۸۹ مرکز سلامت مجری طرح اجرای طرح سلامت خانواده در استان زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: حال حاضر از مجموع ۱۱۵ مرکز خدمات جامع سلامت در استان ۸۹ مرکز مجری برنامه طرح سلامت خانواده هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، مشهود تقیلو با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم اجرای طرح سلامت خانواده است،اظهار کرد:طبق برنامه این کار برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت لحاظ شده که در هر استان یک شهق.رستان و در کشور حدود ۵۹ شهرستان انتخاب شده اند.

وی با یادآوری اینکه برنامه سلامت خانواده یا همان پزشک خانواده از سال ۸۴ در سطح کشور اجرا شد،افزود: در حال حاضر از مجموع ۱۱۵ مرکز خدمات جامع سلامت در استان ۸۹ مرکز مجری برنامه یاد شده هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به فواید اجرای سلامت خانواده بیان کرد:عموم مردم نیازی ندارند برای مسائل بسیار پیش افتاده و ساده بهداشتی به متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنند، این کار مبتنی بر سطح بندی ها است که سطح یک آن پزشک خانواده را در بر می گیرد و بیمار در صورت نیاز به سطح بعدی ارجاع داده می شود.

تقیلو با اشاره به اینکه در استان زنجان این طرح در شهرستان خدابنده در نظر گرفته شده است، افزود: هر طرحی در آغاز مشکلاتی دارد، هر چقدر جمعیت کمتر باشد می تواند نتیجه بهتری را هم به دنبال داشته باشد که با انجام این کار نواقص و نقاط قوت بهتر نمود می کند و پس از بررسی کامل آن این طرح به تدریج در شهرهای خرمدره و ابهر نیز در اواخر تابستان اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر طرح سلامت خانواده در ۲ استان های مازندران و شیراز به صورت آزمایشی و به مدت ۱۰ سال در حال اجرا بوده و معایب و نواقص آن استخراج شده است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از گام های اصلی در این طرح آن است که هر فرد ایرانی در شهر و روستا مراقب سلامت خود را بشناسند و به این طریق برنامه ریزی شده که به ازای تعداد جمعیت، مراقب سلامت در نظر گرفته شود که کارهای اولیه بیمار را انجام و سپس او را به پزشک ارجاع می دهد.

تقیلو تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت مصمم است با تخصیص اعتبار مورد نیاز، این طرح را با جدیت به سرانجام برساند و از طرفی پیش نیاز این طرح از قبیل فضا و نیروی انسانی مورد نیاز فراهم شده که به شتاب بخشی برنامه کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/ نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha