زنجان تاجر بومی فرش ندارد

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان گفت: یکی از چالش های عمده صادرات فرش زنجان نبود صادرکنندگان و تجار بومی در این استان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، سید محسن جعفری با اشاره به نبود تجار بومی در استان، اظهار کرد: پیش از این نیز ۱۵ تاجر فرش دستباف در استان وجود داشت که به طور مستقیم کار صادراتی را انجام می دادند اما اکنون به دلیل کهولت سن از صحنه خارج شدند و دیگر نیروی جوان جایگزین آنها نشده اند.

وی افزود: در حال حاضر تاجران فرش دستباف زنجان از استان های تهران، قم و برخی مواقع اصفهان هستند که کار صادراتی توسط آنان انجام می شود و زنجان تاجر ندارد که بتواند این کار را به طور مستقیم به سرانجام برساند.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه صادرات فرش زنجان با معضلاتی مواجه است، بیان کرد: پیمان سپاری ارزی مهمترین و موثرترین عامل کاهش فروش و صادرات فرش دستباف زنجان است هرچند با پیگیری هایی که از سوی وزارت صمت و مرکز فرش انجام شد، در نهایت موفق شدند آن را از سه ماه به ۶ ماه افزایش دهند.

جعفری ادامه داد: البته با کارهای انجام گرفته فرش دستباف از پیمان سپاری ارزی خارج شده و به این طریق در مقابل تعهد ارزی، واردات انجام می شود که در صورت حمایت ها در توسعه صادرات اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه با تخصیص اعتبارات مناسب می توان برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی در کشورهای هدف صادراتی اقدام کرد که متاسفانه چنین چیزی برقرار نشده است، افزود: طبق تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه، قانون حمایت از فرش و صنایع دستی لحاظ شده بود تا اتاق فرش دستباف ایرانی در کشورهای هدف صادراتی راه اندازی شود تا تجار ایرانی بتوانند تولیدات خود را ارائه کنند که این هم مسکوت ماند.

این مسئول تصریح کرد: با وجود این مشکلات تولیدکنندگان زنجانی در حال فعالیت هستند و تعداد کارگاه های خانگی فرشبافی نیز طی سال های گذشته به ویژه در مناطقی خاص همانند اسلام آباد و شهرک های اقماری روند صعوی به خود گرفته است.

جعفری با بیان اینکه در زمان حاضر بافتن فرش ها در ابعاد بزرگ در مقایسه با گذشته کمرنگتر شده است، افزود: تولیدکنندگان مجبورند کارگاه های کوچک فرشبافی راه اندازی کنند تا گروه های هدف مشغول به کار شوند.

وی اظهار داشت: تامین تسهیلات ارزان قیمت و اعطای آن در قالب قرض الحسنه به تولیدکنندگان می تواند به رفع مشکلات کنونی این صنعت به ویژه تامین مواد اولیه و دستمزد بافندگان کمک زیادی کند و تحقق آن به افزایش تولید و اشتغال بالا منتهی می شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: کاهش تعرفه های واردات مواد اولیه نیز از دیگر راهکارهای رفع مشکلات این بخش است و می تواند به کاهش قیمت منجر شود و از طرفی صادرات فرش دستباف هم در افزایش تولیدات تاثیر زیادی دارد و دلگرمی فعالان این بخش را موجب خواهد شد.

جعفری در خصوص میزان تولید فرش استان نیز با توجه به پراکندگی کارگاه ها در سطح شهر و خانگی بودن، خاطرنشان کرد: امکان استخراج تولیدات فرش در ماه امکانپذیر نیست اما طبق برآوردها حدود ۳۳ هزار قالیباف در استان وجود دارد که به صورت تمام وقت و نیمه وقت فعالیت می کنند و سالانه ۱۱۰ هزار متر مربع فرش دستباف، ابریشم، پشم و تابلو فرش تولید می کنند.

انتهای پیام / نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha