ارتقای پروژه‌های حوزه سلامت در دستور کار است/لزوم مشارکت مردم در این حوزه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارتقای پروژه‌های حوزه سلامت در دستور کار وزارت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، بهرام عین‌اللهی صبح امروز در آیین بهره‌برداری از 28 پروژه حوزه سلامت در خراسان جنوبی، با درود به روان پاک شهدا، سلامت را یکی از نیازهای اساسی جامعه دانست و اظهار داشت: با افتخار باید گفت یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه سلامت است.

وی با اشاره به وابستگی صددرصدی به حوزه درمان و سلامت ایران در رژیم ستم‌شاهی، گفت: در رژیم قبلی پزشکان بی‌کیفیت از کشورهای همسایه و با امکانات بسیار کم بهداشتی حوزه سلامت را در دست داشتند اما امروزه یکی از دستاوردهای بزرگ در حوزه سلامت در همه استان‌ها است و شاخص‌های خوبی در این حوزه داریم.

وی افزود: در حال حاضر ۶۷ دانشگاه و دانشکده پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، 270 هزار دانشجو، هزار بیمارستان و 150 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری بیماران از کشورهای دیگر برای درمان به ایران مهاجرت می‌کنند، ادامه داد: امروزه ایران اسلامی در بسیاری از رشته‌ها موفق است و هیچ رشته پزشکی در دنیا نیست که در ایران نداشته باشیم.

*تولید 99 درصد دارو در داخل ایران

عین‌اللهی افزود: علی رغم دشمنی‌های فراوان با ایران از جنگ گرفته تا تحریم، اما امروزه در حوزه سلامت و بهداشت به رشد خوبی رسیده‌ایم به طوری که ۹۹ درصد داروها در داخل تولید می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان، اماکن درمانی و تجهیزات رشد خوبی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه کرونا در دنیا یکسان بود اما با حمایت مردم و دانشمندان از این اپیدمی سربلند بیرون آمدیم به طوری که دانشمندان کشور با وجود تحریم‌ها شش واکسن کرونا تولید کردند و تلفات در ایران کمتر از کشورهای اروپایی بود.

*نیاز به مشارکت مردم در حوزه سلامت داریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروزه نیاز به این داریم که مردم با سبک زندگی بهتر مشارکت بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند و در سلامت خودشان سهیم باشند.

عین‌اللهی بیان داشت: در پویش ملی سلامت به این نتیجه رسیدیم که اگر مردم خودشان به فکر سلامتی خودشان باشند بسیاری از هزینه‌ها درمان کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر سلامت خانواده، تصریح کرد: امروزه معتقدیم اگر خانواده در حوزه سلامت درست شود جامعه نیز درست می‌شود و محور اصلی سلامت در جامعه، خانواده است بنابراین مراقبین بهداشت و سلامت باید خانواده‌ها را پایش کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پویش ملی سلامت به صورت کشوری برگزار می‌شود و در خراسان جنوبی نیز انتظار می‌رود در تمامی شهرستان‌ها پیگیری شود و پس از بررسی خانواده‌ها، افراد به پزشک خانواده ارجاع شوند و اگر نیاز به بستری باشد تا ۹۸ درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه سلامت می‌تواند تحولی را در همه قسمت‌ها ایجاد کند، اظهار داشت: برای تحول در این حوزه نیاز به نیروهای فداکار و دارای روحیه کار تیمی داریم.

وی از افتخارات دولت مردمی، رعایت عدالت در کل کشور دانست و بیان کرد: در سراسر استان در حوزه سلامت باید عدالت رعایت شود و دستگاه‌ها و تجهیزات به صورت عادلانه توزیع شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه در برخی استان‌ها محرومیت تاریخی داریم که نیاز به کار جهادی دارد، گفت: تنظیم خانواده از تکالیف دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور است چراکه اگر جمعیت پویا و سالم و مشغول به کار نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم بنابراین در این راستا مراکز درمان ناباروری در سطح کشور گسترش خوبی داشته است.

عین‌اللهی اذعان داشت: نگاه ما داخل استانی نیست به این معنا که هیچ محدودیتی برای هیچ شهر و استانی در کشور وجود ندارد و هر نقطه از کشور می‌تواند عملکرد ممتاز و ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: انتظار ما این است که این استان تقلیدی از استان‌های دیگر نداشته باشد بنابراین مراکز تحقیقاتی و دانش‌بنیان با پشتیبانی وزارت می‌توانند اثرگذار باشند و ما را به سرعت جلو ببرند.

*ارتقای پروژه‌های حوزه سلامت در دستور کار است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افتتاح 28 پروژه حوزه سلامت در خراسان جنوبی، گفت: ارتقای پروژه‌های این حوزه در دستور کار وزارت است و به سمتی پیش می‌رویم که هیچ بیماری مجبور نباشد برای درمان به استان دیگری برود.

عین‌اللهی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت خراسان جنوبی، تصریح کرد: در این دو سال، دو دانشکده علوم پزشکی در خراسان جنوبی به تایید وزارت رسید که در هیچ استانی این اتفاق نیافتاده است.

وی با بیان اینکه ایجاد این دانشکده‌ها، سختی‌های بسیاری دارد اما با پیگیری‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمان کوتاهی این اتفاق افتاد، افزود: زمانی که از نظر علمی گسترشی اتفاق می‌افتد، شاخص‌های فرهنگی آن منطقه نیز افزایش می‌یابد.

*دولت سیزدهم برنامه ندارد بلکه کارنامه دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم اقدامات تحولی در سطح کشور داشته است، گفت: در دولت مردمی امروز برنامه نداریم بلکه کارنامه داریم و در مورد کارهای انجام شده صحبت می‌کنیم.

عین‌اللهی اظهار داشت: امروز ۴۳ پروژه بهداشتی در مساحت ۱۳ هزار مترمربع، ۳۴ پروژه درمانی به مساحت ۱۷ هزار مترمربع و ۴۰۵ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به خراسان جنوبی اختصاص داده شده است.

*پشتیبانی از حوزه سلامت خراسان جنوبی ادامه دارد/ رئیس بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند عزل شد

وی با تأکید بر اینکه پشتیبانی از حوزه سلامت خراسان جنوبی ادامه خواهد داشت، گفت: خراسان جنوبی از اولویت‌های وزارت بهداشت است.

وی با تأکید بر کار جهادی در حوزه سلامت، تصریح کرد: همه مشکلات از مرکز حل نمی‌شود، امروز از بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند بازدید کردم و انبار این بیمارستان از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار بود که همینجا رئیس بیمارستان را عزل می‌کنم و از رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌خواهم مدیری جهادی برای این بیمارستان انتخاب کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دقت در ارائه خدمات به مردم و درمان سریع و به موقع از توقعات وزارت در حوزه سلامت است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha