کد خبر: 200833
۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
در تهران هیچ درختی قطع نمی‌شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی  شورای شهر تهران گفت: اگر بی‌دلیل درختی قطع شود، فرد یا سازمان خاطی باید هم جریمه پرداخت کنند هم درختکاری کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا)مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در برنامه «تهران بیست» درباره مصوبه برج باغ ها گفت: در دهه ۷۰ ما با سیاست شهرداری تهران برای ساخت و ساز در باغات تهران بدون رعایت اصول لازم مواجه شدیم و اجازه ساخت و ساز در بیش از ۷۰ درصد باغات داده می شد و شورای شهر سوم به سمتی رفت که این رهاشدگی و هجمه به سمت باغات را کاهش دهد و مصوب کرد که ساخت و ساز در ۳۰ درصد باغات می تواند رخ دهد و این فضا باید حفظ شود. این قانون کارکرد خودش را در دوره خودش داشت و جلوی بی‌ضابطگی را در این زمینه گرفت.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: در شورای پنجم ضابطه ساخت و ساز در ۱۵ درصد سطح مصوب شد و این مسئله را پایه سیاست گذاری ها گذاشته ایم. شورای شهر ششم هنوز به هیچ جمع بندی درباره ضابطه ساخت و ساز در برج باغ ها نرسیده است. اولویت ما در دوره ششم حفاظت و گسترش باغات تهران است و قانونی مصوب نخواهد شد که نتیجه آن ضربه به باغات باشد.

وی درباره اقدام شورای شهر ششم درباره ساخت و ساز در باغات گفت: لایحه پیشنهادی شورای شهر ششم را کمک به حفظ باغات نمی دانم و به همین دلیل هم هنوز در حال بررسی در کمیسیون است و در حال بررسی نظرات کارشناسان این حوزه هستیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: حفاظت از درختان و توسعه فضای سبز رویکرد شورای شهر است. در ابتدای دهه ۶۰ سرانه فضای سبز ۱ متر مربع بود ولی امروز ۱۶ و نیم متر مربع برای هر نفر است.

عباسی در پاسخ به ساخت و سازها در کن گفت: ما در کن ساخت و ساز بلند مرتبه در باغات نداریم. در تهران در دوره هایی مواجهه بودیم که ۷۵ روستا داشتیم ولی هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ روستا داریم‌. ما اشتباهی داشتیم که در ضابطه ساخت و ساز در باغات که ۳۰ درصد بود و نتیجه خودش را داشت باید در طول زمان آن را اصلاح می‌کردیم. ما زمین‌ها و باغاتی داریم که ارزشمند هستند و به هیچ وجه نباید مورد ساخت و ساز قرار بگیرند ولی برخی از زمین‌ها هستند که امکان ساخت دارند.

وی افزود: برای حفاظت باغات خرمالوی کن برنامه ریزی شده است ولی در ادوار گذشته برخی تعاونی‌ها به این باغات دست‌اندازی کرده بودند که چون از مسیر قانونی و به دلیل کج سلیقگی پیش رفته بودند، نمی توان با آنها برخورد کرد.

شهرداری هم برای قطع درختان جریمه می دهد

عباسی درباره درآمد شهرداری از محل قطع درختان گفت: اگر به هر دلیلی درختی قطع شود جریمه آن در حساب خاصی قرار می‌گیرد و در مسیر حفاظت باغات تهران هزینه می شود. ولی هیچ درختی در تهران قطع نمی شود و اگر افراد یا خود شهرداری درختی را بی دلیل قطع کنند باید خودشان درخت کاری کنند. در همین دوره شهرداری هم برای قطع درختان هم هزینه پرداخت کرده و هم درخت به جای آنها کاشته است.

منبع:آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha