راه اندازی سامانه توزیع شیرخشک مصنوعی یارانه ای برای نخستین بار در کشور

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به تبیین دستاوردهای مهم این معاونت از ابتدای دولت سیزدهم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «محمدجواد راعی» دو اقدام موثر این معاونت در سی ماه گذشته و از ابتدای دولت سیزدهم را شامل راه اندازی سامانه توزیع شیر خشک مصنوعی یارانه ای برای نخستین بار در کشور و پایش مستمر آفت کش ها، فلزات سنگین و نیترات ها در محصولات خام کشاورزی استان فارس معرفی کرد.

راه اندازی سامانه توزیع شیرخشک مصنوعی یارانه ای برای نخستین بار در کشور

دکتر راعی راه اندازی سامانه الکترونیکی تجویز و توزیع شیر مصنوعی را حاصل اندیشه رو به جلو و نوین برشمرد که زمینه ساز خدمتی موثر برای نجات جان نوزادان نارس بوده است و گفت: سامانه توزیع شیر خشک مصنوعی یارانه ای به عنوان یکی از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از 10 شهرستان به تمام شهرستان های استان فارس و قطب پنج کشور گسترش یافته و در آینده نزدیک نیز شاهد گسترش این سامانه در سطح کشور هستیم.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر تداوم همکاری و برنامه ریزی مشترک معاونت های بهداشت، درمان و غذا و داروی دانشگاه در راستای توسعه اقدامات اثربخش در این زمینه تاکید کرد.

دکتر راعی همچنین از پیگیری روند گسترش این سامانه الکترونیکی و انتخاب این برنامه به عنوان طرح برتر کشوری و برنامه ریزی برای اجرای آن در دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد و نسبت به گسترش دستاوردهای مثبت این امر در سلامت جامعه، با توسعه آن در سطح استان و کشور ابراز امیدواری کرد.

پایش مستمر آفت کش ها، فلزات سنگین و نیترات ها در محصولات خام کشاورزی استان فارس

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پایش آفت کش ها و نیترات ها از سال 1393، در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور آغاز شده و هر ساله بیش از هشت محصول پرمصرف از سطح مزارع و میدان تره بار مورد پایش قرار گرفته است، افزود: با توجه به افزایش این تعداد در سال 1402، در حال حاضر، 31 محصول از نظر آفت کش، 21 محصول از نظر فلزات سنگین و 15 محصول از نظر نیترات در سطح قطب پنج کشور مورد پایش کارشناسان قرار می گیرد.

دکتر راعی، نخستین و مهمترین اقدام در این راستا را تشکیل کمیته پایش آفت کش ها با حضور استاندار فارس و مسوولان دستگاه های اجرایی استان برشمرد و با اشاره به مصوبات این کمیته در زمینه انجام 80 درصد نمونه برداری ها از مزارع و باغات گفت: این نمونه ها به آزمایشگاه ارجاع و از نظر آلودگی به حدود 270 نوع سم، نیترات و فلزات سنگین، بررسی می شود.

او با اشاره به اهمیت سلامت جامعه، از ارجاع افرادی که اصول علمی را در باغات و مزارع رعایت نکنند، به مراجع قضایی خبر داد و از اصحاب رسانه استان خواست تا با اطلاع رسانی در سطح جامعه و به ویژه کشاورزان استان، همچون همیشه در کاهش بروز اینگونه چالش ها و ارتقای سلامت عمومی جامعه، مشارکت داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha