آماده سازی هوش مصنوعی برای جایگزینی انسان‌ در عملیات‌ نجات

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)احمدفناوری‌های هوش مصنوعی در حال آماده‌سازی برای جایگزینی انسان‌ها در عملیات‌های نجات هستند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز، یک کارشناس تحول دیجیتال می گوید: فناوری هوش مصنوعی پیش از این در زمینه امدادرسانی در مناطق بحرانی استفاده شده و در آینده در این زمینه پیشرفت خواهد کرد.

برنارد کواچ، رئیس دپارتمان نوآوری برنامه جهانی غذا، در حاشیه کنفرانسی که توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات در ژنو با عنوان «هوش مصنوعی در امور خیر» برگزار شد، بیان می کند: گاهی اوقات فرستادن راننده یا یک کارمند برای ارسال کمک بسیار خطرناک است بنابراین استفاده از این فناوری می تواند بسیار کمک کند.

در این کنفرانس حدود ۳۰۰۰ متخصص هوش مصنوعی از ۱۸۳ کشور جهان و نمایندگان دولت ها، جامعه مدنی و شرکت ها و ۵۵۰۰ هزار دنبال کننده از طریق ویدئو کنفرانس حضور داشتند.

سازمان ملل در چند سال گذشته افزایش حملات به امدادگران را گزارش کرده است، در حالی که بیشترین تعداد درگیری های خشونت آمیز جهان از پایان جنگ جهانی دوم بوده است و برنامه جهانی غذا به تنهایی ۳ کارمند خود را در سودان از دست داده است.

زیاد عبدالتواب، کارشناس تحول دیجیتال و امنیت اطلاعات، خاطرنشان می‌کند: استفاده از خودروهای کنترل از راه دور با سیستم‌های هوش مصنوعی در برخی مناطق درگیری در امدادرسانی آغاز شده است.

وی در خصوص سهم این فناوری در کاهش خسارات درگیری ها و بلایا می گوید: این خودروها یا ربات‌ها تلفات جانی را کاهش می‌دهند، به‌ویژه که رانندگان خودروهای معمولی در مکان‌های درگیری در معرض خطرات زیادی هستند که رسیدن کمک‌ها را نیز به تأخیر می‌اندازد.

وجود ربات‌ها برای توزیع غذا بین نیازمندان در مناطق حادثه‌خیز و درگیری، دغدغه های پیش روی رانندگان خودروهای امدادی را برطرف می‌کند. ربات‌ها اکنون می‌توانند بمب‌ خنثی کنند و در مناطق خطرناک یا میدان‌های مین حرکت کنند و این یک کمک مهم برای محافظت از انسان است.

هوش مصنوعی قادر است جهشی بزرگ در دستیابی به مکان‌های دورافتاده و توانایی غلبه بر خطرات پیش روی امدادگران انسانی داشته باشد.

در حال حاضر ربات ها در مناطق حادثه خیز، اطفا حریق، ترمیم نشت گاز یا نفت و جستجوی افراد مفقود در مواقع زلزله و فروریختن استفاده می شوند و انتظار می رود بیشتر در مناطق بلایای طبیعی مانند آتشفشان و آتش سوزی استفاده شوند.

بر اساس برآوردها در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۰۰ ربات در سراسر جهان وجود دارد که در امداد و نجات و کمک های بشردوستانه استفاده می شوند و انتظار می رود این تعداد در آینده شاهد افزایش چشمگیری باشد. استفاده از ربات ها در سال ۲۰۱۰ برای جستجوی افراد گمشده در زلزله هائیتی آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha