در جهرم و خفر، شیوع بیماری فشار خون بیشتر از دیابت است

میزان شیوع فشارخون و دیابت در شهرستان های جهرم و خفر، به ترتیب نزدیک به ۸٪ و ۵٪ است. در غربالگری های صورت گرفته، ۱۱۰ نفر به طور قطع مبتلا به فشار خون و ۱۰۴ نفر مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر محمد جعفر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: پویش ملی سلامت جهت غربالگری بیماری های فشار خون و دیابت برای گروه سنی ۱۸ سال به بالا و مادران باردار است. این پویش از یکم آذر ماه ۱۴۰۲ در سطح کشور آغاز شده و تا پانزدهم دی ماه ادامه دارد. در راستای اجرای این برنامه ملی از تاریخ مذکور، پایش سلامت در پایگاه های سلامت شهری و روستایی شهرستان های جهرم و خفر در حال انجام است.

وی افزود: متاسفانه شیوع فشارخون و دیابت در جهرم و خفر، به ترتیب نزدیک به ۸٪ و ۵٪ است و بیش از نیمی از بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند.

وی در ادامه بیان کرد که در این پویش ملی در سطح دانشگاه، تا کنون ۸۳۶۸ نفر غربالگری شده اند که در ادامه، موارد مشکوک به فشارخون بالا یا دیابت، جهت تایید تشخیص به پزشکان خانواده ارجاع خواهند گردید و بعد از تایید تشخیص ،وارد فاز پیگیری و درمان خواهند شد. در ادامه اقدامات تکمیلی در همین راستا، تا کنون ۲۰۱۸ نفر از آنها در مرحله پیش فشار خون و ۶۶۸ نفر از آنها در مرحله پیش دیابت قرار دارند و ۱۱۰ نفر به طور قطع مبتلا به فشار خون بالا و ۱۰۴ نفر نیز، مبتلا به دیابت هستند.

به گفته وی در غربالگری های انجام شده سن برخی از افراد که در مرحله پیش فشار خون و دیابت قرار داشتند زیر ۳۰ سال بوده است که این امر بسیار نگران کننده است. الگوی نامناسب تغذیه، عدم تحرک، اضافه وزن و استعمال دخانیات از دلایلی است که موجب شده سن ابتلا به این دو بیماری مزمن نزولی شود و افراد جوان را درگیر کند.

وی بیان کرد در حال حاضر ۱۱۲۱۸ نفر در شهرستان های جهرم و خفر مبتلا به فشار خون و ۶۱۲۱ نفر مبتلا به دیابت هستند. مشخصات آنها در سامانه سیب ثبت شده است که در اجرای این پویش ملی سلامت قطعا آمار بالاتر خواهد رفت. هدف این پویش شناسایی بیشتر بیماران و پیشگیری از این دو بیماری مزمن است. بیمارانی که دارای پرونده سلامت هستند هر از یک ماه توسط بهورزان در پایگاه های سلامت روستایی و مراقبین سلامت در پایگاه های سلامت شهری تحت پایش قرار می گیرند. این بیماران هر ۳ ماه یکبار توسط پزشک خانواده معاینه می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha