دپو خوردورهای ارگ اقتصادی بم مربوط به منابع ارزی است

مدیر کل گمرکات استان کرمان، در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، با اشاره به دپو خودروهای شرکت‌ های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم گفت: این مشکل مربوط به گمرک نیست بلکه به تخصیص منابع ارزی بانک مرکزی مرتبط است، که با ارائه راهکارهای لازم روند ترخیص سریع‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد دولتی در حاشیه بازدید از کارخانه های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، گفت: سال های گذشته در بحث اینکه این ضایعات از محل کدام قبض اموال است مستندسازی نشده و اکنون توجیه شده اند که مستندسازی آنها انجام می شود و ضایعاتی که در سال های قبل مستندسازی نشده اند، همگی تحت عنوان ضایعات به گمرک اظهار و ترخیص شوند.

وی افزود: یکسری از ضایعات دیگر نیز حاصل بسته بندی و لفاف کالا هستند، که هیچ مشکل خاصی ندارند و اینکه در این محل دپو شده و باقی مانده اند، اشتباه است.

مدیر کل گمرک استان کرمان ادامه داد: کسری های یکسری از پک ها(مجموعه های وارداتی) که ناقص وارد می شوند، باید مستندسازی و صورتجلسه شود، تا زمانی که کسری بار ارسال می شود، مشمول عوارض و ترخیص نشود.

دولتی همچنین با اشاره به دپو خودروهای شرکت‌ های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم گفت: این مشکل مربوط به گمرک نیست بلکه به تخصیص منابع ارزی بانک مرکزی مرتبط است، که با ارائه راهکارهای لازم روند ترخیص سریع‌تر خواهد شد.

وی در حاشیه بازدید از کارخانه های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم اظهارداشت: خودروسازان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید مشکل اظهار یعنی عدم بررسی ثبت سفارش داشتند که گمرک اجازه می دهد بدون اینکه هنوز مشکل ارزی ان ها حل نشده است اجازه اظهار به گمرک را داشته باشند.

وی افزود: خودروسازان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید مشکل اظهار یعنی «عدم بررسی ثبت سفارش» داشتند، که گمرک اجازه می دهد هنوز که مشکل ارزی آنها حل نشده است اجازه ظهار به گمرک را داشته باشند.

مدیر کل گمرک استان کرمان؛ بیان‌کرد: خودروساز بعد از اظهار به گمرک بالافاصله از تسهیلات ۹۰ درصدی استفاده می کند، می تواند خودروهای خود را ترخیص کند و تنها ۱۰ درصد از کالا بابت تضمن کدرهگیری بانک مرکزی در گمرک باقی می ماند.

دولتی خاطرنشان کرد: سال ۹۶ اوج فعالیت‌ها و تولیدات خودروسازان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم با تولید ۱۱۳ هزار دستگاه بود، که در سال ۱۴۰۱ رکورد شکسته و حدود ۱۲۰ هزار دستگاه در این منطقه تولید شد.

به گفته وی بخش زیادی از درآمدهای گمرکی به خودروسازی کرمان که قطب خودروسازی کشور است تعلق دارد و گمرک دستگاه اجرایی و نهاد حاکمیتی است که در کنار بخش تولید قرار دارد و درد تولید کننده و مسایل و مشکلات آن را به خوبی درک می‌ کند.

مدیرکل گمرک استان کرمان توضیح داد: سال ۹۷ در اوج تحریم ها بسیاری از کالاها در گمرکات ارزی دپو شده بود که به قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شد ۹۰ درصد کالا ترخیص و ۱۰ درصد دیگر به‌عنوان تضمین در گمرک باقی بماند که بانک مرکزی مخالفت کرد و گفت گمرک چرا کالا را بدون کد رهگیری بانک ترخیص می‌کند و به همین دلیل در آن سال جلو این کار گرفته شد.

دولتی درباره کمبود نیروی انسانی گمرک نیز افزود: برای جذب و استخدام نیروی انسانی نیاز به یکسری الزامات است که اینک شرایط آن مهیا نیست.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در آمد گمرکات استان وارد خزانه دولت شد، که از این میزان بالغ بر ۹۰ درصد مربوط به گمرک بم و خودروسازی‌ها بوده و گمرکات استان در کشور رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

محمد دولتی ۹ مرداد ماه در بازدید از خودروسازی‌های منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از جمله مشکلات شرکت مدیران خودرو، عدم تخصیص منابع ارزی بود که این مشکل به بانک مرکزی برمی‌گردد که با راهکارهای ارائه شده توسط گمرک مشکلات به زودی حل می‌شوند و ترخیص خودروها سرعت بیشتری گرفته است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص ضایعات دپو شده در منطقه ویژه اقتصادی بیان کرد: ضایعات دپو شده در منطقه ویژه اقتصادی، سنواتی است که به ابتدای راه اندازی ارگ جدید برمی گردد ، و با توجه به توجیهات و راهکارهای داده شده و طی اظهار نامه مالیاتی ارائه شده به گمرک، ضایعات دپو شده ترخیص می شوند.

او بیان‌کرد: خودروساز بعد از اظهار به گمرک بالافاصله از تسهیلات ۹۰ درصدی استفاده می کند و می تواند خودروهای خود را ترخیص کند و تنها ۱۰ درصد از کالا بابت تضمن کدرهگیری بانک مرکزی در گمرک باقی می ماند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha