مدیران نسبت به امنیت سایبری توجیه نیستند

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر تهران با انتقاد از نحوه موضع‌گیری مسئولان و مدیران در مواجهه با آسیب‌های امنیت اطلاعات نظیر هک‌شدن‌های کلاً تأکید کرد که مدیران به‌هیچ‌وجه توجیه نیستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،محمود کبیری یگانه  با اشاره به معضلات مجازی و امنیت اطلاعات که در چند وقت اخیر شکل گرفته است، گفت: در دو سه روز گذشته خطی جدی در حوزه سایبری مطرح می‌شود و نگاهی کاملاً ماکیاولیستی نسبت به حوزه اجتماع و مردم صورت‌گرفته است و دشمن اعلام می‌دارد در حوزه اقدامات و سیاست خود، نه اخلاق داشته و نه انسانیت و برای خواسته‌های خود به هر چیزی سنگ می‌زنند.

وی افزود: این بدین معناست که دشمن تا دندان مسلح و به هیچ اصول اخلاقی پایبندی ندارد و بسیاری بسترهای اینترنتی در این میان در اختیار ما نیست؛ ولی شاهد هستیم ساختار حکمرانی تغییر کرده است و این مسئله بسیار جدی می‌باشد و بسیاری از مدیران اساساً این فضا را نمی‌شناسند.

کبیری یگانه ادامه داد: مثلاً اگر یک هک اتفاق بیفتد، به مدت ۴۸ ساعت بیانیه داده که این فضا برای‌شان مهم است و به‌محض فروکش کردن این فضا، بخشنامه‌ها نیز به کمدهای کنار دست مدیران رفته و اساساً این فضا رها می‌گردد.

وی با بیان این که ما مردم را به فضایی وارد کردیم که هیچ سپری در برابر آن ندارند، گفت: به‌محض ما می‌خواهیم حرف بزنیم، بحث‌های مختلف پوپولیستی را بیان می‌کنند و وارد گفتمان‌هایی می‌شود که به‌واقع متحیر می‌مانیم.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل شورای شهر تهران  گفت: در ۷۲ ساعت گذشته فیلترینگ حبابی جدی به وجود آورده‌اند و مدل سیلاب و مرداب شدیدا رواج یافته است و در این میان بخش زیادی از افراد که به ما می‌گفتند تند رو هستید، هیچ شناختی نسبت به چنین فضاهایی ندارد حال چه انتظاری از این مدیران داریم که بخواهند به مردم کمک کنند؟ !

وی اضافه کرد: مدیران ما نسبت به جایی که نشسته‌اند و خطرات اطرافشان اصلاً توجیه نیستند و از طرفی افرادی هستند که خود را صاحب‌نظر می‌دانند و حاضر به مناظره و بحث علمی نمی‌باشند و با پمپاژ خبری موجب می‌شوند سیاست‌گذار قوانین را به‌درستی اعمال نکند.

*نقیصه‌هایی که در امنیت اطلاعات وجود دارد

عباس حسینی، تولیدکننده آنتی‌ویروس ایرانی با اشاره به این که ایجاد بستر و شرایطی برای سرمایه‌گذاری در فضای مجازی پیچیده است و گاه بدین موضوع بیشتر توجه شده است، گفت: برخی مسائل نیازمند حکمرانی فضای سایبری است که همگی در اختیار حکمرانی داخل کشور نیست و این یک ایراد است و از طرفی سکوها هرچه وابسته‌تر باشند، انجام حکمرانی در آن سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: ما یک محصول فنی در حوزه امنیت اطلاعات داریم و شرایط کنونی با وجود حملات سایبری علیه کشور نگاه به توان و تولیدات ملی به‌صورت اضطراری و اجباری افزایش پیدا می‌کند و در این راستا عدو سبب خیر است.

حسینی اضافه کرد: نقیصه‌هایی در حوزه مجازی و امنیت اطلاعات وجود دارد و لزوماً نمی‌توان گفت دستگاه‌ها مقصر هستند.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان این که مشکلات سیطره فضای سایبر صرفاً به کشور ما محدود نمی‌شود، گفت: ابر کمپانی‌ها بستر حیات اجتماعی را برای مردم دنیا فراهم کرده و سلیقه خود را به فرهنگ‌های مختلف گسیل می‌کنند و این مسئله پیچیده بوده و نباید به یک مسئله فنی تقلیل پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha