شهر بم به یک شهر پویا ومقاوم تبدیل شده است

سفیر مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم، با بیان اینکه امروزه شهر بم به یک شهر پویا ومقاوم تبدیل شده است، گفت: بعد از زلزله بم مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی ویرایش و بروز رسانی و شاکله و رویکرد ساخت و ساز کشور تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،   
مصطفی زینت بخش در حاشیه رویداد تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری (جایزه ملی بم)،همزمان با سراسر کشور در استان زنجان و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زلزله بم یک اتفاق دلخراش و واقعی بود که در ۱۲ ثانیه با عمق کانونی ۱۵ کیلومتر، شهر را با خاک یکسان کرد، اظهار کرد: بعداز زلزله بم، اگر همت و تلاش مردم بازمانده و امداد رسانی هموطنان از این زلزله نبود، بازسازی انجام نمی‌شد.

امروز شهر بم به یک شهر پویا ومقاوم تبدیل شده است

وی با بیان اینکه امروز شهر بم به یک شهر پویا و مقاوم تبدیل شده است،افزود: بعد از گذشت ۲۰ سال از زلزله بم و انجام ساخت و سازهای ایمن و مقاوم، نشان دادیم که می‌توانیم در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله مقاوم باشیم و کمترین آسیب‌ها را داشته باشیم.

سفیر مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم تأکید کرد: این زلزله تبعات بسیار سنگین و مصیبت‌های زیادی را به مردم بم وارد کرد ولی برکاتی نیزداشت چرا که شهر بم به کارگاه تبدیل شد و از تمام ایران و به خصوص متخصصان برای تحقیقات و مطالعه در این خصوص وارد بم شدند وبا وجود اینکه اتفاقات ناخوشایندی در شهر بم روی داد  ولی به عنوان یک رویداد خوب در امر بهسازی و بازسازی سکونت گاهها و ساختمان در کشورمورد توجه قرار گرفت.

زینت بخش با بیان اینکه در شهر بم بافت های فرسوده ،ریز دانه ها و سازه های خشتی و گلی زیاد وجود داشت و این اتفاق باعث بالا بردن تلفات جانی و مصدوم ها شد که به نوعی رویکرد ساخت و ساز و مقررات ساختمان بعد از سال ۱۳۸۲ در کشور تغییر یافت،گفت: در این راستا آیین نامه مقررات ملی ساختمان  «۲۸۰۰» در طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تغییر یافت و  مقاوم سازی و بهسازی  بناها مورد تاکید قرار گرفت.

وی،با تاکید بر اینکه زلزله بم  درس و الگوی خوبی برای ارگان های ذی ربط بود و مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی ویرایش و به روز رسانی شد،بیان کرد: شاکله و رویکرد ساخت و ساز کشور از سال ۸۲ تغییر کرد و یک مقاوم سازی در تمام بحث های مختلف فنی مطرح شد و این مهم جزو دستاوردهای مهم زلزله بم بود. 

این مسئول بیان داشت: در امر بازسازی و بهسازی سکونت گاهها در حوزه شهری و روستایی، با رعایت اصول مقررات ملی ساختمان باید توسط دستگاههای مختلف نظارت و کنترل لازم انجام شود تا دیگرشاهد حوادث ناگوارنباشیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha