کد خبر: 204481
۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸

لوکوموتیو کاملا ایرانی

نخستین قطار ملی در آستانه بهره برداری
لوکوموتیو کاملا ایرانی

سرپرست معاونت حمل ونقل ترافیک شهر تهران گفت: آخرین تست‌های فنی قطار ملی مترو به منظور اخذ تاییدیه مراجع بین‌المللی با موفقیت انجام شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا) شرکت مترو تهران در ۱۰ ماه گذشته ضمن افتتاح ۶ ایستگاه و ۲ ورودی جدید، اقدامات اجرایی متعددی را در دستور کار داشته و پیش نیاز افتتاحیه‌های متعدد در ماه‌های پیش‌رو را فراهم ساخته است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده ضمن انجام تست گرم ۵/۵ کیلومتر مسیر تونلی از قطعه شمالی خط ۶ مترو که زمینه‌ساز افتتاح ۳ ایستگاه شهران، شهر زیبا و کوهسار است، پست برق جنوبی خط ۶ (پست کیانشهر) نیز به بهره برداری برسد.

از طرفی در مهرماه ۵ ایستگاه میدان کتاب (خط ۷) ، شهران، شهر زیبا و کوهسار (همگی در خط ۶) و ایستگاه مترو شهر جدید پرند نیز مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. متعاقب انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عملیات اجرایی فاز دوم پروژه احداث مسیر توسعه شرقی خط ۴ مترو پایتخت آغاز خواهد شد.

در خصوص اقدامات صورت گرفته در مترو، افتتاحیه هایی و .... با محسن هرمزی سرپرست معاونت حمل ونقل ترافیک و مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه به گفت و گو نشستیم.

در خصوص توسعه شرقی خط ۴ مترو توضیح دهید؟ بفرمایید این خط چه زمان تکمیل خواهد شد.

چراغ سبز شورای عالی ترافیک کشور

باتوجه به توسعه و تغییرات گستره شهر تهران و در پی انجام مطالعات طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت، توسعه شرقی خط ۴ از ایستگاه شهید کلاهدوز تا محدوده دانشگاه شهید عباسپور در شمال شرق تهران به منظور ایجاد سیستم راه‌آهن ریلی درون شهری یکپارچه و فراگیر، مورد تصویب شورای ‌عالی هماهنگی ترافیک کشور قرار گرفته است.

در این راستا به موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شد، فاز دوم پروژه مسیر توسعه شرقی خط ۴ از شمال تقاطع بزرگراه‌های شهید سلیمانی و شهید باقری تا محدوده دانشگاه آزاد تهران شمال و دانشگاه شهید عباسپور وارد مرحله اجرایی می‌شود. طول این مسیر ۶ کیلومتر بوده و ۶ ایستگاه را شامل خواهد شد.

توسعه شرقی خط ۴ یکی از پرتقاضاترین درخواست‌های شهروندان از مدیریت شهری پایتخت طی سال‌های اخیر بوده و پیش‌بینی می‌شود در افق ۲۰ سال آینده، حدود ۲۵ درصد از کل مسافران خط ۴ مترو مراجعانی باشند که از ایستگاه‌های بخش توسعه شرقی آن استفاده خواهند کرد. ضمن اینکه دغدغه حمل و نقلی تعداد قابل‌توجهی از جمعیت دانشجویی که در دانشگاه‌های پردیس فنی – مهندسی شهید عباسپور، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و دانشگاه امام حسین (ع) و شهروندان محدوده حکیمیه رفت و آمد دارند، با توسعه شرقی خط مذکور برطرف خواهد شد.

توسعه شرقی خط ۴ با احداث یک پارکینگ زیرزمینی در شمالی‌ترین نقطه آن خاتمه خواهد پذیرفت تا شرایط سرویس‌دهی قطارها به مسافران پرتعداد خط ۴ ارتقاء یابد.

چند ایستگاه مترو افتتاح شد؟

به موجب افتتاح همزمان ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در شبکه مترو تهران، گشایش‌های قابل توجهی در روند سرویس دهی خطوط ۶ و ۷ به شهروندان پایتخت صورت پذیرفت؛ این رویدادهای حمل و نقلی، همگی در هفته پایانی اسفند ماه سال ۱۴۰۱ رخ داد .

برای افتتاح این ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید، مبلغی بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های امور ساختمانی و تجهیزاتی هزینه شد.

در هفته پایانی سال گذشته، ایستگاه‌های میدان شهدای هفتم تیر (تقاطعی با خط یک)، میدان حضرت ولیعصر (عج) (تقاطعی با خط ۳)، بوستان لاله و خیابان کارگر همگی در خط ۶ به همراه ایستگاه شهید دادمان و ورودی سوم ایستگاه مدافعان سلامت در خط ۷ افتتاح شدند.

افتتاح یکصد و پنجاهمین ایستگاه شبکه مترو تهران

ایستگاه علامه جعفری که نخستین ایستگاه از پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو تهران محسوب شده و روز شنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ افتتاح ‌شد، یکصد و پنجاهمین ایستگاهی بود که در شبکه مترو پایتخت به بهره‌برداری رسید.

تجهیز کارگاه پروژه توسعه غربی خط ۴ عملاً از اوایل دهه ۹۰ خورشیدی آغاز

پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو شامل ۴۲۰۰ متر مسیر تونلی و ۳ ایستگاه بوده و امتداد این خط تا میدان چهارباغ منطقه جنت آباد را میسر می‌سازد. تجهیز کارگاه پروژه توسعه غربی خط ۴ عملاً از اوایل دهه ۹۰ خورشیدی آغاز و نخستین ایستگاه آن در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری رسید.

طبق پیش‌بینی کارشناسان امور حمل و نقلی، با فعالیت ۳ ورودی ایستگاه علامه جعفری (۲ ورودی دیگر به مرور زمان ساخته خواهندشد) شرایط برای مسافرپذیری این ایستگاه تا مرز ۱۲۰ هزار نفر در روز فراهم خواهد شد.

ایستگاه علامه جعفری بیستمین ایستگاهی بود که در خط ۴ افتتاح شد. پروژه توسعه غربی این خط در ادامه شاهد تکمیل و راه اندازی دو ایستگاه آیت ا... کاشانی و میدان چهارباغ خواهدبود که زمان بهره برداری از آنها، به ترتیب اواسط سال ۱۴۰۳ و اواخر سال ۱۴۰۴ برآورد می‌شود.

این در حالی است که پروژه توسعه شرقی خط ۴ از ایستگاه در حال بهره‌برداری شهید کلاهدوز تا منطقه حکیمیه و دانشگاه شهید عباسپور نیز در ۲ فاز دنبال می‌شود تا در نهایت طول خط ۴ باتکمیل پروژه‌های توسعه شرقی و غربی آن به ۳۶ کیلومتر رسیده و این خط همچنان یکی از پرمسافرترین خطوط شبکه مترو پایتخت به شمارآید.

بهره‌برداری از یک ورودی ویژه در خط ۷ مترو تهران

ورودی سوم ایستگاه بریانک (ویژه معلولان) در خط ۷ مترو تهران که به ۴ دستگاه آسانسور مجهز شده ودر مراحل احداث آن ،‌ مسأله استفاده آسانتر افراد کم توان جسمی و حرکتی از شبکه مترو پایتخت مد نظر قرار گرفته است، مورد بهره برداری قرار گرفت.

توسعه مترو در جنوب تهران چگونه است؟ در این باره توضیح دهید.آیا بودجه مورد نیاز تامین می شود؟

ایستگاه بریانک در محدوده محله‌ای به همین نام و در مرز مناطق ۱۰ و ۱۱ قرار داشته و امکان دسترسی مسافران به بزرگراه شهید نواب صفوی ، خیابان بریانک و محلات پیرامونی پل قزوین را فراهم می‌سازد. پیش از این ، ورودی‌های شمالی و غربی ایستگاه مذکور به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ افتتاح شده بود.

در فرآیند ساخت و تجهیز ورودی جنوبی ایستگاه مذکور ، بهره مندی حداکثری از تولیدات داخلی لحاظ شد که این امر ضمن کاهش هزینه‌های پروژه ، ‌تسریع در تأمین قطعات را در پی دارد؛ ضمن اینکه ورودی جنوب ایستگاه بریانک را باید یک ورودی ویژه قلمداد کرد.

از امکانات ویژه این ورودی می توان به سکو و سالن تهیه بلیت مناسب‌سازی شده برای افراد کم توان جسمی و حرکتی ،‌۴ دستگاه گیت ورودی مخصوص معلولان ( مناسب برای عبور ویلچر) ،‌۲۵۰ متر مسیر ویژه برای نابینایان ، ‌ساخت رمپ با شیب استاندارد برای تردد ویلچر و همچنین مسیر حرکت توان خواهان اشاره کرد که در نوع خود ساخت چنین ورودی بی‌سابقه بوده است.

ورودی ویژه افراد کم توان جسمی و حرکتی در ایستگاه بریانک

در راستای تکمیل اقدامات دست اندرکاران اجرایی این پروژه ، شهرداری منطقه ۱۰ با ساخت پایانه تاکسی در محوطه مجاور ورودی جنوبی ایستگاه بریانک ، امکان تبادل مسافر بین مدهای متنوع حمل و نقل عمومی را به درستی عینیت بخشیده است.

ورودی ویژه افراد کم توان جسمی و حرکتی در ایستگاه بریانک، با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

ساخت قطار ملی در تهران به کجا رسید؟

نخستین نمونه قطار ملی مترو بزودی به حرکت درمی‌آید

آخرین تست‌های فنی قطار ملی مترو به منظور اخذ تاییدیه مراجع بین‌المللی با موفقیت به سرانجام رسید و پیش‌بینی می‌شود در فصل پاییز امسال، نخستین نمونه این قطار با سطح داخلی‌سازی ۸۵ درصد به حرکت درآید.

پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو، مراحل پایانی اخذ تاییدیه‌های لازم را سپری کرده و با پشت سرگذاشتن ۶ تست باقی‌مانده در روزهای پایانی تابستان امسال، بزودی می‌توان شاهد حرکت آزمایشی آن باشیم.

انجام تست رانش، ترمز و تست گاباری آخرین مراحل تست های فنی قطار ملی بود. خوشبختانه مراحل مربوط به تایید بخش‌ها و تجهیزات مختلف قطار ملی مترو طبق برنامه زمان‌بندی صورت پذیرفته و پس از اخذ تاییدیه‌های نهایی از شرکت مشاور اروپایی، امکان تولید انبوه آن طبق قرارداد منعقد شده برای ساخت ۱۰۵ دستگاه قطار توسط شرکت واگن‌سازی تهران فراهم شده است تا بخشی از نیازهای ناوگان حمل و نقلی شبکه مترو پایتخت، از این طریق و طی سال‌های پیش‌رو تامین شود.

پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو (با سطح داخلی‌سازی ۸۵ درصد) یکی از ثمرات نهضت داخلی‌سازی تجهیزات صنعتی مورد استفاده در کشور است که با به ثمر نشستن آن، یکی از زیرساخت‌های اصلی بهره‌وری حداکثری از شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری در تمام کلانشهرهای صاحب مترو کشور، طی فرآیند تولید انبوه آن و با تکیه بر تولیدات داخلی و البته هزینه کمتر و دسترسی آسانتر، فراهم خواهد شد.

برخی از ایستگاه در گذشته بدون آسانسور راه اندازی شده و برخی شهروندان برای تردد دچار مشکل هستند.بفرمایید نصب آسانسورهای ایستگاه های مترو در چه مرحله ای است؟

راه‌اندازی آسانسورهای ایستگاه‌های بهره برداری شده قبلی

پیرو برگزاری جلسات کارشناسی بین متخصصین اداره کل استاندارد استان تهران و شرکت مترو تهران که از چندی پیش و با موضوع راه‌اندازی آسانسورهای ساخته شده در خطوط ۶ و ۷ شبکه مترو پایتخت آغاز و پیگیری شده است، استفاده از ۱۶ دستگاه آسانسور ایستگاه‌های بهره برداری شده قبلی با اخذ مجوزهای لازم به تدریج در دستور کار قرار گرفته است.

به موجب اعمال برخی تغییرات در آسانسورهای خطوط ۶ و ۷ روند راه‌اندازی آنها شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، این آسانسورها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

آسانسور از جمله زیرساخت‌های ضروری یک ایستگاه برای بهره‌برداری عمومی به حساب می‌آید و احداث آن در هر ایستگاه، هزینه‌های خاص خود را در بر دارد؛ به تعبیر دیگر با تفاهم صورت گرفته و طی روند جدید، امکان استفاده آسانتر از ایستگاه‌های مترو فراهم خواهد شد تا سرمایه‌گذاری انجام شده در این زمینه، هدر نرفته و به بهترین شکل ممکن، مورد استفاده قرار گیرد.

نواقص خط ۳ مترو چه زمان برطرف می شود؟

رفع تدریجی نواقص خط ۳ مترو تهران

خطوط در حال بهره‌برداری شبکه مترو پایتخت، دارای نواقصی هستند که رفع تدریجی آنها همواره مدنظر متولیان امر قرار داشته است؛ البته این امر مستلزم تامین منابع مالی مورد نیاز و همچنین فراهم شدن برخی پیش نیازها بوده و تکمیل آنها زمان خاص خود را طلب می‌کند.

در سال جاری با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، هواکش میان تونلی بین ایستگاه‌های شهید صیاد شیرازی و خواجه عبدا... انصاری با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در بخش‌های ساختمانی و تجهیزاتی راه‌اندازی شد. هواکش‌های میان تونلی ضمن افزایش کیفیت بهره‌برداری ازایستگاه‌ها و ایجاد ضریب ایمنی بیشتر برای آنها، در مواقع اضطراری به عنوان پله فرار و مسیر ایمن برای خروج مسافران نیزمورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین ۲ هواساز در ایستگاه‌های بخش میانی خط ۳ اخیراً مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در کنار این مساله، ایجاد ۳ هواکش میان تونلی دیگر به همراه تکمیل ورودی غربی ایستگاه خواجه عبدا... انصاری و نیز ورودی دوم ایستگاه سهروردی در دستور کار است.

بحث تامین آسانسور برای برخی ایستگاه‌ها، ایجاد خروجی‌های اضطراری، تکمیل تجهیزات برقی و مواردی از این قبیل نیز همواره مدنظر دست‌اندرکاران امر قرار داشته که برخی از این عملیات نیازمند استملاک اراضی مورد نظر است. به هر حال باتوجه به روند تزریق منابع مالی و فراهم شدن مقدمات و پیش نیازهای لازم، رفع تدریجی نواقص خط۳ در دستور کار قرار داشته و در حال انجام است.

تکمیل خط ۶ مترو به کجا رسید؟

مراحل پایانی عملیات حفاری پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو

خط ۶ مترو تهران به طول کلی ۴۲ کیلومتر با ۳۲ ایستگاه، از زیر معابر و میادین مهم شهر عبور کرده و ۹ منطقه تهران را پوشش می‌دهد. در حال حاضر ۲۷ کیلومتر و ۱۷ ایستگاه از این خط فعال است. پروژه توسعه جنوبی خط ۶ از ایستگاه دولت آباد آغاز و با عبور از چهار ایستگاه میدان صفائیه، ابن بابویه، میدان شهرری و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در انتها به ایستگاه شهرری (مشترک با خط یک مترو و ایستگاه راه‌آهن سراسری) ختم می‌شود. این پروژه شامل دو فاز می‌باشد؛ فاز اول به طول ۶۲۰۰ متر از دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و فاز دوم به طول ۳۳۰۰ متر از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا شهرری در این مسیر ۹۵۰۰ متری ۵ ایستگاه قرار است ساخته شود و پیشرفت کلی طرح در حال حاضر حدود ۶۰ درصد است. افتتاح ایستگاه‌های پروژه توسعه جنوبی خط ۶ از سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود. عملیات حفاری پروژه توسعه جنوبی خط ۶ به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

قرار بود فاز اول پروژه پایانه شرق تکمیل و راه اندازی شود، چه زمان این کار انجام می شود؟

ادامه عملیات تکمیل و راه‌اندازی پایانه جدید شرق

با عنایت به ضرورت تکمیل و راه‌اندازی هرچه سریعتر پایانه جدید شرق و همچنین نیاز به احداث بخش توسعه شرقی خط ۲ مترو ( امتداد تا این پایانه حمل و نقلی)، ادامه عملیات عمرانی و تجهیزاتی پایانه جدید شرق از تیرماه به شرکت مترو تهران واگذار شد.

پایانه جدید شرق یکی از زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت به شمار می‌آید که متاسفانه در سالهای گذشته به حال خود نیمه تمام رها شده بود بطوریکه عملاً حدود ۲۰ درصد افت پیشرفت فیزیکی (استهلاک)شامل حال پایانه گردیده‌است. اما از آنجایی که قرار است جهت سهولت دسترسی به پایانه جدید شرق، پروژه توسعه شرقی خط دو مترو با ۴ و نیم کیلومتر طول و ۲ ایستگاه نیز آغاز و به ثمر بنشیند، مراحل آماده‌سازی پایانه مذکور اعم از عملیات باقی‌مانده عمرانی و همچنین اقدامات تجهیزاتی آن به شرکت مترو تهران واگذار شد تا در ۳ فاز پایانه را تکمیل و تحویل شهروندان دهد.

عمده مخارج مربوط به آماده‌سازی این پایانه شامل هزینه‌های تامین، نصب و راه‌اندازی تاسیسات و تجهیزات آن است و اگر منابع مالی به موقع تامین شود، می‌توان فاز نخست پایانه مذکور را در زمستان سال جاری راه‌اندازی کرد.

پایانه جدید شرق نه تنها باعث آزادسازی اراضی پایانه شرق کنونی (انتهای خیابان دماوند) و رفع گره ترافیکی این محدوده از پایتخت می‌شود بلکه شرایط بهتری برای مسافران بین شهری و خصوصاً کسانی که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور را دارند، فراهم می سازد تا از یک پایانه مجهز و با امکانات بیشتر استفاده کنند. پایانه و پارک سوار جدید شرق تهران در منتهی الیه شرقی بزرگراه شهید زین الدین قرار داشته و با بهره‌مندی از امکاناتی چون پایانه تاکسی و اتوبوس درون شهری و در سال‌های آینده اتصال به شبکه مترو از طریق خط ۲ به واسطه بزرگراههای شهید یاسینی، شهید زین‌الدین و همچنین خیابان دماوند، دسترسی‌های عمومی آن فراهم می‌شود.

فاز نخست این پروژه شامل بهره‌برداری از سالن اصلی پایانه مسافربری و محوطه آن (پایانه اتوبوس درون شهری و پارکینگ خدماتی روباز) خواهد بود. ترمیم و بازسازی ابنیه و تاسیسات مستهلک شده به همراه تامین تجهیزات ویژه ترمینال اصلی، تامین و راه‌اندازی تجهیزات پست برق و همچنین اجرا و تکمیل بخش ابنیه و ساختمان ترمینال و محوطه، از جمله مهمترین عملیات اجرایی مربوط به راه‌اندازی فاز نخست ترمینال جدید شرق به شمار می‌آیند.

ساخت خط ۱۰ مترو به کجا رسید؟ در خصوص جزییات این خط توضیح دهید.

اتمام عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه برای شروع عملیات حفاری خط ۱۰

به دنبال اتمام عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه و آماده‌ شدن نخستین جبهه حفاری در کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس، احداث تونل‌های فاز نخست پروژه خط ۱۰ مترو تهران وارد مرحله اجرایی می‌شود.

خط ۱۰ مترو تهران به طول تقریبی ۴۵ کیلومتر، شامل ۳۳ ایستگاه بوده که از ایستگاه وردآورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵) در منتهی الیه غربی خود آغاز و تا فلکه سوم تهرانپارس (ایستگاه تبادلی با خط ۴) در شرق پایتخت ادامه خواهد یافت. فاز نخست پروژه ساخت این خط به طول ۲۰ کیلومتر از منطقه سعادت آباد (میدان کتاب) تا وردآورد اجرا خواهد شد. برای این منظور قرار است ۳ دستگاه TBM (دستگاه حفار مکانیزه) به خدمت گرفته شود که دو دستگاه در خلاف جهت یکدیگر از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس و یک دستگاه از کارگاه جنت آباد (به سمت شرق) عملیات احداث تونل و مسیر فاز نخست خط ۱۰ را به انجام خواهند رساند؛ البته شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنت آباد در مراحل اولیه حفاری قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود اولین دستگاه حفار مکانیزه که یکصد متر طول و هزار تن وزن دارد، از نیمه دوم شهریور ماه عملیات حفاری تونل‌های اصلی در بخش غربی پروژه را آغاز نماید. این دستگاه در شرایط مناسب پشتیبانی و اجرایی یعنی زمانی که مصالح لازم (سیمان و آرماتور) به میزان کافی موجود بوده و به دلیل نقص فنی یا موارد تعمیراتی متوقف نشود، روزانه قادر به حفاری و ساخت ۱۵ متر تونل می‌باشد. به تعبیر بهتر با راه‌اندازی ۳ دستگاه حفار مکانیزه و تامین مصالح مورد نیاز، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در کارکرد این دستگاه ها پیش نیاید، امکان احداث فاز نخست خط ۱۰ مترو تهران ظرف مدت زمان ۳ سال وجود خواهد داشت و این امر باعث می‌شود سرعت پروژه از برنامه زمان بندی آن سبقت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha