان و بازدید از سامانه انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور صورت گرفت.

طرح انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب در سال، با پیش‌بینی اعتبار بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان آغاز شد و تاکنون ۱۶ کیلومتر لوله‌ گذاری ۲ هزار میلیمتر، ۲۱ کیلومتر لوله‌ گذاری ۱۸۰۰ میلیمتر و ۲۷ کیلومتر لوله‌ گذاری ۱۰۰۰ میلیمتری از این پروژه برابر با ۴۵.۵ درصد از پروژه اجرا شده است.

به گفته دست‌ اندرکاران پروژه با وجود سختی کار و مسیر اجرا،‌ این طرح با سرعت خوبی در حال اجراست و پیش‌ بینی می‌ شود؛ بهار سال آینده به بهره‌ برداری برسد.

خطوط جمع‌ آوری، انتقال و تصفیه‌ خانه فاضلاب سیرجان نیز پس از سال‌ ها معطلی در این سفر به افتتاح رسید، تا مردم و بخش صنعت شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند. این پروژه شامل ۳۷۳ کیلومتر خطوط جمع‌ آوری و تصفیه‌ خانه به ظرفیت ۲۶ هزار و ۵۵۰ مترمکعب در شبانه‌ روز است.

افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره‌ های آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت، از جمله فواید و اثرات مثبت اجرای این پروژه است. جمعیت هدف این پروژه در فاز یک ۲۱۰ هزار نفر طراحی شده است.

در ادامه برنامه‌ های این سفر پست ۱۳۲.۲۰ کیلوولت سبزواران، خط ۴۰۰ کیلوولت شاهماران۲، خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی جیرفت و خط ۴۰۰ کیلوولت بم- جیرفت نیز با دستور رئیس جمهور افتتاح شدند.

احداث، توسعه، اصلاح، بهینه‌ سازی شبکه برق جهت برق‌ رسانی به بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ متقاضی فاقد برق، برق‌ رسانی به ۱۲ روستای فاقد برق، برق‌ رسانی به ۶۳۷ واحد مسکن ملی و تحویل پنل خورشیدی به عشایر استان به تعداد ۳۴۰ دستگاه نیز در این سفر انجام شد.

از حرف تا عمل/ دولتی که وعده هایش یکی یکی عملی می شود

افتتاح واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی خودمصرف بوتیا

سومین و آخرین بخش از سفر آیت الله رئیسی به استان کرمان، بعد از ظهر روز جمعه و با افتتاح واحد گازی نیروگاه سیکل‌ ترکیبی خود مصرف بوتیا انجام شد.

این پروژه مهمترین طرحی بود؛ که در این سفر افتتاح شد، بخش گازی ۳۱۲ مگاواتی نیروگاه خود مصرف بوتیا با ظرفیت کل ۴۵۰ مگاوات است؛ که توسط شرکت فولاد بوتیای ایرانیان برای تامین برق مجتمع فولاد بوتیا و فولاد زرند احداث شده و مازاد تولید آن نیز به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد.

این نیروگاه دارای یکی از پیشرفته‌ ترین توربین‌ های کلاس F با بالاترین راندمان است و بخش بخار آن نیز به ظرفیت ۱۳۸ مگاوات، طبق پیش‌ بینی‌ ها تا پیش از پایان سال به بهره‌ برداری خواهد رسید.

مصرف مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان حدود ۲۰۰ مگاوات بوده و مازاد برق تولیدی این نیروگاه به شبکه سراسری برق تزریق خواهد شد.

همچنین بخش بخار این نیروگاه نیز به ظرفیت ۱۳۸ مگاوات، طبق پیش‌بینی‌ ها تا پیش از پایان سال به بهره‌ برداری خواهد رسید.

از حرف تا عمل/ دولتی که وعده هایش یکی یکی عملی می شود

رفع مشکل آب و برق مردم و کشاورزان کرمان از اولویت‌های مهم دولت

رئیس جمهور روز جمعه در آئین بهره‌ برداری از پروژه‌ های آب، برق و فاضلاب استان کرمان با تاکید بر جبران عقب ماندگی‌ ها در پروژه‌ های زیرساختی گفت: ما در بخش آب، برق و فاضلاب مشکلاتی داریم، که می‌ بایست در سال‌ های گذشته مرتفع می‌ شد و به دلایلی مورد بی‌توجهی قرار گرفت؛ اما این دولت ضمن ارج نهادن به همه اقدامات صورت گرفته مصمم به جبران این عقب‌ ماندگی‌ هاست.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌ های نیمه تمام از دستور کارهای مهم دولت مردمی با روحیه جهادی مدیران است، افزود: نتیجه چنین رویکردی بهره‌برداری از پروژه‌ های مختلف آب، برق و فاضلاب در جای جای استان کرمان است.

وی؛ هدف‌ گذاری برای رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا از سوی وزیر جهادی و پرتلاش نیرو را از جمله اقدامات مهم و قابل توجه دولت در رفع مشکلات مردم دانست و گفت: امروز اعلام می‌ کنیم در نتیجه چنین رویکردی مشکل تنش آبی بیش از ۳ هزار روستا در کشور حل شده و تا آخر دولت نیز مشکل مابقی روستاها نیز به تدریج حل خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: رفع مشکل آب و برق مردم و کشاورزان کرمان از اولویت‌ های مهم دولت است.

آیت الله رئیسی؛ تکمیل و بهره‌ برداری از پروژه آبرسانی به شهرستان بم و بروات و بهره‌ مندی مردم این منطقه از آب گوارا را از جمله اقدامات مهم و ارزشمند دولت در تکمیل زیرساخت‌ های استان دانست و از وزارت نیرو،‌ پیمانکاران، کارگران و مدیران استانی برای به سرانجام رساندن این طرح مهم قدردانی کرد.

وی؛ استفاده از تجهیزات ساخت داخل و بهره‌ مندی از تخصص مهندسان ایرانی را از ویژگی‌ های مهم این پروژه دانست و بیان کرد: طرحی که امروز به بهره‌ برداری می‌ رسد، بخشی از پروژه بزرگ آبرسانی به نقاط مختلف استان کرمان است، که هر ماه بخش دیگری از آن بهره‌ برداری و این طرح به مرور تکمیل خواهد شد.

از حرف تا عمل/ دولتی که وعده هایش یکی یکی عملی می شود

۴ برنامه دولت برای تامین آب کرمان

وزیر نیرو نیز که در این سفر رئیس جمهور را همراهی کرد، با اشاره به ۴ برنامه دولت برای رفع تنش آبی در کرمان مهم‌ترین مساله رشد و توسعه استان کرمان را «آب» برشمرد و گفت: کرمان از ایام گذشته در خصوص بهره‌ مندی از منابع آب با کمبودهای بسیاری مواجه بوده و امروز نیز با توجه به رشد و پیشرفت این استان به فقر آبی آن افزوده می‌ شود؛ بنابراین لازم است امروز تدبیر جدی برای برطرف کردن این مساله لحاظ شود، که با حمایت دولت و مصوبات سفر اول ریاست جمهوری در دولت سیزدهم این مهم آغاز شده است.

علی اکبر محرابیان با اشاره به چهار برنامه دولت برای تحقق این امر، اظهار داشت: نخست اینکه از ذخایر آب‌ های سطحی و سدهای این استان بتوانیم حداکثر فایده را ببریم، پروژه‌ هایی در شرق، جنوب و دیگر نقاط به این منظور(‌برای انتقال آب سدها به شهرها) تعریف شده است؛ که امروز یکی از این پروژه‌ ها با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

وی تصریح کرد: همین موضوع در سد جیرفت، سد بافق و سد شهیدان امیر تیموری پیش‌ بینی شده، که برخی در مراحل نهایی است و برخی نیز نیاز به حمایت و تامین اعتبارات کافی دارد.

وزیر نیرو استفاده از بهترین منبع آبی یعنی شیرین‌ سازی و انتقال آب دریا را موضوع دوم برشمرد و ادامه داد: عملیات اجرایی این کلان پروژه در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با حمایت دولت وقت و در ادامه با حمایت مدیران و دولت‌ های یازدهم و دوازدهم و در انتها با حمایت دولت سیزدهم این اقدام به خوبی پیش رفت؛ به طوری‌ که در دولت مردمی پیش‌ بینی شد، عملیات اجرایی خط دوم همین مسیر آغاز شود؛ که کلنگ این امر توسط رئیس جمهور زده شد.

از حرف تا عمل/ دولتی که وعده هایش یکی یکی عملی می شود

محرابیان به برنامه‌ ریزی برای احداث خط انتقال آب اصفهان اشاره و عنوان کرد: در طول حدود سه ماه در طرح اصفهان، بیش از ۳۵ درصد پیشرفت حاصل شده است؛ در همین راستا ۶۰۰ کیلومتر مسیر آماده، ۳۰۰ کیلومتر کانال‌ کنی و ۱۰۰ کیلومتر در این بازه زمانی لوله‌ گذاری انجام شده است.

وی اضافه کرد: مسیر شرق برای تامین آب استان‌ های سیستان‌ و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال پیشرفت است؛ که این طرح حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد، در همین رابطه، خطی هم مختص استان فارس در حال احداث و پیشرفت است.

وزیر نیرو یادآور شد: برای تامین آب شرب استان کرمان به ویژه مناطق شمالی این استان برنامه‌ های مفصلی را پیش‌ بینی و در همین راستا تخصیصاتی را صادر کرده‌ ایم، به ویژه برای شهرهای شمالی کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار و زرند؛ تا از این مسیر بتوانیم تامین آب شرب و پایدار داشته باشیم؛ عملیات اجرایی این امر ۲۰ بهمن‌ ماه آغاز شد و امروز مراحل پیشرفت آن ملاحظه می‌ شود، این پروژه با روند پیشرفت خوبی در حال اجراست.

محرابیان، ضمن ابراز امیدواری برای تامین منابع مالی اجرای این پروژه ها در این سفر، استفاده از ظرفیت پساب برای تامین آب صنعت را موضوع سوم عنوان و اظهار کرد: ما در استان کرمان برای حفظ منابع آب راهی جز این نداریم که به برداشت آب از چاه‌ها دقت و رحم کنیم؛ در برخی از مناطق استان، سالانه با ۱.۵ متر کاهش ارتفاع آب سفره‌ های آب زیرزمینی مواجه هستیم، که بسیار خطرناک است. باید برداشت آب از چاه‌ ها را تا حدود بسیاری با استفاده از آب سطحی، آب دریا و ظرفیت بازچرخانی آب بهداشتی تصفیه شده در فاضلاب‌ ها مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه آب تصفیه شده از پساب آب پایدار است و هیچ‌ گاه دچار نوسان نمی‌شود، ابراز داشت: با اجرای این برنامه‌ های مهم در طول مدت عمر دولت مردمی می‌ توانیم مسائل آبی شرق، شمال، جنوب و تمام نقاط استان کرمان را با حمایت قاطع دولت و به ویژه حمایت مدیران و استاندار و نیز استفاده از ظرفیت عظیم معادن مرتفع کنیم.

وزیر نیرو به طرح‌های افتتاحی استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب از سد نسا از جمله این سدهایی است که کیفیت آب بسیار مطلوبی دارد. دارای ای سی(EC) ۴۳۰ بوده که از بهترین کیفیت‌ های آب کشور محسوب می‌ شود.)خط انتقال این طرح برای تامین آب شرب بم و بروات فراهم است و در سفر مصوب شد؛ این آب را به شرقی‌ ترین نقاط استان انتقال دهیم؛ این پروژه، پروژه با اهمیتی است؛ چرا که آب را از سخت‌ ترین و پرتنش‌ ترین نقطه استان به ثمر رساندیم.

از حرف تا عمل/ دولتی که وعده هایش یکی یکی عملی می شود

محرابیان اضافه کرد: پروژه فاضلاب شهر سیرجان نیز پروژه دیگری است، که در کنار آن دو نیروگاه سیکل ترکیبی را در حال بهره‌ برداری و دو نیروگاه سیکل ترکیبی را در حال اجرا داریم، همچنین دو پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر وجود دارد، که دوشهرک انرژی را شامل می‌ شود. این جزء افتخارات دولت محسوب می‌ شود و می‌ توانیم موضوع ناترازی برق را به واسطه اجرای این پروژه‌ ها مرتفع کنیم.

وی به پیشرفت طرح جهاد آبرسانی در استان کرمان اشاره و تصریح کرد: در استان ۶۶۹ روستا را شناسایی کردیم که در تنش آبی به سر می‌ بردند، در اطراف بروات ۱۲ روستا وجود داشت، که در شرایط بسیار بدی در تامین آب به سر می‌برد، با کار جهادی که در سراسر کشور آغاز شد و استفاده از ظرفیت نهادها، سپاه، بسیج، خیران آبرسان، پیمانکاران بخش خصوصی و گروه‌ های جهادی عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور را آغاز کردیم و ۶۶۹ روستا در استان کرمان در این طرح قرار داشت، که ۱۴۰ روستا به طول کامل به اتمام رسیده است؛ متوسط پیشرفت طرح در استان بالغ بر ۳۷ درصد است و امید است تا پایان دولت مردمی عملیات آبرسانی در ۶۶۹ روستا به طول کامل انجام شود.

‌وزیر نیرو با اشاره به افتتاح پست ۱۳۲ جیرفت، خاطرنشان ساخت: با افتتاح این پست ضمن تقویت افت ولتاژ در این منطقه، ظرفیت تامین برق نیز برای سرمایه‌ گذاران به ویژه اهالی مسکن ملی فراهم شده است؛ همچنین خط ۴۰۰ ولت بسیار مهم بم_ جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر، خط ۴۰۰ کیلوولت ارزوئیه افتتاح شد و شرکت‌ های توزیع برق در شمال و جنوب استان پروژه‌ های ارزشمندی را در پست‌ های توزیع توسعه شبکه، تبدیل سیم به کابل، برق‌ رسانی روستایی، تامین پنل‌ های خورشیدی برای عشایر غیور استان کرمان به مرحله افتتاح رساندند.

پایگاه اطلاع رسانی دولت

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha