مخالفت سازمان نظام پزشکی با فروش آنلاین دارو

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، دغدغه تأمین دارو را مهم تر از تحویل درب منزل بیمار دانست.‌

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)مهری حجت دوست، با بیان اینکه داروخانه‌ها هزینه زیادی بابت مسئول فنی پرداخت می‌کنند، گفت: ارتقا سلامت مردم برای ما مهم‌تر از کسب و کار و درآمدزایی است.

وی افزود: مخالفت سازمان نظام پزشکی با عرضه دارو در بستر پلتفرم‌های آنلاین تا «بررسی کامل ابعاد و زوایای موضوع»، «تدوین دستورالعمل‌های اجرایی و نظارتی دقیق و کارا» و نهایتاً «اصلاح سایر قوانین مرتبط» ادامه داشته و امیدواریم همگی در جهت ارتقای سلامت جامعه گام برداریم.

حجت دوست با بیان اینکه صدور مجوز پلتفرم‌های آنلاین فروش دارو به نوعی حذف مسئول فنی داروخانه است، گفت: با توجه به اینکه بیشترین خطاهای دارویی دادن داروی اشتباه به بیمار است، بنابراین مهم‌ترین وظیفه مسئول فنی داروخانه، تحویل داروی درست به بیمار درست است. یعنی مسئول فنی، صحت داروی نسخه شده و تاریخ انقضای دارو را کنترل می‌کند.

وی افزود: مسئول فنی تلفیق دارویی را بررسی می‌کند تا داروی نسخه شده با داروهای دیگر و غذای مصرفی بیمار تداخل نداشته باشد. از طرفی نحوه دقیق آموزش مصرف دارو باید چهره به چهره به بیمار یا همراه بیمار اتفاق بیافتد. همچنین داروساز شرایط نگهداری و علائم و عوارض دارو را به بیمار آموزش می‌دهد. لذا حذف وظایف مسئول فنی در عرضه دارو توسط پلتفرم‌ها خطر افزایش خطاهای دارویی را به دنبال خواهد داشت.

حجت دوست اظهار داشت: در آخرین مصوبه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار، سازمان غذا و دارو مکلف شده دستورالعمل نحوه فعالیت پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو را تدوین کند و طبق مذاکراتی که با رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد داشتیم، درخواست کردیم تمامی استانداردهای دارودهی ایمن در تدوین دستورالعمل مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: طبق قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، این سازمان باید در تدوین آئین نامه‌های مرتبط با امور پزشکی اظهارنظر مشورتی ارائه کند.

حجت دوست، دغدغه تأمین دارو را مهم‌تر از تحویل دارو در منزل بیمار دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha