طرح‌های فناورانه در حوزه اقتصاد بیابان حمایت می‌شوند

سرپرست مرکز راهبری اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: برنامه حمایت از طرح‌های فناورانه داخلی در حوزه اقتصاد بیابان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با توجه به اقلیم ایران در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)،دکتر مهیار ابراهیمی سرپرست مرکز راهبری اقتصاد دانش بنیان  پیرامون حمایت از طرح‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه اقتصاد بیابان اظهار کرد: حوزه اقتصاد بیابان مبحث نسبتا جدیدی در جهان است و کشورهایی که سطح بیابانی و کویری زیادی دارند برای رونق اقتصاد روستایی در بیابان‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: معمولا در جایی که آب نیست اقتصاد روستایی وجود ندارد و خبری از اشتغال و کشاورزی و دامپروری هم نیست. در بیابان به علت شدت عمل طبیعت، زندگی و سکونت سخت است و به شکل اخص زندگی روستایی هم بسیار سخت خواهد بود.

سرپرست مرکز راهبری اقتصاد دانش بنیان گفت: برخی کشورها در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای را به کار بردند تا بتوانند اقتصاد در بیابان را تسهیل کنند برای مثال گونه‌های گیاهی و گیاهان دارویی و درختان خاصی را توسعه دادند که به آب بسیار کمی نیاز دارند و از مقاومت زیادی برخوردار هستند.

ابراهیمی اظهار کرد: برنامه حمایت از طرح‌های فناورانه داخلی در حوزه اقتصاد بیابان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با توجه به اقلیم ایران در دستور کار قرار گرفته که برخی از این طرح‌ها می‌تواند مشابه طرح‌های کشورهای خارجی باشد و برخی هم می‌تواند نوآورانه و جدید باشد.

سرپرست مرکز راهبری اقتصاد دانش بنیان گفت: در این چند روز که از انتشار فراخوان عمومی ما گذشته برخی اساتید دانشگاهی پروپوزال‌هایی را بارگذاری کردند و ایده‌های نوآورانه و مخصوص ایران را ارائه دادند و امیدواریم این ایده‌ها در کنار هم راهگشا باشند.

وی با اشاره به اصلی ترین محورهای اقتصاد بیابان محور اظهار کرد: تبدیل شن و ماسه به خاک کشاورزی، سطوح آبگیر باران و آبخوان داری و ذخیره زیرسطحی باران، تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای برای هشدارهای زودهنگام و توسعه گیاهان مخصوص اقلیم بیابانی و مدیریت منابع طبیعی بیابان و جلوگیری از بیابان زایی از اصلی ترین محورهای اقتصاد بیابان محور هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه عزم و اراده معاونت علمی در پیشبرد این طرح محکم و پایدار است گفت: ما تصدی گری نمی‌کنیم و دانشمندان و متخصصان طرح‌های خود را ارائه می‌دهند و مدل اقتصادی هم می‌آورند و ما بسته‌ای از کمک‌ها و اقدامات مختلف را انجام می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha