نماینده مجلس: استیضاح وزیر کشور کلید خورده است

تعامل دو سویه است و نمایندگان و وزرا باید هر دو برای وحدت و تعامل تلاش کنند و این هم‌منوط به انجام وظیفه است، اما این خطا سبب ایجاد حساسیت در مجلس شده است، لذا بر اساس قانون استیضاح وزیر کشور کلید خورده است و این استیضاح باید پیگیری شود. در مجموع این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور به استانداران، از کلید خوردن استیضاح وزیر کشور در مجلس خبر داد گفت: ستاد انتخابات به‌جای ممانعت از نماینده‌ای که به وظیفه قانونی‌اش عمل می‌کند با افرادی که فعالیت انتخاباتی خلاف قانون دارند برخورد کند.

سید کاظم دلخوش با اشاره به بخشنامه معاونت سیاسی وزارت کشور به استانداران، گفت: بر اساس قانون اساسی وظایف هرکدام از قوا و دستگاه‌های ذیربط مشخص است، جایگاه مجلس نیز در اصول ۸۳ و۸۴ قانون اساسی مشخص وکاملاً شفاف است. براساس اصول قانون اساسی دوره نمایندگی مجلس ۴ سال است و وقتی مردم به فردی در جایگاه قانونگذاری رأی می‌دهند، یعنی آن فرد را برای ۴ سال انتخاب کرده اند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: جایگاه قوه قضاییه ودولت نیز بر اساس قانون اساسی هم‌مشخص است، قانون برای همه یکسان است و دغدغه نمایندگان هم کاملاً مشخص است، اما بخشنامه‌ای که از طرف معاونت سیاسی وزارت کشور به استانداران ابلاغ شد موجب اختلاف بین دو قوه شد و سبب شد خارج از شان مجلس با نمایندگان از نظر اجرایی و قانون‌گذاری برخورد شود.

وی در ادامه یادآور شد: صدور بخشنامه و ایجاد اختلاف قطعاً زمینه افزایش مشکلات در کشور می‌شود. از سوی دیگر دولت نمی‌تواند بگوید نماینده در سال چهارم نمایندگی حق فعالیت ندارد. قانون انتخابات هم کاملا شرایط را مشخص کرده است.

دلخوش گفت: ستاد انتخابات باید با حساسیت کار را انجام دهد و به کاندیداهای که داوطلب انتخابات پیش رو هستند و فعال شدند و کارهای انتخاباتی خلاف قانون انجام می‌دهند، بپردازد نه به نماینده‌ای که به وظیفه قانونی خود به درستی عمل می‌کند. از سوی دیگر مجلس و دولت همیشه همراه بودند، نمایندگان مجلس ۲۷۰ رای به وزیر کشور دادند و نمایندگان وزیر کشور را یکی از نیروهای حاضر در عرصه‌های دفاع از کشورمان قبول دارند. حتی برای اولین بار ۲۳۲ نفر از نمایندگان نامه‌ای به آقای رییسی نوشتند ودرخواست کردند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. پس این‌ها نشان از وحدت مجلس و دولت دارد.

وی با تأکید براینکه مجلس درصدد اختلاف نبوده است، افزود: ستاد انتخابات که بخشنامه صادر کرد، هیچ عذرخواهی نکرد در حالی که ضمن حضور در مجلس باید نمایندگان را قانع و به آن‌ها توضیحات می‌داد. بنا نیست یک قوه فقط تعامل داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: رئیس ستاد انتخابات کشور با بخشنامه نادرست و اقدام اشتباه آرامش مردم و نمایندگان را به هم ریخت. از سوی دیگر این شبه ایجاد شد که از الان به دنبال مهندسی انتخابات هستند.

وزارت کشور و ستاد انتخابات جایگاه حساسی دارند و خطای آشکار آن‌ها پذیرفتنی نیست. کسانی که قانون انتخابات را رعایت نمی‌کنند، وارد عرصه شده و هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌شود، اما با نماینده‌ای که طبق وظیفه کار می‌کند، این چنین برخورد می‌شود. نماینده طبق قانون اساسی باید جوابگوی مردم باشد.

دلخوش افزود: تعامل دو سویه است و نمایندگان و وزرا باید هر دو برای وحدت و تعامل تلاش کنند و این هم‌منوط به انجام وظیفه است، اما این خطا سبب ایجاد حساسیت در مجلس شده است، لذا بر اساس قانون استیضاح وزیر کشور کلید خورده است و این استیضاح باید پیگیری شود. در مجموع این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha