کد خبر: 208603
۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۳

حرکت استان کرمان به سمت جلوگیری از "خام فروشی"

استان کرمان به سمت صنعتی شدن می رود
حرکت استان کرمان به سمت جلوگیری از "خام فروشی"

رئیس سازمان صمت استان کرمان افزود: استان کرمان به سمت صنعتی شدن می رود و کالاهای صادراتی ما در گذشته عمدتا کشاورزی بوده که الان در حال حرکت به سمت صنایع است و به سمتی حرکت می کنیم که خام فروشی نداشته باشیم و بتوانیم ارزش افزوده را صادرات کنیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهدی حسینی نژاد در ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که باحضور ویدئو کنفرانسی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور چین برگزار شد، اظهار داشت: ظرفیت های استان کرمان در حوزه های مختلف معدنی به عنوان بهشت معادن بسیار زیاد است و در حوزه های دیگر مثل تولید انرژی های پاک از تابش خورشید نیز ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

وی افزود: صنایع معدنی در حوزه مس، سنگ آهن، کرومیت و زغال سنگ شکل گرفته و این موضوع ظرفیت های جدیدی در تولید و صادرات محصولات دیار کریمان ایجاد کرده است؛ اما نگاه ویژه استان برای استفاده از این ظرفیت های خدادادی، این است که؛ بحث توسعه پایدار و رفاه اجتماعی را به عنوان سیاست کلان دنبال می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: در حوزه صنایع کوچک و متوسط، فرش کرمان را داریم، که در زمان نه چندان دور یکی از کالاهایی بوده که برای تولید، اشتغال و صادرات در استان مطرح شده، اما امروز شرایط خوبی ندارد و باید به روزهای خوب خود بازگردد.

حسینی نژاد، عنوان کرد: ۵۷ قلم کالاهای صادراتی در استان کرمان داریم؛ که به کشورهای هدف صادر می شود و ما ۴.۸ درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده ایم، یعنی به طور متوسط ۲.۵ میلیارد دلار سالانه صادرات داریم.

وی یادآور شد: چالش های ارز و رفع تعهدات ارزی را از طریق کارگروه توسعه صادرات پیگیری می کنیم و در این زمینه مشکلات را پیگیری خواهیم کرد، تا افزایش صادرات استان کرمان محقق شود.

رئیس سازمان صمت استان کرمان؛ با قدردانی از صادرکنندگان نمونه استان کرمان افزود: استان کرمان به سمت صنعتی شدن می رود و کالاهای صادراتی ما در گذشته عمدتا کشاورزی بوده؛ که الان در حال حرکت به سمت صنایع است؛ ما به سمتی حرکت می کنیم که خام فروشی نداشته باشیم و بتوانیم ارزش افزوده صادرات کنیم.

حسینی نژاد خاطرنشان ساخت: ۳۸ درصد محصولات صادراتی استان کرمان پسته و مغز پسته و ۲۵ درصد مربوط به مس است؛ ضمن آنکه صادرات کالاهای دارای ارزش افزوده از جمله پلی اتیلن در استان کرمان اتفاق می افتد، که درصد چشمگیری از آمار این حوزه را به خود اختصاص داده است.

وی ابراز داشت: کارگروه توسعه صادرات را برای افزایش صادرات با محوریت کشورهای همسایه پیگیری می کنیم و جلسات این حوزه با جدیت پیگیری می شود.

حرکت استان کرمان به سمت جلوگیری از "خام فروشی"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha