راه‌اندازی کلینیک روان‌شناسی بالینی اسلامی در فارس

رئیس ششمین همایش بین‌المللی «سیره نبوی(ص) در طب» با اشاره به نقش آموزه‌های اسلام در درمان و پیشگیری بیماری‌های روحی گفت: آمادگی داریم تا زمینه‌های راه‌اندازی کلینیک روان‌شناسی بالینی اسلامی را به صورت پایلوت فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس دکتر محمدهادی ایمانیه شامگاه سه شنبه ۳۰ آبان‌ماه در آیین افتتاح ششمین همایش بین‌المللی «سیره نبوی(ص) در طب» که در حرم مطهر احمدبن موسی(ع) شیراز برگزار شد، گفت: امروزه پزشکیِ مدرن در برخی از بیماری‌ها با بن بست مواجه شده است و امیدواریم با کاوش در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم بسیاری از بن بست‌های پزشکی در عرصه مشکلات روحی و روانی را بشکنیم.

رئیس عالی ششمین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در طب افزود: شیوه پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌ها به خصوص روحی، روانی و حتی جسمی را می‌توانیم در اسلام و سیره اهل بیت(ع) جست‌وجو کنیم. اکنون روش‌های پیشگیری که طب نوین ارائه می‌کند آمیخته با اعتقادات نیست از این رو راهکاری کاملا موثر برای رفع آلام بیماران نخواهد داشت.

استاندار فارس اظهار کرد: اکنون علت فوت قشر جوان کشور تصادفات است و به نظر می‌رسد قوانین و روش‌های مختلف در جلوگیری از تصادفات بصورت شایسته کارآمد نبوده است اما اگر آموزه‌های دینی را تقویتی کنیم پاسخ خوبی دریافت خواهیم کرد زیرا اگر راننده اعتقاد داشته باشد که با عدم رعایت مقررات جان خود و خانواده و دیگران را به خطر می اندازد و اقدامی خلاق شرع را مرتکب می شود احتیاط خواهد کرد و مواظبت خواهد نمود.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: تنها توصیه پزشکی برای بیماران کافی نیست از این‌رو در موضوع مصرف دخانیات، مرجع بزرگ اسلام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی شروع مصرف دخانیات را حرام اعلام کردند و مقلدین ایشان مصرف دخانیات را شروع نکردند یعنی نقش اعتقادات دینی در پیشگیری از عوارض متعدد ناشی از مصرف دخانیات.

دکتر ایمانیه با اشاره به نقش موثر سیره اهل بیت(ع) و آموزه‌های اسلام در پیشگیری و حتی درمان بیماری‌های روحی، روانی و ناشی از بداخلاقی امروز بشریت، بیان کرد: در رفع اختلافات خانوادگی ثابت شده است که روان‌شناسی بالینی اسلامی کارساز خواهد بود.

وی یادآور شد: بیشترین تخصص پزشکی در بعضی کشورا روان‌پزشکی بوده و بیشترین مصرف دارو در بین مردم بعضی کشورها، داروهای ضدافسردگی است که یقینا آموزه‌های اسلام می‌تواند چاره بیماری و دردهای به بن‌بست رسیده باشد.

رئیس عالی ششمین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در طب با بیان اینکه استان فارس ظرفیت خودکفایی در روان‌شناسی بالینی اسلامی را دارد، گفت: آمادگی داریم با زمینه‌سازی و فراهم کردن کلینیک با تعرفه‌های مناسب، روان‌شناسی بالینی اسلامی به صورت پایلوت در استان فارس اجرا شود.

وی پیشنهاد داد که دارالشفای حرم حضرت احمدبن موسی(ع) شاهچراغ میزبان روان‌شناسان بالینی اسلامی باشد تا بیماران این بخش تفاوتی میان این مرکز درمانی با سایر مراکز در سایه عنایات این امام‌زاده جلیل‌القدر احساس کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ۹۵ درصد بزرگان شیعه معتقد به عدم وجود طب اسلامی هستند، تاکید کرد: در شریعت اسلام به سبک زندگی، خانواده و اخلاقیات بصورت ویژه پرداخته شده است از این رو امیدواریم با خلق روش‌هایی متفاوت با شیوه‌های کنونی پیشگیری یا درمان در استان فارس طب فوق مدرن را خلق کنیم تا راهکاری بر دردهای بی‌درمان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha