کد خبر: 208359
۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
مسیری که نیاز به توجه دارد

درسال های اخیر مشکل کم آبی و خشکسالی یکی از ابرچالش های مدیران کشوری بوده که جز با حل مسائل هدر رفتی آب و فرهنگ سازی استفاده بهینه آن میسر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گرگان؛ استان گلستان با تنوع اقلیمی و زیست محیطی در سال‌های اخیر همچون سایر مناطق کشور درگیر خشکسالی و کم آبی شدیدی مواجه شده است بطوری که در سال گذشته تنها ۶ درصد مخازن سد های استان ذخیره آبی داشتند.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با پیگیری های استاندار گلستان در خصوص رفع مشکلات منابع آبی و شبکه تأمین آن در استان اقدامات جهادی و زیر ساختی متفاوتی صورت گرفته است.

در همین راستان با جمشید بهمنی رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت اب منطقه ای گلستان گفت و گو کردیم.

بیش از ۲ درصد طول رودخانه های کشور در استان گلستان واقع شده به طوری که این استان دارای ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه و مجاری آبی با ۵حوضه آبریز گرگانرود، اترک، قره سو، خلیج و نکارود را دربر گرفته است.

حوضه آبریز گرگانرود با حدود یک هزار کیلومتر مربع بزرگترین مساحت را دربین ۵ حوضه داشته و مهمترین آنها نیز بشمار میرود چراکه از ۶۳ سیلاب بزرگ ثبت شده در گلستان ۵۴ سیلاب بترتیب وقوع در حوضه های گرگانرود، قره سو و خلیج گرگان رخ داده است.

به گفته بهمنی از عمده علل طبیعی و غیرطبیعی وقوع سیلاب ها در گلستان تغییر رفتار سامانه های بارشی، شدت، مدت ومیزان بارش ها، شیب ها، پوشش طبیعی جنگل ومرتع، تغییر کاربری اراضی، جانمایی نامناسب شهرها و روستاها، تصرف غیرمجاز در رودخانه ها، احداث سازه های تقاطعی غیراصولی برروی رودخانه هاست.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت اب منطقه ای گلستان در ادامه با اشاره به مهمترین شاخص ها و مولفه های کنترل آب‌های سطحی گفت: اجرای طرح‌های مدیریت حوضه های آبخیز، مهندسی رودخانه ها وسواحل با عنوان مدیریت رودخانه ها، احداث سدها، رعایت حد بستر و حریم‌ رودخانه و مجاری آبی بوده که تمامی این ها با نگاه فرهنگی و علمی قطعاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

۴۲۳ پل غیر اصولی در گلستان

بهمنی افزود: دراستان گلستان ۴۲۳ پل غیراصولی و ناهمگون برروی رودخانه ها احداث شده که باعث ایجاد سیلاب وتشدید اثرات آن در محل و اطراف آنها شده است.

به منظور کاهش خسارت ها و اثرات سیلا به زیرساخت های مواصلاتی نیاز است همه ساله بطور مستمر وفعال رودخانه ها ومجاری آبی پس ازهر سیلاب لایروبی وساماندهی تا سطح مقطع طبیعی رودخانه با کمترین تغییر بازسازی گردد. بطور متوسط سالانه حدود ۱۰۰ کیلومتر از محل فصل مهندسی رودخانه ها و از منابع اعتباری عمرانی برای این امر ابلاغ و هزینه میشود که بسیار ناچیز است.

خوشبختانه از سال گذشته قرارگاهی با نام شهید لولایی در استان تشکیل شده تا امر لایروبی ها و بازسازی مسیر رودخانه های گلستان را با استفاده از ظرفیت های همگانی به انجام برساند که برای اولین بار در دولت مردمی سیزدهم محقق شده است.

در مدت یکساله فعالیت این قرارگاه حدود ۱۶۰ کیلومتر طول رودخانه های استان در سطح شهرها وبرخی روستاها لایروبی انجام شد که اثرات این لایروبی‌ها در مدیریت سیلاب وعبورایمن وکاهش خسارات آن در طول این مدت کاملا مشهود است.

با اعتبار سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان می‌توان ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان را لایروبی و بهسازی کرد.

تخصیص تنها ۵ درصد اعتبار طرح جامع سیلاب در گلستان

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت اب منطقه ای گلستان اظهار داشت: برای اجرای طرح جامع مدیریت سیلاب در استان ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مهمترین آن در ۲ حوزه آبریز گرگانرود و قره سو هزینه خواهد شد ولی تاکنون تنها قریب به ۵ درصد این مبلغ تخصیص یافته است.

بهمنی موضوع مهندسی رودخانه ها دراستان را از مطالبات واقدامات شرکت آب منطقه ای گلستان برشمرد و گفت: دراین راستا ۸ برنامه مهم درحال حاضر درحال انجام است ولی بدلیل فقدان اعتبارات لازم سالیانه بطور کامل موفقیت آمیز نبوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha