ثبت ۲۷ درخت کهنسال فارس در فهرست میراث طبیعی کشور

۲۷ درخت در استان فارس با قدمت ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ سال در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس ، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: پرونده‌های درختان ثبتی متعلق به شهرستان‌های لامرد، فیروزآباد، استهبان، سپیدان، اقلید، ارسنجان، فسا، نیریز و بختگان است.

ثابت اقلیدی افزود: در این پرونده‌ها درخت سرو روستای خواجه جمالی در بختگان با قدمت یک هزار و ۱۰۰ سال، ۳ درخت کهن‌سال بنه در ارسنجان و ۳ درخت کهن‌سال ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال در فیروزآباد ثبت ملی شدند.

وی افزود: یک درخت بنه در کوهنارو فیروزآباد، یکی از کهنسال‌ترین و بلندترین درختان بنه ایران است که در این فهرست جای گرفت، بلندی آن به هشت متر و قدمتش به ۲ هزار و ۷۰۰ سال می‌رسد.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه قطورترین درخت بنه ایران هم در شهرستان آباده وجود دارد، گفت: این درخت با قطر ۲ متر و قدمت یک هزار و ۴۰۰ متر همچنان پابرجاست.

او در ادامه به ثبت ملی دو سرو در مسجد جامع ایج با قدمت حدود ۳۵۰ سال اشاره کرد و گفت: در شهر استهبان یک درخت چنار در کنار مسجد یزدیان با قدمت ۴۰۰ سال و یک درخت اُرس به قدمت یک هزار و ۷۰۰ سال ثبت ملی شد.

ثابت اقلیدی همچنین به سه درخت چنار در شهرستان سپیدان با قدمت ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال در محوطه بقعه امامزاده سید نورالدین قاضی علی علوی (ع) اشاره و اعلام کرد: یک درخت چنار دیگر هم در محله ملا سپیدان با قدمت ۴۰۰ سال ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: در قدمگاه علی بن موسی رضا (ع) سده اقلید هم دو درخت زبان‌گنجشک با قدمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال و یک درخت چنار با قدمتی حدود ۹۰۰ سال و یک درخت گردو ۵۰۰ ساله در امامزاده عبدالرحمان اقلید و یک درخت چنار در قبرستان خواجه با قدمت ۶۰۰ سال در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

ثابت اقلیدی افزود: دو درخت چنار در شهر مشکان نی‌ریز و همچنین رویشگاه سروهای تنگ بیدک در شهرستان فسا و درخت کنار در شهرستان لامرد هم در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی اعلام کرد: هم‌ اکنون که این درختان در فهرست آثار ملی ثبت شده اند و هرگونه تخریب و آسیب رساندن به این آثار، جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی و مجازات هم دارد.

تاکنون ۹۰ پرونده میراث طبیعی استان فارس در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha