کد خبر: 208381
۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲

طغیان زیرپوستی دیابت

دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی است
طغیان زیرپوستی دیابت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش سه درصدی میزان مرگ و میر ناشی از دیابت بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی در جهان، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و پرهیز از مصرف دخانیات را راه هایی برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع دو دانست.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می شود حدود ۴۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند و بیشتر آنها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند.

او با اشاره به روند افزایش پیوسته ابتلا به بیماری دیابت از نظر تعداد موارد و شیوع دیابت در چند دهه گذشته ادامه داد: در حال حاضر سالانه در حدود یک و نیم میلیون مرگ به دیابت نسبت داده می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش سه درصدی میزان مرگ و میر ناشی از دیابت بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی گفت: در سال ۲۰۱۹، دیابت و بیماری کلیوی ناشی از دیابت باعث مرگ دو میلیون نفر در جهان شد.

دکتر رضائیان زاده ضمن بیان این موضوع که ۴۸ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از دیابت قبل از ۷۰ سالگی رخ داده می دهد، دیابت را عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در دیابت نوع یک با توجه به کمبود تولید انسولین و تشخیص زودهنگام بیماری و شروع به هنگام درمان، عوارض بسیار کمتر بروز می یابد، اما در دیابت نوع دو، علائم می تواند بسیار خفیف باشد و ممکن است سال ها طول بکشد تا فرد متوجه بیماری خود شود.

دکتر رضائیان زاده مهمترین علائم دیابت را احساس تشنگی شدید، تکرر ادرار، تاری دید، احساس خستگی و کاهش وزن ناخواسته عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت شیوه زندگی افراد در ابتلا به دیابت نوع دو، تغییر سبک زندگی بهترین راه برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع دو است و به همین منظور رعایت رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و پرهیز از مصرف دخانیات توصیه می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در همین راستا پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از بیستم آبان با هدف شناسایی افراد در معرض خطر بیماری ‌های دیابت و فشارخون بالا آغاز شده تا علاوه بر افزایش آگاهی و ارتقای سلامت مردم در این زمینه، پیشگیری ها و مراقبت های لازم درمورد این بیماری ها انجام شود.

دکتر رضاییان زاده از مردم استان فارس خواست تا برای مشارکت در این پویش ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری های دیابت و فشارخون بالا، تا بیستم دی، به خانه های بهداشت، پایگاه های پزشک خانواده، مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی مراجعه کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha