کد خبر: 214384
۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۶:۳۸

آرد سفید، تاثیر مناسبی بر سلامت مردم ندارد

چندکارته بودن خرید نان و سهمیه بندی تخلف است

فقر زیر ساخت در مازندران، عامل توسعه نیافتگی/ مازندران مرکز ثقل واردات کشور شود
فقر زیر ساخت در مازندران، عامل توسعه نیافتگی/  مازندران مرکز ثقل واردات کشور شود

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی گفت: امسال با ۱۰ و نیم میلیون تن ذخیره گندم، از بهترین سال موجودی گندم بوده که واردات کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، عباسعلی وفایی نژاد در بازدید خبرنگاران از سیلوی شهید میرزا پور نکا با اشاره به اینکه بیشترین جابجایی را سیلوی شهید میرزا پور نکا دارد، اظهار کرد: گندم وارداتی بجای سیلوی بندر در این سیلو نگه داری شد این مهم را یک ظرفیت دانست.

فقر زیر ساخت در مازندران، عامل توسعه نیافتگی/  مازندران مرکز ثقل واردات کشور شود

وی افزود: در پدافند غیر عامل امسال نیز انتقال کالا دریا محور بوده و جابجایی کالا از سیلو شهید میرزا پور انجام و از مسیر ریلی نیز منتقل شد.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران افزود: تولید گندم مازندران ۲۰درصد نیاز است و تنها ۲ ماه را تامین می‌کند بنابر این نیاز به واردات وجو دارد، اما امسال تولید از ۶۰ هزار تن به ۱۱۸ هزار تن افزایش داشته که با افزایش ۶۰ درصد تولید همراه بوده است.

وفایی نژاد ادامه داد: گندم وارداتی از کردستان همدان، روسیه و گرجستان وارد می شود و گندم ها بر اساس گلوتن ۷۰،۳۰ و ۸۰ ،۲۰ گندم کیفیت دار با گلوتن بالا ادغام می شود و به کارخانجات می‌رود؛ اگر آرد کیفی موجب پارگی نان لواش می شود.

وی با اشاره به انجام آزمایشات لازم در سلامت گندم و تاکید براینکه این اقدام در راستای پیشگیری از تخلف انجام می شود تصریح کرد: ترکیب درصد گندم در محل سیلوها موجب می شود گندم متوسطی را به بازار عرضه کنیم تا عده‌ای سودجو فقط ارد سفید گندم که به لحاظ تغذیه هم چندان مناسب نیست تولید نکنند.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران ادامه داد: گندم از استان‌های خوزستان و مرکزی نیز به صورت ریلی وارد می شود بیش از ۸۰ هزار تن گندم به صورت ریلی وارد شده و حفظ امنیت مردم به دلیل حذف کامیون در جاده‌ها و شرایط بهتر انتقال و هزینه کمتر انجام می شود.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران تاکید کرد: سعی می کنیم در سیلوها ادغام گندم انجام دهیم تا امانت مردم حفظ شود و جلوی منغعت طلب های عده ای را بگیریم.

وفایی نژاد با تاکید بر اینکه ارد سفید آردی نیست که بر سلامت جامعه تاثیر گذار باشد افزود: نانوا باید پخت نان را درست انجام دهد تا نانی با کیفیت به مردم عرضه شود.

وی ادامه داد: مازندران فقر زیر ساختی دارد و عده‌ای از این مهم استفاده می کنند تا استان توسعه نیابد.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران افزود: تا زمانی اراده دولت پرچمش را بالا نبرد بخش خصوصی این ریسک را نمی کند که سرمایه گذاری انجام دهد.

وفایی نژاد با اشاره به استفاده ازظرفیت مازندران در صادرات و واردات اظهار کرد: روغن خام باید از شمال کشور شود چرا باید جنوب مرکز بار انداز کالا شود با توجه به دزدان دریاایی و مسافت مازندران فرصت بی نظیری برای این مهم است،مازندران می‌تواند مرکز ثقل واردات کشور باشد.

وی با تاکید بر اهمیت خودکفایی در تولیدات افزود: در گندم و نهاده دامی و غیره نیازمند وارداتیم و باید درست عمل کنیم تا زمینه صادرات و واردات از طریق تهاتر فراهم شود و در بحث واردات از روسیه و قزاقستان، واردات از مازندران به سادگی قابلیت انجام دارد و این نسبت به جنوب کشور مزیت است.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران ادامه داد: تامین کالای اساسی می‌تواند از شمال صورت گیرد و نادیده گرفتن مازندران ظلم است.

وفایی نژاد با اشاره به اینکه این سیلو باید توسعه یابد افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش‌بینی شده و ظرفیت ذخیره روغن نیز حجم بالایی دارد؛ به طوریکه در ظرفیت بالای روغن خام، ۷۰ هزار تن روغن از مازندران حتی به کرمانشاه ارسال شد و در حال حاضرظرفیت سیلوها ۱۰۳ هزار تن است.

وی همچنین موضوع چندکارت در هنگام خرید نان را تخلف دانست و گفت: این موضوع در کارگروه آردو نان شهرستان‌ها با ریاست فرمانداران بررسی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha