غربالگری بیش از ۶۰۰ هزار کردستانی در پویش ملی سلامت

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیش از ۶۱۶ هزار کردستانی در پویش ملی سلامت از لحاظ ابتلا به فشارخون و دیابت غربالگری شدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کردستان، دکتر فرزام بیدارپور با اعلام این خبر اظهار کرد: پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از ۲۰ آبان در استان و همزمان با سراسر کشور آغاز شده، تا ۳۰ دی ماه تمدید شده است.

وی یادآور شد: افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری های دیابت و فشار خون بالا و همچنین شناسایی افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند، از جمله اهداف مهم این برنامه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: غربالگری گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر از طریق فراخوان توسط تیم های ثابت(تمام مراکز ارائه خدمات سلامت، پایگاه های بهداشتی، خانه های بهداشت و بیمارستان‌ها) و تیم های سیار (ادارات، کارخانجات، مساجد) در حال اجراست.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار بیمار فشار خون بالا در این طرح تاکنون شناسایی شده به وجود ۵۵ هزار نفر دارای سابقه فشار خون بالا در استان اشاره کرد و گفت: ۱۲۴ هزار نفر نیز به نوعی مستعد بیماری فشار خون بالا نیز شناسایی شده است.

دکتر بیدارپور از شناسایی چهار هزار بیمار مبتلا به دیابت بالا با اجرای این پویش در استان خبر داد و گفت: حدود ۲۰ هزار نفر مستعد ابتلا به دیابت و ۲۱ هزار نفر هم از قبل سابقه این بیماری را دارند.

وی اظهار کرد: هدف از این پویش شناسایی افراد مستعد و بیمار است که بر اساس آن بتوانیم با تغییر شیوه زندگی و آموزش و مراجعه به پزشک و دارو درمانی این ۲ بیماری غیرقابل درمان را کنترل و از بیماریهای قلبی، عروقی و کلیوی جلوگیری کرد و یا آن را به تاخیر انداخت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: بر اساس آمار قبلی حدود ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان فشار خون بالا و ۱۱ درصد مبتلا به دیابت شناسایی شده که در این طرح هنوز به این اعداد نرسیدیم و پایین‌تر است که لزوم پویش های بعدی و همچنین آموزشهای لازم به افراد برای مراقبت و کنترل قند و فشار خون و چربی را ضروری می کند به ویژه در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن و یا ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماریها هستند باید بطور مرتب کنترل کرده و از بیماریهای ثانوی جلوگیری کنند.

پویش ملی سلامت تا ۳۰ دی ماه در تمامی پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های ثابت و سیار کردستان انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha