۸۰درصد پایتخت‌نشینان از زندگی در تهران لذت می‌برند

رئیس مرکز مطالعات شهر تهران ضمن تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر افسردگی ۹۰ درصد تهرانی‌ها که در برخی رسانه‌ها انتشار یافته، گفت: ۸۰درصد مردم تهران از زندگی در این شهر لذت می‌برند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،عطاالله رفیعی ، با اشاره به خبری مبنی بر این که شمار بالایی از شهروندان دچار افسردگی هستند، گفت: این خبری بود که برخی رسانه‌ها به یک پژوهش مستند کرده بودند و به نحو گسترده‌ای نیز منتشر شد ولی خلاف واقع بوده است.

وی با بیان این که موضوع پژوهش اصلا افسردگی نبوده و سرزندگی و شادابی دست مایه پژوهش قرار گرفته است، گفت: خروجی‌های گوناگونی به دست آمده بود؛ از این جمله که ۸۰ درصد مردم از زندگی در تهران لذت می‌برند و سنجش نیز واقعی و میدانی بوده است.

علاوه بر این آمار چند نکته دیگر نیز وجود داشت و رسانه‌ها با غرض ورزی و جمع و تفریق‌هایی نکته مورد نظر خود را به افسردگی رساندند و به جای این که بگویند مسئله بر اساس سرزندگی بالا بوده است، آمار افسردگی را بالا دانستند. درست مانند این که یک دانش آموز نمره ۲۰ نگرفته و در نتیجه صفر شده است و رسانه‌ها با این نتیجه فضایی را پدید آوردند.

رفیعی ادامه داد: اگر کسی بخواهد از این پژوهش نتیجه بگیرد که افسردگی در تهران بالا بوده، اشتباه است و ممکن است پژوهش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد و موضوع آن افسردگی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به رادیو گفت‌وگو گفت: شاید باید به واقع چنین پژوهش‌هایی انجام شود تا مدیرانی که حق تصمیم گیری دارند، اطلاع یابند که مردم چه وضعیتی دارند.

وی افزود: مرکز مطالعات ما جزو سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران است و شعار امسال خود را نیز سرزندگی قرار داده است و جهت گیری برنامه‌های‌شان نیز بر همین اساس است و یکی از دلایلی که تجمعات در برنامه‌های شاد مورد نظر بوده، رسیدن به چنین شعاری است.

رفیعی خاطرنشان کرد: اگر هم فرض کنیم که شهرهای بزرگ با مشکل افسردگی رو به رو است، آن را نمی‌توان از این پژوهش نتیجه گرفت.

وی با رد این عبارت هم که می‌گوید شمار بالایی از تهرانی‌ها سرزنده نیستند، گفت: این پژوهش یک طیف داشته و با درجات مختلف مشخص شده برخی از مردم سرزنده نیستند و برخی به احتمال کمتر سرزنده نیستند و در نهایت دو سه بخش با هم جمع شده و به یک عدد رسیده‌ایم.

رفیعی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو افزود: ۸۰ درصد مردم از زندگی در تهران لذت می‌برند ولی شاخص‌های محیطی‌شان مطلوب نبوده و اگر این‌ها را کنار هم بگذاریم، می‌توانیم فضای مثبت در تهران را نتیجه بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha