زلزله افغانستان و چند نکته برای خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: زلزله افغانستان یک هشدار مهم برای ما محسوب می شود و درس اول آن ضرورت مقاوم سازی خانه ها است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبلی، محمد علی آخوندی اظهار کرد: چندین زمین لرزه از صبح امروز در افغانستان رخ داد که بزرگترین آن ۶.۴ ریشتر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این زلزله‌ها در خراسان جنوبی نیز احساس شده است، گفت: خوشبختانه خسارتی در استان ما از این زلزله‌ها به وجود نیامده است ولی باید آمادگی خود را همواره حفظ کنیم.

زلزله بیش از ترس آمادگی می‌طلبد

آخوندی با بیان اینکه این زلزله‌ها برای برخی از مردم خراسان جنوبی ترس و نگرانی به وجود آورده است، بیان کرد: زلزله بیش از ترس و نگرانی نیاز به آمادگی دارد و اینکه بدانیم در شرایط وقوع زمین لرزه باید چه اقداماتی را انجام دهیم.

وی بیان کرد: زلزله قابل پیش بینی نیست و کسی نمی‌تواند بگوید چند روز دیگر در بیرجند زلزله‌ای رخ خواهد داد ولی از طرف دیگر علم زمین شناسی به ما از وجود گسل‌هایی در منطقه خبر می‌دهد که ضرورت آمادگی را دو چندان می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: نکته اول و مهم در مورد آمادگی برای زلزله بحث مقاوم سازی خانه‌ها به ویژه در مناطق روستایی است که باید این موضوع را به طور جدی پیگیری شود.

آخوندی گفت: در خراسان جنوبی در برخی از مناطق روستایی شهرستان‌هایی چون زیرکوه و قاین و … به واسطه زلزله‌هایی که در سال‌های گذشته رخ داده است، خانه‌ها بازسازی و مقاوم سازی شده‌اند اما در برخی از شهرستان‌های دیگر استان وضعیت اینگونه نیست.

وی ادامه داد: اینکه از بعد کارشناسی چرا زلزله مهیب در افغانستان در روستاهای هم مرز خراسان جنوبی خوشبختانه خسارتی بر جای نگذاشته است یک دلیل آن نوع مصالحی است که در خانه سازی در افغانستان و در ایران استفاده می‌شود.

بازسازی خانه‌های روستایی جدی گرفته شود

مدیرکل مدیر بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مصالح خانه سازی در کشور افغانستان و یا حتی در مناطقی در غرب کشور خودمان بیشتر از سنگ است که در برابر زلزله‌ها مقاومت چندانی ندارد.

آخوندی یادآور شد: بنیاد مسکن به عنوان بخش دولتی برای مقاوم سازی خانه‌های روستایی وام و تسهیلات بسیاری خوبی می‌دهد که از مردم عزیز دعوت می‌کنیم که از این تسهیلات استفاده کرده و بازسازی خانه خود را یک امر ضروری تلقی کنند.

وی گفت: البته طبق آمار بنیاد مسکن مقاوم سازی خانه‌ها در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بیشتر است ولی در برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی نیاز به تلاش بیشتری در این حوزه داریم.

"خبرگزاری مهر خراسان جنوبی"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha