از ساماندهی وضعیت امدادگران تا درخشش در عرصه‌های جهانی

رئیس جمعیت هلال‌احمر با حضور در شبکه افق، دستاوردها و اقدامات مهم جمعیت هلال‌احمر در دو سال اخیر را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از جمعیت هلال‌احمر «زندگی بدون آنها سخت است. امدادگران از جان خودشان برای نجات همنوعان مایه می‌گذارند.» این تنها دو جمله از توصیفاتی است که مردم درباره نیروهای هلال‌احمر و فداکاری‌های آنها در حوادث و بلایا گفته‌اند؛ بسیاری از آنها گرچه تاکنون از نزدیک شاهد عملیات‌های نفسگیر هلال‌احمر نبوده‌اند، اما هنوز ازخودگذشتگی‌های این اعضا در حوادثی مثل زلزله بم و کرمانشاه، سیل لرستان، آواربرداری متروپل و... را به یاد دارند و قدردان آن هستند. رئیس جمعیت هلال‌احمر با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه افق، از امدادگران قدردانی کرد و درباره فراهم‌آوردن شرایط بهتر برای امدادگران و ساماندهی وضعیت آنها سخن گفت.

مروری بر مهم‌ترین رخدادهای دو سال گذشته در حوزه جمعیت هلال‌احمر، بهانه‌ای بود که پیرحسین کولیوند را به شبکه افق کشاند. رئیس جمعیت هلال‌احمر در بخشی از صحبت‌هایش به ساماندهی وضعیت تیم‌ها و اعضای امدادگر جمعیت هلال‌احمر پرداخت و گفت: «در دو سال گذشته افزون‌بر ٢٠هزار نفر از امدادگران ما که هیچ بیمه‌ای نداشتند، بیمه شدند. 

تربیت نیروهای امدادی و تیم‌های تخصصی و همچنین راه‌اندازی تیم‌های واکنش سریع در شعب جمعیت هلال‌احمر از دیگر موضوعاتی بود که کولیوند به آن اشاره کرد. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، این اعضا پیش از این با وجود فعالیت‌های زیاد و سخت‌کوشی، از حقوق و دریافتی چندانی برخوردار نبودند.

کولیوند گفت: «این افراد ٢٤٠ ساعت کار می‌کردند و یک‌میلیون و ٢٠٠هزار تومان حق‌الزحمه دریافت می‌کردند. ما اخیرا همه اینها را ساماندهی کردیم. الان اعضای امدادگر بیمه بازنشستگی، بیمه درمان و بیمه ازکارافتادگی دارند و میزان مبالغی هم که دریافت می‌کنند بیش از پنج برابر شده است. ان‌شاءالله تا پایان سال این افراد را ساماندهی هم می‌کنیم تا شرایط بسیار بهتری داشته باشند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر از زحمات امدادگران و اعضای داوطلب و جوانان هلال‌احمر قدردانی کرد و گفت: «اعضای جمعیت، در هر اتفاقی پای کار ما هستند و من باید از آنها تشکر و قدردانی کنم.»

حضور در عرصه‌های بین‌المللی

حضور در عرصه‌های بین‌المللی و کمک‌های بشردوستانه در حوادث به سایر کشورها، از افتخاراتی است که کولیوند به آن اشاره کرد و آن را فرصتی برای بالاتربردن جایگاه کشورمان در مجامع بین‌المللی خواند. کولیوند گفت: «در بحث بشردوستی و امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده، برای ما فرقی ندارد که چه کسی و در کجا نیاز به کمک دارد. مثلا در سطح بین‌المللی، در دو سال گذشته دو بار در کشور افغانستان زلزله آمد و هر بار ما اولین کشوری بودیم که برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده حضور پیدا کردیم. این کار تاثیر زیادی روی ذهن، رفتار و نگاه مردم افغانستان و حتی مسئولان این کشور نسبت به ایران گذاشت. در سیل پاکستان، باز هم ما اولین کشوری بودیم که حضور پیدا کردیم. سال‌های پیش از آن هم اتفاقات زیادی در عرصه‌های بین‌المللی رخ داده بود که ما در آن حضور داشتیم. من این موضوع را نشانه اقتدار جمهوری اسلامی می‌دانم.»

تقدیر جمعیت‌های ملی از هلال‌احمر ایران

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، حتی در شرایط همزمانی حوادث ملی و بین‌المللی هم جمعیت هلال‌احمر توانست با مدیریت نیروی عملیاتی در هر دو جبهه امدادرسانی کند: «سال گذشته ما در زلزله خوی و در برف و کولاک یاسوج و شهرکرد و غرب کشور درگیر امدادرسانی بودیم. همزمان زلزله مهیب و بسیار وحشتناکی در ترکیه و سوریه رخ داد. ما در این حادثه هم اولین کشوری بودیم که حضور پیدا کرد و تا آخرین لحظه اعلام نیاز توسط دولت‌ها، خدمت‌رسانی کردیم. هم در ترکیه و هم در سوریه این اتفاق رقم خورد و تیم‌های ما خوش درخشیدند.»

به گفته کولیوند، علاوه بر نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، تک‌تک جمعیت‌های ملی که از کمک‌های ایران بهره‌مند شدند نیز قدردان این اقدامات هلال‌احمر ایران بودند. کولیوند گفت: «در زلزله ترکیه جمعیت‌های ملی و امدادی ١٠٠ کشور حضور پیدا کردند، ولی تنها کشوری که عالی‌ترین نشان یعنی مدال فداکاری خدمت را از رئیس‌جمهوری ترکیه گرفت، ما بودیم. اینها بخشی از توفیقاتی بود که به کمک اعضای جمعیت هلال‌احمر در دو سال گذشته حاصل شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha