۴۱ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خدمات است/ فعالیت ۱۳۲ خانه بهداشت کارگری در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: طبق آخرین آمار ۴۱ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، طیب جعفری روز یکشنبه(۲۲ مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، با اشاره به اینکه در استان زنجان یک برنامه بلند مدتی را در حوزه اشتغال در نظر داشتیم تمرکز در بخش خدمات بود، اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۴۱ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خدمات تولید و ایجاد می‌شود.

  وی با بیان اینکه شاخص تعداد شاغلین بخش خدمات متناسب با این ۴۱درصد نبود، افزود: رویکردها به سمت هدایت تسهیلات بانکی، حمایت رفع موانع تولید و فعالیت های اقتصادی اتفاق بیافتد تا بخش خدمات از جهت ایجاد  اشتغال سهم بیشتری را داشته باشد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه سهم بخش خدمات در اقتصاد استان در سال ۱۴۰۰ در بخش اشتغال استان ۳۷.۶ درصد بوده است، بیان کرد:  در سال گذشته مرز ۴۱ درصد را رد کرده ایم بطوری که شاغلین استان در بخش خدمات مشغول به کار شده اند که نشان دهنده برنامه مدون و رویکرد منسجم در تمامی دستگاه های اجرایی شکل گرفته است که تمکیل زنجیره ارزش صورت گیرد.

جعفری با بیان اینکه ماهیت بیشتر تکمیل زنجیره ارزش در بخش خدمات است، اظهار کرد: در بیان ساده تر در بخش صنعت ارزش افزوده ایجاد میکنیم اما زنجیره پیشین و پسین صنعت در استان شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه  استان در بخش اشتغال که میانگین کشوری ۵۱.۶ درصد است، عقب هستیم، خاطر نشان کرد: با این اوصاف روند رو به رشد بخش خدمات در استان شکل گرفته و در حال اتفاق افتادن است.
این مسئول با اشاره به مقایسه جمعیت فعال و بیکار کشور و استان در طی دو سال گذشته ، گفت: در سال ۱۴۰۰ جمعیت شاغل استان ۳۴۸ هزار و جمعیت بیکار نیز ۲۴ هزار و ۴۰۰ بوده است.

جعفری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در سطح کشور جمعیت فعال ۲۵ میلیون و ۸۲۲ هزار نفر بوده است، افزود: در سطح استان در همین بازده زمانی جمعیت فعال ۳۷۳ هزار و ۳۰۵ نفر بوده است که در سال گذشته رشد ۰.۹ درصدی  را داشته است.

وی با اشاره به رشد قابل توجه جمعیت فعال استان به ۴۰۵ هزار و ۲۰۵ نفری گفت: این مقدار برابر با رشد ۸.۵ درصدی بوده است که بسیار قابل ملاحظه است و بدلیل تغییراتی که در استان صورت گرفته است و باعث جمعیت بیشتری در  با مقایسه با کشور در بازار کار وارد شود.

این مسئول اظهار کرد: علیرغم افرایش نرخ مشارکت اقتصادی در استان شاهد تتبیت نرخ بیکاری در سطح استان بودیم و اجازه ندادیم که نرخ بیکاری در استان متناسب با انبوه جمعیت ورود به بازار کار افزایش پیدا کند.

جعفری با بیان اینکه نسبت اشتغال استان در سال ۱۴۰۰ ۴۲.۵ بوده که در سال ۱۴۰۱ نسبت اشتغال به ۴۵.۷ رسیده است، بیان کرد: این رقم در سطح کشور  ثابت بوده و نشان دهنده این است که استان به لحاظ بازار کار پویایی لازم را داشته و توانسته استدر کنار تحریک به عرضه نیروی کار برای مشارکت در امر اقتصاد  پاسخ گویی مناسبی به نیاز مردم داشته باشد. 

وی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ، ۱۲۲ خانه بهداشت کارگری در استان داشته ایم، افزود: این تعداد در سال گذشته به ۱۳۲ مورد خانه بهداشت کارگری افرایش پیدا کرده است و ۲۱ هزار و ۶۲۴ نفر در سال جاری از خدمات این خانه بهداشت استفاده کرده اند.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha