تهدیدات جدید رویکرد نوین می طلبد

رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با تأکید براینکه؛ پدافند غیرعامل باید دائمی باشد و باید دائماً خودمان را برای حوادث و اتفاقاتی غیر منتظره آماده کنیم، گفت: تهدیدات جدید رویکردهای نوین می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، دکتر جعفر میعادفر در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت در استان زنجان، با بیان اینکه حیاتی‌ترین منبع یک کشور منابع انسانی آن و حفظ سلامت جسم و روح انسان های یک جامعه، از مهم‌ترین راهبردهای هر کشوری است، اظهار کرد: و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور، وظیفه تدوین سیاست‌ها، راهکارها و دستورالعمل‌ها را برای پیشگیری، آمادگی و پاسخ به مشکلات سلامتی دارد.

وی افزود: در خصوص بلایا و مشکلات سلامتی ناشی از آن، بالاترین متولّی در کشور جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد و ساختارهای مختلفی در این وزارتخانه برای پاسخ، آمادگی و جبران آسیبهای ناشی از بحرانها و بلایا را دارا می باشد.

رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت،با اشاره به موقعیت ایران و تهدیدات نظام سلامت، خاطر نشان کرد: بنا بر گزارش جهانی کاهش خطر بلایا منتشره توسط ISDR، جمهوری اسلامی ایران در کلاس خطر ۸ از ۱۰ قرار دارد.

میعادفر با بیان اینکه در دنیا ۴۰ نوع بلایای طبیعی شناخته شده است، که ۳۲ نوع آن در ایران به وقوع می پیوندد، افزود: ایران جزء ده کشور بلاخیز جهان بوده و رتبه چهارم در قاره آسیا را دارد و میزان آسیب پذیری مردم ایران در برابر بلایا نیز ۸۰ درصد است.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی، خصوصیات توپوگرافیک ایران، آسیب پذیری بالای سازه ای و غیرسازه ای جامعه را  از علل مخاطرات طبیعی دانست که منجر به مرگ و صدمات بیشمار و سایر پیامدهای سوء سلامتی می شود، اظهار داشت: در هر سال بطور متوسط۲۵۰ مخاطره طبیعی روی می دهد که در پی این مخاطرات ۳۰۰۰  نفر کشته و  ۹۰۰۰ نفر دچار مصدومیت فیزیکی می شوند و ۱.۵ میلیون نفر نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه توسعه سریع شهرنشینی باعث شده تا بسیاری از ساکنین روستاها در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند که از مقاومت و آمادگی لازم برای بلایا برخوردار نیستند، تصریح کرد: در توسعه شهرهای کشور مبانی کاهش خطر بلایا بدرستی رعایت نمی شوند و آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا، کم میباشد و آسیب ناشی از مخاطرات طبیعی بر مراکز بهداشتی درمانی، بخصوص مخاطرات آب و هوایی، رو به افزایش است.

میعادفر با اشاره به اهداف پیش رو سازمان پدافند غیر عامل گفت: سامان‎دهی و تقویت ساختار پدافند غیرعامل در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور با مساعدت مقام عالی وزارت،  ایجاد سامانه‎های هوشمند رصد و پایش تهدیدات کلاسیک و نوین  و تقویت آمادگی و افزایش ظرفیت نظام سلامت در مدیریت تهدیدات CBRNE، از جمله  هداف کلان پیش‎رو در پدافند غیر عامل است.

گفتنی است؛ همایش پدافندغیرعامل در نظام سلامت به مدت دو روز  ۱۵ و ۱۶ مهرماه سالجاری با حضور مسئولین و مدیران و کارشناسان کشوری و استانی در  مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha