بیش از ۲۰ درصد مساحت شهری کشور بناهای ناپایدار است

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور، گفت: بیش از ۲۰ درصد مساحت شهری کشور شامل بناهای ناپایدار است و این بناها پایداری و مقاومت در برابر زلزله و بلایای طبیعی را ندارند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
سیدعلی باب‌الحوائجی با بیان اینکه ایران متشکل از بافت فرسوده‌ای است که متولی آن شرکت بازآفرینی شهری کشور است، اظهار کرد: بیش از ۲۰ درصد مساحت شهری کشور شامل بناهای ناپایدار است و این بناها پایداری و مقاومت در برابر زلزله و بلایای طبیعی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۳۲ درصد جمعیت کشوردر محدوده بافت فرسوده زندگی می کنند،افزود: بیش از دو میلیون بنای ناپایدار فاقد هر گونه سازه بتنی در کشور وجود دارد که باید در سریع ترین زمان ممکن بازسازی شود.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور، با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت در این بسته‌های تشویقی استفاده کنند، بیان کرد: از ۲۰ آبان‌ماه امسال مردم ساکن در محلات بافت فرسوده می‌توانند به شهرداری‌ها در سطح کشور مراجعه کرده و از مزایای بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه بهره‌مند شوند.

باب الحوئجی ،با تاکید  بر اینکه حفظ جان ساکنین بناهای غیر مقاوم یکی از اولویت‌های اصلی دولت است،گفت: در این راستا دولت سیزدهم ارائه بسته‌های تشویقی و مردمی سازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه با نوسازی بافت‌های فرسوده، فضاهای شهری بهبود یافته و در نهایت کیفیت زندگی ساکنان ارتقا می‌یابد، یاد آورشد: برای شتاب‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند ابزارهای مناسبی هستیم و نوسازی بافت‌های فرسوده به تنهایی از توان دولت و شهرداری‌ها خارج است، در نتیجه باید مردمی‌سازی مورد توجه جدی قرار گیرد و مردم به عنوان نقش اول در میدان نوسازی حضور پیدا کنند.

دولت باید فضای اعتماد بین مردم و سازندگان را فراهم کند

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور، با بیان اینکه از سوی دولت نیز باید فضای اعتماد بین مردم و سازندگان را فراهم  شود، گفت: در سند تحول دولت مردمی سیزدهم، نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی جزء یکی از چهار اولویت اصلی قلمداد شده است،که نوسازی محله‌ای و اصلاح محله باید با حمایت ویژه از توسعه‌گران و نهادهای واسطه بین مردم و دولت صورت گیرد.

باب الحوائجی، بر لزوم بومی‌سازی بسته‌های تشویقی برای بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری تاکید کرد و گفت: یکی از مولفه‌های مهم و اصلی در راستای توانمندسازی محلات ناکارآمد و بافت‌های فرسوده شهری، بومی‌سازی بسته‌های تشویقی است.

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم، تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده است، خاطر نشان کرد: بخشودگی کامل یا بخشی از هزینه‌های صدور پروانه، کاهش زمان صدور پروانه، اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت و ... از مهم‌ترین حمایت‌های دولت به ساکنان بافت‌های فرسوده در صورت اقدام به نوسازی است.

این مسئول  یادآور شد: برای بهسازی بافت فرسوده شهری بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه که در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران مصوب شده است، باید اجرا شود که در استان زنجان نیز بومی‌سازی و ابلاغ شده است.

باب الحوائجی، با بیان اینکه برای تسریع در فرآیند نوسازی، وزارت راه و شهرسازی طی سال گذشته در گام نخست، برنامه سفیران نوسازی را در یک اقدام جهادی در ۱۰۰ شهر اجرایی کرد، ادامه داد: از مردم و رسانه‌ها در خواست داریم سفیر و نماینده نوسازی در محلات بافت فرسوده بوده و بسته‌های تشویقی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بسته‌های تشویقی از سوی برخی از مسئولان اجرایی نشده است، عنوان کرد: اجرای این بسته‌ها می‌تواند در سرعت‌بخشی اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری بسیار تاثیرگذار باشد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور ،با بیان اینکه وقوع حوادث و بلایای طبیعی هیچ‌گاه قابل پیش‌بینی نیست، اضافه کرد: بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر فقط برای همسایه نیست، به همین خاطر همه ما در قبال نوسازی بافت‌های فرسوده، مسئولیت قانونی و شرعی داریم، از این رو راهکارهای لازم برای تشویق مردم در محلات بافت فرسوده باید مد نظر شهرداران قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha