تعهد جهانی برای کاهش ۳۳ درصدی بیماری فشارخون بالا تا سال ۲۰۳۰

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ابتلای حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله در سراسر جهان به بیماری فشار خون بالا از تعهد جهانی برای کاهش ۳۳ درصدی بیماری فشارخون بالا تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، تخمین زده می شود که ۴۶ درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند.

او افزود: حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله در سراسر جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند که دو سوم آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند.

دکتر رضائیان زاده با تاکید بر این موضوع که فشار خون بالا، عامل اصلی مرگ و میر زودرس در سراسر جهان است، گفت: یکی از اهداف جهانی برای مبارزه با بیماری های غیرواگیر، کاهش شیوع فشار خون بالا به میزان ۳۳ درصد تا سال ۲۰۳۰ است.

این مقام مسوول در دانشگاه ضمن یادآوری این موضوع که بیشتر افراد مبتلا به فشار خون، هیچ علامتی را احساس نمی کنند، تنها راه تشخیص این بیماری را بررسی مستمر فشارخون دانست.

او با اشاره به این موضوع سن بالا، ژنتیک، اضافه وزن یا چاق بودن، نداشتن فعالیت بدنی، رژیم غذایی پر نمک و نوشیدن الکل، خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهند، گفت: تغییرات سبک زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و تحرک بیشتر می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: در همین راستا پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از بیست آبان با هدف شناسایی افراد در معرض خطر بیماری ‌های دیابت و فشارخون آغاز شده تا علاوه بر افزایش آگاهی و ارتقای سلامت مردم در این زمینه، پیشگیری های لازم درمورد این بیماری ها انجام شود.

دکتر رضاییان زاده از مردم استان خواست تا برای مشارکت در این طرح ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری های دیابت و فشارخون، در مدت زمان تعیین شده به خانه های بهداشت، پایگاه های پزشک خانواده و مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی مراجعه کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha