کد خبر: 211038
۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۱۸
پرورش و تکثیر آرتمیا

کارشناس ارشد مهندسی آب و مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: آرتمیا مخصوص دریاچه ارومیه است و با توجه به خشک شدن این دریاچه جهت حفظ ذخایر ژنتیکی گونه آرتمیا در استخرها پرورش داده می‌شود.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)،مهندس زهره حامد کارشناس ارشد مهندسی آب و مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان  پیرامون موضوع پرورش و تکثیر آرتمیا گفت: آرتمیا سخت پوست آبزی است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و در صنعت غذایی آبزیان ارزش غذایی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه این آبزی با اینکه جثه کوچکی دارد اما پنجاه و دو درصد پروتئین و چهار درصد چربی دارد افزود: آرتمیا در میان آبزیان ارزش غذایی فراوانی دارد و جزء غذای آبزیان به حساب می‌آید. دریاچه ارومیه در ایران یکی از غنی ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد اما به دلیل فروکش کردن آب دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تصریح کرد: ما تولید نیمه متراکم آرتمیا را در استخرهایی با پوشش پلاستیکی انجام می‌دهیم. ما برای اولین بار در محیط گلخانه در سطح کشور برای این موضوع اقدام کردیم.

وی با اشاره به اینکه پرورش آرتمیا در تمام فصول سال میسر نیست تصریح کرد: بنابراین ما برای احداث گلخانه روی استخرهای پرورش آرتمیا تمرکز کردیم .آرتمیا در دریا و اقیانوس تخم گذاری می‌کند اما ما محل پرورش یافته آرتمیا را آماده کردیم.

کارشناس ارشد مهندسی آب  در برنامه روزنه رادیو گفت و گو اظهار کرد: ما برای رشد آرتمیا به نوعی جلبک نیاز داریم تکثیر آرتمیا در محیط‌های خانگی نیز امکان پذیر است. محیط پرورش آرتمیا باید دارای نور آفتاب باشد.آرتمیا غذای آبزیان است.

وی افزود: آرتمیا مخصوص دریاچه ارومیه است و با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه جهت حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه آرتمیا در استخرها پرورش داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان در آخر گفت: ما بعد از تکثیر و پرورش آرتمیا دانش فنی بر پایه عصاره‌های گیاهی و گیاهان دارویی را به دست آورده و به صورت آزمایشی اقدام کردیم. با اراده قوی می‌توان کار جدید را شروع کرد و نباید ترسید شرکت ما نوپاست اما امیدواریم بتوانیم هدف‌ها و برنامه‌های خود را دنبال کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha