شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی با تکنیک تکرار، قبح بدحجابی و بی‌حجابی را می‌شکنند

ابراهیمی عنوان کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی تلاش می‌کنند با استفاده از راهکار و تکنیک تکرار، قبح بدحجابی و بی حجابی را در بین مردم و جامعه بشکنند.

به گزارش  گروه  فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ شاهرخ ابراهیمی، پژوهشگر و مدرس رسانه با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی»‌ در مورد تاثیر رسانه‌های جهان گستر همچون ماهواره‌ها و فضای مجازی بر مقوله عفاف و حجاب بیان داشت: شبکه‌های ماهواره‌ای با استفاده از تکنیک تکرار یک روند را شروع و در مسئله جنگ روایت‌ها در مورد حجاب و پوشش تا جایی کار را پیش می‌برند و از یک جایی علاوه بر تکرار، تداعی را نشان می‌دهند.

وی افزود: تکنیک تکرار مانند قطره‌های آب در سیمان است که ابتدا احساس می‌کنند سیمان از قطرات باران آسیب نخواهد دید ولی با تکرار سیمان آسیب می‌بیند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه ماهواره‌ها و فضای مجازی به ۴ شیوه روی عفاف و حجاب تاثیر گذارند تصریح کرد: برنامه ریزی و سازماندهی جهت دستکاری کردن مقوله حجاب و عفاف در فضای حقیقی و مجازی مانند چهارشنبه‌های سفید، آزادی‌های یواشکی و.. ، انتشار حجم بالایی از تصاویر بدحجابی و بی‌حجابی و کثرت این امر به منظور همراهی جماعت، عادی سازی از مدل‌های نامتعارف و الگوسازی از حربه‌های فضای مجازی برای تاثیرگذاری بر مقوله حجاب و عفاف است.

این پژوهشگر و مدرس رسانه اظهار داشت: در فضای مجازی مقوله‌ای به نام بلاگر حجاب شکل گرفته که این بلاگرها با چادر مطرح می‌شوند و سپس عکس بی‌حجاب و با حوله منتشر می‌کنند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ ما هیات، مسجد، مراسم‌هایی چون یلدا و چهارشنبه سوری، شب نشینی و دورهمی‌هایی وجود داشت که کارکرد شبکه اجتماعی را داشتند و متاسفانه نتوانستیم این مفهوم را برجسته و جذاب کنیم و بیان داشت: اغلب تکنیک‌های تبلیغی و اقناعی رسانه‌ها از جمله تکرار، تداعی، طنز و …از روش‌های دین اسلام برداشته شده‌اند.

*** رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف خود مجبورند تقدس زن را بگیرند

ابراهیمی افزود: به دلیل اینکه زن محور تربیت است رسانه‌ها به زن به شدت اهمیت داده‌اند و مجبورند برای رسیدن به اهداف خود مستقیم و غیرمستقیم تقدس زن را بگیرند و به واژه‌هایی چون مادر و پدر آسیب بزنند که متاسفانه در برخی فیلم‌ها و سریال‌های خودمان نیز پیرو این موضوع کار و در سکانسی از یک فیلم دختر به صورت پدر سیلی می‌زند.

وی ادامه داد: هویت بخشی به زن از اسلام آغاز شد و انقلاب اسلامی دوباره این هویت بخشی را بازگو و تاکید کرد که زن در اسلام نمادی است که کرامت دارد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه اذعان داشت: متاسفانه نوجوانان و جوانان به دلیل اینکه هویتشان شکل نگرفته و مرز بین واقعیت و مجاز را به راحتی نمی‌توانند تشخیص دهند بیشتر در معرض آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha