هنر پانتومیم روش خلاق برای ناشنوایان است

رئیس سازمان جهانی مایم در دومین جشنواره بین الملی پانتومیم زنجان، گفت: هنر پانتومیم می تواند یک روش خلاق برای افراد ناشنوا نیز باشد.

مارکو استوجانوویچ در حاشیه دومین جشنواره بین الملی پانتومیم زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، با بیان اینکه بنده از ابتدا دوست داشتم دانشمند کامپیوتر شوم اما همه چیز تغییر کرد و اکنون هنرمند تئاتر شده ام، اظهار کرد: یکی از اساتید بنده کشف کردند که حرکت زبان بدن ام از حرکات زبان صحبت کردن بهتر است و با تمرین های مکرر یک استاد پانتومیم شدم.

وی با بیان اینکه بعضی اوقات در زندگی این تو نیستی که انتخاب میکنی بلکه آن ها تو را انتخاب میکنند، افزود: من انتخاب نکردم که بازیگر و هنرمند پانتومیم شوم ولی بازیگری و پانتومیم مرا انتخاب کردند ولی همچنان عاشق کامپیوتر هستم!
رئیس سازمان جهانی مایم با بیان اینکه در تلاش هستم که پانتومیم را به تلفن ها و فضای مجازی انتقال دهم، بیان کرد: در مراحل اولیه ایجاد پروتکل اولین بازی کامپیوتری بر اساس پانتومیم هستیم، بنابراین می توان تئاتر و کامپیوتر را تلفیق کرد.

مارکو استوجانوویچ با بیان اینکه فکر نمیکنم که پانتومیم تلفیقی از هنرهای دیگر باشد، اظهار کرد: بلکه پانتومیم یک قسمتی از اجزای هنرهای دیگر است و به نوعی پانتومیم اولین هنر انسان بودن و بشتریت است.

وی با اشاره به اینکه به عقیده بنده پانتومیم یک بخشی از هر هنری از جمله رقص، دلقک بازی، بازیگری و...است، افزود: چرا که مدت زیادی از این هنر گذشته است فکر میکنیم پانتومیم بخشی از این هنرهاست بلکه پانتومیم بخش جدا است که در همه هنرها دیده می‌شود.

رئیس سازمان جهانی مایم، با بیان اینکه هنر پانتومیم میتواند یک روش خلاق برای افراد ناشنوا نیز باشد، اظهار داشت: از ۲۰ سال پیش با افراد ناشنوا نیز تمرین پانتومیم را دارم و نمایش هایی با این افراد ساخته شده است و به فروش رفته است و تاکنون نیز در این خصوص هزینه ای را دریافت نکرده ام بلکه وظیفه و دینی است که باید انجام دهم.

مارکو استوجانوویچ بیان کرد: هدف شخصی بنده این است که روزی در دنیا یک دانشگاهی برای افراد ناشنوا ایجاد شود تا بتوانند مدرک دانشگاهی پانتومیم را دریافت و کسب درآمد برای زندگی کنند.

وی با بیان اینکه زبان اشاره یک زبان دیداری است و ارتباط تنگاتنگی با پانتومیم دارد، افزود: بنابراین بدون مشکلی افراد ناشنوا میتواند پانتومیم را درک کنند چرا که این زبان، یک زبان جهانی برای افراد ناشنوا است و باید استفاده شود درکل دنیا.

رئیس سازمان جهانی مایم در پاسخ با همکاری سازمان جهانی مایم با ناشنوایان ایرانی گفت: بنده مایل به این همکاری هستم و اولین کاری که میتوانم انجام دهم این است که کتاب های آموزشی پانتومیم را بصورت آنلاین ارسال کنم، و تدریس ها و تمرین ها نیز با استفاده از دانشجویان ناشنوا خود به ناشنوایان ایرانی ارائه دهم.

مارکو استوجانوویچ با بیان اینکه کشور صربستان و کشور ایران بو یکدیگر دوست هستند، خاطرنشان کرد: میتوانیم از طریق دولت ها شرایط لازم را فراهم کنند تا تبادل در بخش هنر و پانتومیم برای ناشنوایان و افراد عادی اتفاق بیفتد تا همکاری ها در این زمینه بیشتر شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha