سینمای مستند بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، سینمای مستند را بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها برشمرد و گفت: نام این جشنواره امسال و سال‌های گذشته به نام "سینمای حقیقت" نامگذاری شده و با تأیید فیلم سازان و داوران بین‌المللی، این جشنواره به نام و عنوان خود وفا دار مانده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)، محمدمهدی اسماعیلی در ادامه افزود: آغاز فصل زمستان را بهار حوزه فرهنگ و هنر و ورود به فصل جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور می‌دانیم و آغاز این برنامه‌ها همزمان با هفدهمین دوره جشنواره سینمای مستند ایران و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و میهمانان بین‌المللی کلید می‌خورد.

وی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند را به‌لحاظ کمی و کیفی در سطح خوب و درحال طی مسیر رشد و تعالی دانست و تصریح کرد: امسال سومین سال برگزاری جشنواره در دوره جدید  و دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به گلایه‌های مطرح شده از سوی برخی از برگزیدگان جشنواره، گفت: این گلایه‌ها، گلایه‌های درستی است و در فضای مدیریت سینمای کشور باید به راه‌حل‌های روشنی برای حمایت‌های دقیق و کاملا نقطه‌ای از بخش‌های مختلف و فعالان این حوزه دست یابیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سال جاری برای حوزه فیلم کوتاه که عمدتا انجمن‌های سینمای جوان متقبل این امر هستند، با همکاری صورت گرفته برای همه دفاتر انجمن و به‌روزرسانی امکانات‌ و پشتیبانی‌ها، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار مستقل اختصاص یافته‌ است و تا پایان سال همه‌ این بودجه به تک تک دفاتر کشور تزریق خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران حوزه حمایت از تولیدات شهرستان‌ها را قابل توجه و  یک سوم آثار شرکت کرده در جشنواره را از شهرستان‌ها اعلام کرد و افزود:  امسال از بیش از ۷۰ فیلم مستند با مبالغی بین ۲۵۰،۳۰۰،۴۰۰ میلیون تومان برای هرکدام از مستندات براساس تناسب تشخیص و مطالبه موجود حمایت شده است.

اسماعیلی هزینه تولیدات حوزه سینمایی را همانند سایر حوزه‌ها در سال‌های اخیر بالا دانست و ادامه داد: دوسال قبل بنیاد سینمایی فارابی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان می‌توانست به صورت کامل و یا تامین بخش مهمی از هزینه‌های تولید یک فیلم خوب را تامین و حمایت کند، اما امروز این هزینه به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد و بلکه در بعضی از مواقع بیش‌از این میزان رسیده است.

وی بخشی از جهش قیمت‌ها در حوزه سینما را به دلیل برخی از جذابیت های جدید این حوزه در بخش حرفه‌ای برشمرد و با اشاره به تولیدات بخش نمایش خانگی افزود: این بخش با مشارکت و همکاری، بخش مهمی از تولیدات را با نرخ‌هایی که ممکن است کمی بیش از حد معمول باشد، تولید می‌کند.

اسماعیلی برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی را حمایت جدی از این حوزه اعلام کرد و گفت: بخش عمده‌ای از حمایت‌های انجام شده توسط مجموعه‌های خارج از وزارتخانه صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی این وزارتخانه برای دو برابر کردن میزان حمایت‌ها در تعداد و هزینه‌ها خبر داد و افزود: آمادگی داریم تا هم تعداد حمایت‌ها و هم هزینه‌های ساخت را در دوره بعدی دوبرابر کنیم.

اسماعیلی کار جدی در مسائل مهم کشور را یکی از کارهای مهم این حوزه برشمرد و  ادامه داد: در حوزه سازمان سینمایی طبق قواعد حمایت‌ها صورت می‌گیرد، و حتما از موضوعات با عنوان مسائل مهم کشور حمایت خواهد شد، یکی از این مسائل در موضوع آب است. طبق مذاکره انجام شده با وزارت نیرو مقرر شده تا یک سریال برای این موضوع ساخته شود و تاکنون آثار خوبی هم رسیده است.

وی سینمای مستند را بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها اعلام کرد و افزود: نام این جشنواره امسال و سال‌های گذشته به نام "سینمای حقیقت" نامگذاری شده و با تأیید فیلم سازان و داوران بین‌المللی، این جشنواره به نام و عنوان خود وفا دار مانده است.

وی با اشاره به فیلم‌های حمایت شده با موضوع غزه ادامه داد: بیش از ۲۰هزار نفر در مقابل دیدگان همه مردم دنیا به قتل رسیده‌اند که بیش از ۱۰۰ نفر از آن‌ها از خبرنگاران هستند.

اسماعیلی ادامه داد: رفتارهای جریان نژاد پرست را ببینند آیا خون مردم فلسطین کمرنگ‌تر از یک انسان شریف در هرجای دیگر دنیا است‌، چرا هیچ عکس‌العملی دیده نمی‌شود، آمریکا به راحتی  قطعنامه‌ سازمان ملل و شورای امنیت را دوبار وتو می‌کند.

وی با اشاره به این که امروز یک اقلیت نژاد پرست ظالم، خشن و خونخوار مدیریت این فضا در سازمان‌های جهانی پیش می‌برند افزود: همه آن‌هایی که دلشان همراه با عدالت است و مخالف نژاد پرستی هستند و همه‌ما وظیفه داریم از طریق چنین جایگاه‌هایی لنزهای دوربین را به سوی واقعیت‌هایی که بسیاری از این‌ها دوست ندارند صدا و تصویری از آنها پخش شود، برگردانیم و من از این رویکرد سینما حقیقت تشکر می‌کنم.

اسماعیلی ضمن اعلام توقع خود از سازمان سینمایی برای اقدام جدی در خصوص ارتقای سینمای مستند ادامه داد: انشالله سال آینده شاهد شکل گیری جریان قوی‌تری نسبت به امسال بوده و امکان فعالیت بیشتر فیلمسازان جوان و افرادی که در تلاش هستند تا کارهای نو و خلاقانه‌ای  را وارد این عرصه کنند، فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha