توزیع نان و محصولات غذایی ویژه برای حدود 1500 بیمار سلیاک در فارس

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همزمان با روز بیماری سلیاک، گزارشی از مهم ترین فعالیت های این دانشگاه را در حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) ازفارس، دکتر «سید محمد مظلومی» با اشاره به اینکه مهمترین درمان بیماران مبتلا به سلیاک، استفاده از مواد غذایی بدون پروتئین گندم، جو و چاودار (گلوتن) است، گفت: بر همین اساس طی دو سال گذشته، برنامه های ویژه ای در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک تدوین شده و به مرحله اجرا رسیده است.

او راه اندازی انجمن سلیاک استان فارس به عنوان یک سازمان مردم نهاد برای نخستین بار و آغاز به کار کمیته تخصصی دانشگاهی سلیاک برای شناسایی بیماران سلیاک را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا برشمرد که با شناسایی نزدیک به هزار و پانصد بیمار مبتلا به سلیاک همراه بوده است.

دکتر مظلومی با بیان اینکه بیماران مبتلا به سلیاک قادر به استفاده از نان های موجود در بازار نیستند، افزود: در همین راستا نانوایی نان سنگک و آرد مخصوص تولید کیک ویژه این بیماران، برای نخستین بار در کشور، در شیراز راه اندازی و نان به صورت گرم در اختیار این دسته از بیماران قرار گرفت.

تولید محصولات بدون گلوتن در شیراز

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیشگامی فارس در تولید محصول ویژه بیماران مبتلا به سلیاک در کشور، اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور، به‌ منظور تنوع ‌بخشیدن به محصولات بدون گلوتن قابل عرضه در فروشگاه‌های سراسر کشور محصولاتی نظیر، نان تست، کیک و انواع آرد نان، آرد کیک و پنکیک بدون گلوتن تولید و برنامه‌ تولید سایر محصولات بدون گلوتن مانند بیسکوئیت، کوکی و پاستا نیز پیش بینی شده است.

اختصاص بن یارانه نان بیماران مبتلا به سلیاک

دکتر مظلومی در ادامه به حمایت‌های استاندار فارس و همکاری سازمان های متولی به ویژه اداره کل غله استان از پیشبرد خدمت رسانی به بیماران مبتلا به سلیاک خبر داد و گفت: به شکل ابتکاری و با پیگیری ‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «بن یارانه نان» به بیماران مبتلا به سلیاک اختصاص یافت که این افراد می توانند از سه گروه اقلام شامل 250 گرم نان سنگک بدون گلوتن، 900 گرم آرد بدون گلوتن و خرید محصولات تولیدی شرکت‌ های تولید کننده محصولات با آرد بدون گلوتن استفاده کنند.

او ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا می توان به راه اندازی سامانه غربالگری بیماران سلیاک با همکاری معاونت بهداشتی و دبیرخانه سلیاک مستقر در درمانگاه حضرت امام رضا (ع) نیز اشاره کرد.

سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد)، ایجاد می شود و زمانی که فرد مبتلا، گلوتن دریافت می کند، سیستم ایمنی او فعال می شود و به سلول‌های روده حمله می‌کند.

بیماری سلیاک طیف وسیعی دارد، شایع‌ترین علائم گوارشی شامل اسهال، نفخ، کاهش وزن ناگهانی، استئاتوره (اسهال چرب، حجیم و رنگ پریده) ‌است، از دیگر علائم این بیماری خستگی، آسیب به رشد کودک، آتروفی و ضعف عضلانی به شمار می‌رود و سوءجذب آهن و ویتامین B12 موجب کم خونی، سوء جذب کلسیم و ویتامین D، شکستگی‌های پاتولوژیک استخوان و هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه می‌شود.

سایر عوارض بیماری آمنوره، ناباروری، تنگی پیلور، اکیموز و پتشی، کمبود ویتامین K است و شیوع سرطان های روده نیز در این بیماران بالا گزارش شده است.

برخی از افراد مبتلا به سلیاک هیچ علامتی ندارند، زیرا قسمت سالم روده قادر به جذب مواد مغذی کافی برای پیش‌گیری از بروز علائم است، همچنین برخی از افراد بالغ مبتلا تنها خستگی و کم خونی دارند.

از دیگر علائم بیماری سلیاک می‌توان ظاهر شدن جوش بر روی پوست، زخم‌های دهانی، عدم تعادل و هماهنگی، پوکی استخوان، افسردگی، سقط مداوم جنین، ریزش مو و پوسیدگی دندان‌ها را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha