فرصتی برای انس نوجوانان با قرآن

ناظر ستاد عالی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: برگزاری مسابقات قرآن کریم در استان ها و شهرستان های کم برخوردار برای جذب نوجوانان و جوانان جهت درک بیشتر حلاوت و دریافت شهد گلهای بوستان قرآن است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)، محمد حسین سعیدیان در خصوص چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بجنورد، بیان کرد: خدا در سوره یاسین آیه " إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِینٌ ، لِیُنْذِرَ مَنْ کَانَ حَیًّا" ما را به نکته ای رهنمون می شود که نسخه قرآن ذکری است، حیات بخش برای هر کسی که در وجود او حیاتی الهی و انسانی باشد و موجب رشد او خواهد بود.
ناظر ستاد عالی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه خداوند در سوره فرقان آیه ۳۰ می فرماید: "وَقَالَ ٱلرَّسُولُ یَٰرَبِّ إِنَّ قَوۡمِی ٱتَّخَذُواْ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ مَهجُورٗا گفت: پیامبر(ص) می فرماید: «پروردگارا، به تحقیق قومِ من، این قرآن را به صورت متروکه گذاشتند.» در واقع پیامبر(ص) روز قیامت از اینکه قرآن در نزد امت او، مهجور مانده و به فراموشی سپردند، شکایت می کند.
وی افزود: قرآن نخواندن و آموزش ندادن، در قرآن تدبر نکردن و عمل نکردن به دستورات قرآن، موجب مهجور ماندن قرآن می شود و در هر بخشی کوتاهی کنیم مورد عقاب و شکایت پیامبر(ص) قرار می گیریم.
سعیدیان بیان کرد: نزول قرآن برای این است که ما سه مرحله را طی کنیم اول: قرآن را خوب بیاموزیم و تلاوت کنیم، دوم خوب بشنویم و سوم خوب بدانیم و از معارف قرآن و حکمت ناب الهی بهره مند شویم و این فلسفه رسالت پیامبر(ص) است و در این راستا وظیفه داریم خوب بخوانیم، خوب عمل کنیم و خوب بشنویم.
وی تصریح کرد: نظام حاکمیت به عنوان پیشقراول حرکت دینی و معرفتی جامعه موظف است این بستر را برای آحاد مختلف مردم فراهم کند که متاسفانه در آموزش و پرورش و دانشگاه در ارکان فرهنگی کشور این اهتمام جامع کمرنگ است اما یک سازمان در بین تمام ارگانها به موضوع فرهنگ ترویج و تبلیغ قرآن اهتمام دارد که از تطور خوب و سیر روبه رشد مناسبی برخوردار بوده است.
ناظر ستاد عالی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: باید بدانیم اوقاف از اوایل انقلاب با مدیریت های مختلف مسئولان و رهنمود ها، ارشادات و تشویق های رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجب پیشرفت و گسترش این فرهنگ شده است و در حال حاضر اکثر قاریان، حافظان و مبلغان که در نغمات دینی و آیینی فعالیتی دارند انگیزه آنها از نوع نگاه ایشان و تلاش های این سازمان رو به تزاید گذاشت.
وی افزود: برگزاری مسابقه ملی و بین المللی قرآن کریم، موجب شده تبلیغ قرآن در حوزه قرائت، حفظ و مدیحه سرایی دینی و رشته های دیگر و سایر نغمات از سوی جوانان و نوجوانان و افرادی که دل در گرو قرآن دارند با تشویق هایی که توسط سازمان اوقاف صورت می گیرد و با حمایت ها تشویق ها و ارشادات مقام معظم رهبری که همواره خود معلم راستین اسلام و قرآن بوده اند، که برگرفته از توجهات حضرت ولی عصر(عج) است، رونق بیشتر پیدا کند.
سعیدیان با بیان اینکه برگزیده مسابقات بین المللی در پنجمین دوره مسابقات در رشته قرائت بوده و از کودکی در مسابقات شرکت می کرده است، عنوان کرد: مسابقات رو به پیشرفت است و هر سال نکات و مطالبی برای جذب حداکثری نوجوانان و جوانان در نظر گرفته می شود و خوشبختانه از سال گذشته اعطای جوایز تناسب سازی و موجب انگیزه بیشتر شده است.
وی تصریح کرد: مکانیزه شدن داوری از طریق نرم افزار اتفاق خوبی بود که موجب صرفه جویی در اوراق کاربرگ های در اختیار داوران شد و این اوراق حذف شد، داوری راحت تر، صرفه جویی در زمان و از بین رفتن خطای داوری در نمرات با نشان دادن اختلاف نمرات داوران در هر رشته برای بررسی توسط ناظر فنی مسابقه از دیگر مزیت های مکانیزه شدن می باشد و این طرح در استان ها قابل اجرا است اما باید زیرساخت آن فراهم شود.
سعیدیان بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآن کریم در استان ها و شهرستان های کم برخوردار برای جذب نوجوانان و جوانان جهت درک بیشتر شیرینی ها و شهد گلهای بوستان قرآن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha