پژوهش باید آینده سینما را ترسیم کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین پایانی ششمین جایزه سال سینمای ایران گفت: ولادت حضرت فاطمه (س) را تبریک می‌گویم. به مادران آسمانی درود و سلام می‌فرستیم. به همه زنان شایسته ایرانی تبریک می‌گویم. به سالروز شهادت حاج قاسم نیز نزدیک می‌شویم؛ به روح بلند و متعالی این شهید والا مقام که اسطوره ما و هر آزاده‌ای در جهان است، درود می‌فرستیم و خوشحالیم که چنین شخصیت متعالی، رشد یافته فرهنگ انقلاب اسلامی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)، محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب، افزود: خوشحالم که از دکتر احمد ضابطی جهرمی در این آئین تجلیل کردیم. سال‌هاست با آثار او آشنا هستم و او از چهره‌های تاثیرگذار سینمای ایران است.

اسماعیلی ادامه داد: ما امروز با واقعیتی به نام سینما روبرو هستیم که بر خلاف تحلیل‌های سال‌های قبل که تاکید داشت با گسترش شبکه نمایش خانگی و شبکه‌های اجتماعی، سینما رو به ضعف می‌رود، چنین نشد. صنعت سینما زنده است و با قوت پیش می‌رود.

وی درباره سالن‌های سینمایی گفت: همکاران من همت کردند و ۵۷۰ سینما را به ۹۰۰ سینما رساندند، رونق سینما را هم می‌بینید و سینما رونق پیدا کرده است، فروش آن به هزار میلیارد و مخاطبان آن  به ۳۰ میلیون می‌رسد.

وی افزود: نیازمند پژوهش هستیم، باید این موضوع تقویت شود، به سوالات اصلی ما در حوزه سینما پاسخ دهد و آینده سینما را ترسیم کند. همین نشست‌ها و برنامه‌ها باید ناظر بر رفع مسائل ما باشد. وقتی که وضعیت سینما خوب نیست، یک نوع انتقاد وجود دارد. وقتی خوب می‌شود، باز هم انتقاد می‌کنند و می‌گویند چرا فقط فیلم‌های کمدی می‌فروشد در حالی که این طبیعتی است که برخی موضوع‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. امروز یک فیلم پویانمایی بالای پنجاه میلیارد فروخته، این فیلم نه طنز و نه سیاسی بوده بلکه یک پویانمایی درباره تاریخ امام رضا است.

وی تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست و ما هم نسبت به آن انتقادات جدی داریم و باید تنظیم‌گری شود. آن‌ها تبلیغات خیابانی هم دارند. ما نمی‌توانیم نسبت به خشونت، تزلزل ارزش‌های خانوادگی و... بی‌توجه باشیم، گرچه خانواده‌ ایرانی از منظر ارتباطات خانوادگی و استحکام در دنیا بی‌نظیر است اما در شبکه نمایش خانگی به چه شکلی به نمایش گذاشته می‌شود! بنابراین جای پژوهش این موضوعات در این رویداد است.

اسماعیلی گفت: درباره ورود فیلم‌های خارجی به کشور، عدد و رقم درستی نداریم. حتی برنامه‌هایی که اذان پخش می‌کنند، به‌روزترین آثار جهان را به نمایش می‌گذارد. آیا نظارت پسینی در این حوزه جواب می‌دهد؟

وی افزود: نظارت آثار در سکوهای نمایشی، کار سازمان سینمایی است و وضعیت این آثار حتما مورد رضایت نیست. حتی بزرگان سینما هم نسبت به آن ابراز نارضایتی می‌کنند. ما موظفیم ضعف‌ها و آسیب‌ها را حل کنیم و در عین حال به آینده سینمای کشور امیدواریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha