نرخ تسهیلات مسکن ملی به صورت پلکانی کاهش می یابد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد، گفت: در تلاش هستیم با روش‌های پلکانی میزان تسهیلات را به حداقل برسانیم تا برای آحاد جامعه قابل پرداخت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، مهرداد بذرپاش، روز پنجشنبه (۲شهریورماه) در سفر یک روزه به استان زنجان در حاشیه افتتاح واحد های مسکن ملی در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه خوشبختانه رشد خوبی را در پروژه های ملی شاهد هستیم، اظهار کرد: امروز در مجموع ۳ هزار و ۷۳۸ واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید، که این واحدها در قالب مسکن حمایتی، بازآفرینی، خودمالکی، گروه ساخت روستایی و جوانی جمعیت واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان پروژه‌ها با وجود همه مشکلات از جمله محدودیت منابع با سرعت خوبی و با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال اجرا است، افزود: در این استان۱۷ هزار پروژه تخصیص یافته و بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در سطح استان تدارک دیده شده است و در برخی شهرها نیز مشکل تحویل زمین داریم که به زودی مرتفع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشترین متقاضیان در شهر زنجان هستند که موضوع زمین حل شده و هم در شرق و هم در غرب زنجان پروژه‌ها در حال ساخت است، بیان کرد: امروز ۷۰۰ واحد شرق و غرب در زنجان و یک سایت در داخل شهر که توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) ساخته شده، امروز افتتاح شد و مابقی واحد ها نیز تا پایان سال و برای مابقی نیز طی هدف‌گذاری انجام شده  در ۶ ماهه ابتدایی سال آینده تقدیم مردم شود.

بذرپاش  با بیان اینکه در دولت سیاست های مختلفی داریم که یکی از این سیاست ها مجتمع‌سازی است، اظهار کرد: خوشبختانه استان‌ زنجان رشد قابل قبولی در این خصوص دارد که امیدواریم ظرف یک سال آینده یک نهضت واگذاری واحد ها را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن ویلایی نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: استان‌های یزد و خراسان جنوبی در اجرای این سیاست پیشتازند و تعداد مسکن‌های یک طبقه بیش از مسکن‌های انبوه یا مجتمع است.

نهضت دوم واگذاری زمین طرح قانون جوانی جمعیت از ماه ربیع الاول

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکلیف قانون جوانی جمعیت در تأمین مسکن گفت: از ابتدای ماه ربیع الاول  نهضت دوم واگذاری زمین‌های این طرح را در همه استان‌ها به مدت دو هفته شاهد خواهیم بود وعدد قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه یکی از بهترین روش‌های تولید مسکن، سرمایه‌گذاری در منطقه‌هایی که بافت ناکارآمد و فرسوده است، بیان کرد: این مناطق خدمات زیربنایی و روینایی حداقلی و سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد، ضمن اینکه هویت شهر برقرار است، افراد سریعتر می‌توانند ساکن شوند و امنیت و سلامت شهروندان در آن بافت ها تضمین شده‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای سال با مکانیزم‌های تشویقی بافت فرسوده بسته ۱۹ بندی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به همه استان‌ها ابلاغ شد و در ساخت ‌و سازهای این بخش رشد ۴۰ درصدی در سراسر کشور شاهد هستیم که به این رشد بسنده نخواهیم کرد.

واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستای سطح کشور

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۱۶۰ هزار واحد خانه های روستایی در سطح کشور در حال ساخت است، اظهار کرد: هدافگذاری جدید وزارت راه و شهرسازی واگذاری زمین در روستاها است که بتوانیم تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه با کمک بنیاد مسکن در روستاهای سراسر کشور به مردم واگذار کنیم که اتفاق بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

بذرپاش با اشاره به اینکه نهضت واگذاری زمین به افراد نیازمند و متقاضی ساخت مسکن سرعت تولید مسکن در روستاها را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح
محدودیت‌های طرح هادی نیز برطرف می‌شود و همچنین اجرای طرح واگذاری زمین نیز از همین هفته از خراسان رضوی آغاز می‌شود.

بذرپاش تولید مسکن را به دلیل گستردگی کار  یکی از  سخت‌ترین عرصه‌ها است و دولت شجاعانه بر این امر ورود کرد، گفت: هر نوع تسهیلاتی که دولت می‌تواند برای تسهیل تأمین مسکن عموم مردم به کار گیرد را در دستور کار قرار دادیم چرا که با تولید مسکن ضمن رفع مشکلات عمده به کنترل قیمت هم کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن دولت باید زمینه تولید سالانه یک میلیون مسکن فراهم کند، تصریح کرد: اگر قانون نبود و تاکید رئیس جمهور نیز نبود نیاز جامعه ما تولید مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شاخص‌های تولید مسکن در سطح کشور رشد یابنده است،افزود: در بخش تسهیلات بانکی به قدر کافی راضی نیستیم ولی از ابتدای سال تاکنون رشد قابل توجهی در تسهیلات بانکی، تامین زمین،واگذاری زمین داشتیم که امیدواریم تا پایان سال این رشد را ادامه دهیم و تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل کنیم.

نرخ تسهیلات مسکن به ۱۸ درصد برگشت

بذرپاش با اشاره به اینکه طی چند مدت گذشته در حوزه بانکی اتفاقات خوبی افتاد، افزود: با اینکه  کافی نیست اما روبه جلو است، که به عنوان مثال تسهیلات از ۳۵۰ میلیون  به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی با تأکید بر اینکه وام روستایی نیز باید از ۲۰۰میلیون افزایش یابد، که در دستور کار شورای پول و اعتبار است، بیان کرد: نرخ سود تسهیلات مسکن ملی که به ۲۳ درصد رسیده بود و قابل قبول نبود که در فاز اول به ۱۸ درصد برگشت و سعی میکنیم با روش‌های پلکانی میزان تسهیلات را به حداقل برسانیم تا برای آحاد جامعه قابل پرداخت باشد.

وی ادامه داد:  همچنین تهسیلات در حوزه صنعتی سازی نیز ۲۰ درصد بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار به ۳۵ درصد افزایش یافت، یعنی اگر برای ساخت از روش‌های صنعتی استفاده شود، به ازای هر واحد اضافه ۳۵ درصد به مبلغ تسهیلات می‌شود.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha