چرا مصوبه‌ فروش اینترنتی دارو از طریق پلتفرم‌ها لغو شد؟‌

با وجودی که قرار بود از ۱۲شهریور فروش اینترنتی دارو از طریق پلتفرم‌ها مجاز باشد، اما حالا سازمان غذا و دارو از لغو مصوبه هیأت مقررات‌زدایی درباره فروش اینترنتی دارو خبر می‌دهد و اعلام می‌کند؛ فروش اینترنتی دارو به هیچ عنوان مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)، چرا مصوبه‌ لغو شد؟‌ تقریبا اواسط شهریور امسال بود که مصوبه وزارت امور اقتصاد و دارایی از مجاز شدن فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها خبر داد و سازمان غذاودارو هم مکلف شد دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف‌کننده نهایی را در ۴ماه تدوین و ابلاغ کند.

براساس این مصوبه تمامی پلتفرم‌های دارای مجوز اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانستند در حوزه دارو از داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو، این فرآورده سلامت را به‌دست مصرف‌کننده برسانند، اما حالا مصوبه هیأت مقررات‌زدایی درباره فروش اینترنتی دارو توسط پلتفرم‌ها با اعتراض سازمان غذا و دارو لغو شده است.

سجاد اسماعیلی، مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو در این‌باره می‌گوید: «با درخواست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، مصوبه هیأت مقررات‌زدایی مبنی بر مجاز بودن فروش اینترنتی دارو در پلتفرم‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار لغو شده و متولی اجرای هر طرحی برای فروش اینترنتی دارو همچنان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت خواهد بود.»

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان غذا و دارو با فروش اینترنتی دارو مخالف نیست، می‌گوید: «آنچه اکنون به‌عنوان فروش اینترنتی دارو در حال اجراست، مسیر مشخصی نداشته و سلامت مصرف‌کننده را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند. فروش فرآورده‌های سلامت‌محور در فضای آنلاین باید منطبق بر توسعه تکنولوژی و ضوابط و مقررات خاص حوزه سلامت و فرآورده‌های مربوطه باشد.» او همچنین درباره زمان اجرایی شدن فروش داروهای نسخه‌ای از طریق پلتفرم‌ها عنوان می‌کند: «قرار است این دستورالعمل از سوی سازمان غذا و دارو تدوین و ابلاغ شود.»



نارضایتی داروخانه‌دارها


همین حالا هم که فروش اینترنتی دارو به‌صورت غیرقانونی از طریق پلتفرم‌ها در حال انجام است و منجر به قاچاق، مصرف بی‌رویه، رقابتی شدن فروش دارو شده، معلوم است که با قانونی شدن آن این آسیب‌ها چه میزان افزایش پیدا می‌کند؛ این نکته‌ای است که سعیدی، مسئول یکی از داروخانه‌ها در شمال شهر تهران اعلام می‌کند و در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «با مصرف بی‌رویه دارو مواجه هستیم و اگر فروش اینترنتی با پلتفرم‌ها مجاز شود، علنا مصرف دارو بدون نظارت مسئول فنی یا دکتر داروساز صورت خواهد گرفت. این درست که بیمار می‌تواند در خانه بنشیند و داروی موردنیازش را خریداری کند، اما از کجا می‌توان مطمئن بود که خریدار اصلی خود بیمار است و کسی از کد ملی بیمار سوءاستفاده نمی‌کند.

به‌راحتی می‌توانند با یک کد ملی و نسخه، هر دارویی را که می‌خواهند اینترنتی خریداری کنند، بدون اینکه صاحب آن کد ملی خبر داشته باشد.»
این فعال حوزه دارو ادامه می‌دهد: «همین حالا هم داروی اینترنتی می‌فروشند و خود مسئولان از عوارضش می‌گویند؛ از فروش داروهای سقط جنین تا گران‌تر فروختن داروهای دچار کمبودشده در سطح داروخانه‌ها.

مشکل اینجاست که برخی داروخانه‌ها هم به‌صورت تخصصی دارو می‌فروشند، تکلیف آنها چه می‌شود؟ درباره برخی داروها مثل شیمی‌درمانی و سرطان هم نیاز است که بیمار مشاوره بگیرد، در بستر اینترنت چه مشاوره‌ای می‌توان به آنها ارائه داد؟» او به مشکل حذف یکی از مشاغل مهم در سطح داروخانه‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «با فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها، دیگر حضور مسئول فنی در داروخانه‌ها معنا ندارد. این مسئله می‌تواند خطای دارویی را افزایش دهد و مشکلات زیادی برای بیماران به‌وجود بیاورد.»

۶ نکته درباره فروش پلتفرمی دارو


-احتمال دسترسی به اطلاعات محرمانه بیماران در پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد.
-داروهای اینترنتی در پرونده الکترونیک سلامت ثبت نمی‌شوند.
-در فروش اینترنتی دارو، کیفیت محصول از نظر شرایط حمل، نگهداری، مبدا تولید دارو، تاریخ انقضا و ‌داروی قاچاق و تقلبی تضمین نیست.
-واقعی بودن نسخه‌ها مورد تردید است و امکان سوءاستفاده از کد ملی افراد وجود دارد.
-سازمان جهانی بهداشت ۴۸درصد از قصور پزشکی را قصور دارویی می‌داند و کارشناسان می‌گویند با این فرایند، سهم قصور دارویی افزایش پیدا می‌کند.
-تحقیقات نشان داده بیش از ۵۰درصد از داروهایی که در فضای اینترنت خریداری می‌شوند تقلبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha