ارزش معنوی مهمترین عامل حضور در مساجد است

با توجه به هفته جهانی مساجد و با نگاه به دیدگاه های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی با مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفتگویی در همین زمینه صورت رفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی، با توجه به هفته جهانی مسجد و با نگاه به دیدگاه های امام خمینی(ره) "مساجد سنگر است، سنگرها را پرکنید" و رهبر معظم انقلاب اسلامی "برای جوان‌ها جایگاهی خاص در مسجد داشته باشیم" با مدیر ستاد اقامه نماز استان مبنی بر اینکه بتوانیم این پایگاه معنوی را از قوت و قدرت بیشتری برخوردار کنیم سه شنبه سی و یکم مردادماه گفتگویی انجام گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی نیا مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی ضمن بزرگداشت هفته جهانی مسجد گفت: اگر بخواهیم به آن کارکردهای قوی و اهداف مهمی که برای مسجد برنامه ریزی شده برسیم باید به نکات بسیار مهمی توجه شود.

وی ادامه داد: در مدیریت و برنامه های مسجد مخاطب محور حرکت کرده و باید مخاطبین اصلی جوانان، نوجوانان و اهالی محله مساجد باشند.

سبحانی نیا افزود: یک مدیریت موفق و حامیان یک مسجد اگر شناختی از آسیب های مدیریتی، مکانی، برنامه ای و رفتاری مرکز خود داشته باشند یقینا با هم اندیشی و استفاده کردن از افراد توانمند می توانند آسیب ها را کاهش دهند زیرا هرچه آسیب ها و پرسش ها بیشتر باشد شبهه در اذهان بیشتر و کشش و گرایش ها ضعیف تر خواهد بود.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: باید در هر مسجدی کانون های فعالی از جوانان مانند تیم های ورزشی، مدارس و... یارانی داشته باشند که تبلیغ کننده و تسهیل گر ارتباط بین کانون های جمعیت جوانان، نوجوانان و مسجد باشند همچنین از عنصر همسالان برای دعوت جوانان به مسجد استفاده شود.

وی عنوان کرد: در همین موضوع رابطین و ارتباط گیرندگان با کانون های جوانان را با شیوه های جذب به مسجد و جذب به برنامه های دینی را آموزش داده و این مهارت را افزایش دهیم که می توان از ظرفیت ستاد اقامه نماز و اساتید مرکز تخصصی خوبی که دارند بهره گرفت.

سبحانی نیا در بخش دیگر صحبت های خود گفت: برنامه ها و محتواهای مساجد باید براساس نیاز محله باشد اگر محله نیاز های خاصی دارد، همه ی برنامه ها را باید در آن راستا قرار دهیم و از افرادی استفاده کرد که زبان، شخصیت و از منش محله شناخت داشته باشند و بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی بیان کرد: عملکرد مساجد باید شفاف باشد. مسجد باید محوریتش آموزش، تربیت و مدیریت دینی و مشارکت دهی باشد یعنی باید خانواده ها احساس کنند مسجد مرکز تعامل است.

وی ادامه داد: استفاده از بزرگان و الگو های محلی در تعاملات مسجد، به این دلیل که هر چه اعتماد بین اهالی مسجد و بزرگان مسجد بیشتر باشد یقینا می تواند آن فرد و مسجد محور این قضیه قرار گیرد.

سبحانی نیا افزود: باید در مساجد براساس ذائقه ها و سلیقه ها برنامه های متنوعی طراحی شود. اقتدار و عزت مسجد را حفظ کرده و هرکسی با نگاه خود احساس کند به آن مسجد تعلق دارد زیرا مسجد سنگر محله می باشد و عاملی است برای جلوگیری از آسیب ها و خطراتی که میتواند تهدید کننده قشر جوان، نوجوان به خصوص خانواده ها باشد.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در پایان صحبت های خود به این سوال مردم که چرا به مسجد می روید اینگونه پاسخ داد: اگر از مردم محله پرسیده شود چرا به مسجد می روید پاسخشان این است که برای نماز و مسجد در دنیا و آخرت ارزشی وجود دارد که برای دست یافتن به این ارزش ها به مسجد می آیند یعنی ارزش معنوی مهم ترین انگیزه حضور در مسجد می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha