انتخابات الکترونیک در گرو تایید نهایی شورای نگهبان

فرماندار تهران گفت: در این دوره، امکان انتخابات به صورت الکترونیکی در تهران وجود دارد. صندوق‌های رای الکترونیکی از امنیت بالایی برخوردار است. ما انتخاب هیئت اجرایی خود را نیز با استفاده از صندوق الکترونیکی انجام دادیم. بنابراین در تعدادی از شعب حتما امکان رای‌گیری به صورت الکترونیک وجود خواهد داشت اما این موضوع در گرو تایید نهایی شورای نگهبان است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از  روابط عمومی شبکه تهران، قیومی با حضور در استودیوی برنامه مثبت تهران 20 تاکید کرد:  انتخابات تهران از منظر پایتخت بودن و گستره رای دهندگان ویژگی‌های خاص خود را داردّ، بنا براین فرمانداری تهران اقدامات ویژه‌ای را در دست انجام گذاشته است. فرایند انتخابات از خرداد ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد. برای تفاوت عملکرد به نسبت دوره‌های قبلی، تلاش شد تا مدیریت دانش به پای کار بیاید. با تک به تک عواملی که در انتخابات قبل حضور داشتند بیش از ۲۰ جلسه گذاشته شد تا از تجربیات گذشته در جهت برگزاری انتخابات سالم‌تر و با مشارکت بیشتر استفاده شود.

وی افزود: در تهران ما ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. تقریبا ۳ هزار و ۸۲۷ صندوق رای برای هر انتخابات در نظر گرفته شده که هر کدام از این صندوق‌ها به تناسب درجه خود بین ۵ تا ۱۰ نیرو را به خود اختصاص می‌دهند. یعنی مجموعا حدود ۹۰ هزار نفر باید برای اجرای یک انتخابات گسترده در شهر تهران سازماندهی شوند. البته این تعداد بدون عوامل انتظامی است که با احتساب آن‌ها این تعداد به  ۱۰۰ هزار نفر نیز می‌رسد.

قیومی اظهار داشت: شهر تهران، در برخی از مناطق مانند منطقه ۴ شاید به اندازه یک استان جمعیت داشته باشد. تا قبل از این انتخابات در این مناطق ستاد مستقلی مستقر نبوده و تنها یک ستاد مرکزی وجود داشت. امسال با تدابیری که دیده شد، هر کدام از مناطق تهران یک ستاد انتخابات  به صورت رسمی و ساختار یافته دارد. ما امروز ۲۰ ستاد انتخاباتی منطقه‌ای داریم که هرکدام از آن‌ها نزدیک به ۴۰۰ ناحیه را پوشش می‌دهند. هر ناحیه به صورت میانگین ۱۰ شعبه اخذ رای دارد.

قیومی در خصوص نحوه انتخاب و آماده‌سازی دست‌اندرکاران انتخابات اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، مردم‌پایه و مردم محور بودن انتخابات است. مردم سالاری دینی در کشور ما همواره با انتخابات همراه بوده است. در این دوره یک بازبینی در این حوزه صورت گرفته است. برای اولین بار است که ما در میان هیئت اجرایی انتخابات متخصص قلب و عروق، کسبه و به نوعی اقشار ویژه جامعه را داریم. نزدیک به بیش از ۱۰۰ نفر از معتمدین مناطق شناسایی شدند و از میان آن ها ۸ نفر به عنوان هیئت اجرایی انتخاب شدند. همچنین تمام عوامل اجرایی به صورت دقیق مشخص هستند. نیروهای ما در این دوره بر اساس بیانیه گام دوم انتخاب شده و جوان، متخصص و باتجربه هستند. اکنون ما شاهد اتفاقی بزرگ هستیم. لذا در فرایندی که از تمام اقشار مردم برای رقم زدن این اتفاق بزرگ به پای کار آمده‌اند، استمرار از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: به طور کلی در این دوره برای آموزش عوامل اجرایی و کل مجموعه ستادی از ابزارهای نوینی استفاده شده است. هدف این است که آموزش مستمر و پایدار بوده و عوامل بتوانند به منابع آموزشی در قالب یک سامانه دسترسی داشته باشند. از طرفی صندوق‌های الکترونیک به اینترنت متصل نبوده و امنیتی پایدار دارد.

وی درمورد مشارکت در انتخابات و اقدامات صورت گرفته در خصوص آن گفت: به طور کلی ما یک بار جانمایی همه شعب را انجام دادیم. این جانمایی به معنای فراهم‌سازی امکانات مناسب و دسترسی آسان به شعب است. در واقع اطلس جغرافیایی شهر تهران و صندوق‌های رای آن طراحی شده و این موضوع قطعا بر روی مشارکت تاثیرگذار است. در این دوره ما شاهد حضور گسترده در ثبت‌نام داوطلبین بوده‌ایم. تعداد تاییدشدگان شهر تهران در این دوره حدودا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده و به نسبت سال‌های گذشته بی نظیر است. از طرفی در دولت سیزدهم ما شاهد این هستیم که هر روز در دستگاه‌های اجرایی کشور تسهیل‌گری در امور مختلف برای مردم صورت می‌گیرد. یعنی این خدمت‌رسانی تنها محدود به دوره انتخابات نشده است. خوشبختانه مردم عزیز ما از تلاش دولت برای این تسهیل‌گری آگاه بوده و همین بر مشارکت در انتخابات تاثیرگذار است

. قیومی در خصوص دغدغه‌های امروزی مردم و اقدامات صورت گرفته در خصوص آن‌ها گفت: شاید روزی نباشد که این دغدغه‌ها در مجموعه‌ها مطرح نباشد. برای مثال میز خدمت به صورت هفتگی در تهران برپا شده است. شاید این موضوع بازتاب رسانه‌ای نداشت، اما تمام قسمت‌هایی که به تکالیف قانونی

در حوزه آسیب‌ها رسیدگی می‌کردند، میزهای خدمت داشتند. در این حوزه دولت وظیفه خود می‌داند که همواره همراه با مردم دغدغه‌مند بوده و به آن‌ها رسیدگی کند.

وی در مورد امنیت انتخابات گفت: مقام معظم رهبری بر این تاکید داشتند که مشارکت و حضور در انتخابات، امنیت‌ساز است. تمام شعب جانمایی شده در اختیار فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سازمان اطلاعات تهران و سازمان‌های مرتبط امنیتی بوده و برای ایجاد امنیت پایدار اقداماتی به صورت ویژه انجام شده است. لذا حضور و مشارکت مردم عزیز که همیشه پای کار نظام و انقلاب خود بوده‌اند، از منظرهای مختلف قابل بررسی بوده که امنیت یکی از آن‌هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha