رشد ۲۴ درصدی حدنگاری نسبت به سال گذشته در کرمان

مدیر کل ثبت و اسناد استان کرمان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۲۴ هزار فقره سند مالکیت حدنگار در استان صادر شده است از رشد ۲۴ درصدی حدنگاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ نشست شورای حفظ حقوق بیت‌ المال استان کرمان با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان، اعضای شورای قضایی و مدیران کل دستگاه‌ های اجرایی استان برگزار شد.

سید مهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ضمن ارائه گزارش جامعی از وضعیت حدنگاری به تشریح موانع و چالش‌ های حدنگاری بویژه در زمینه صدور اسناد اراضی کشاورزی گفت: برخی دستگاه‌ ها با تفاسیر خاص از قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، به استعلامات ادارات ثبت اسناد پاسخ منفی ارائه می‌ کنند.

وی اضافه کرد: اکثر اراضی کشاورزی در عمل خرد شده و با توجه به اینکه ماده ۳ قانون جامع حدنگار مصوب ۱۳۹۳، مقرر کرده هیچ نقطه‌ ای از کشور فاقد سند نباشد، تمسک به حدنصاب‌ های موضوع قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی که در سال ۸۵ به تصویب رسیده، وجاهت قانونی ندارد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان, با اشاره به تحقق ۳۰ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده است که جهت تسریع در امر حدنگاری و کاهش بار مالی کشاورزان متقاضی دریافت سند، قراردادهای نقشه‌ برداری با شرکت‌ های مشاور منعقد شده است و برای پلاک‌ های رفع تداخل شده، عملیات تهیه نقشه اراضی کشاورزی به صورت رایگان صورت می‌ گیرد.

هاشمی افزود: اسناد مالکیت حدنگار(تک‌ برگ) از ضریب امنیتی بالایی برخوردارند و نقش قابل توجهی در کاهش جرم جعل ایفا و نیز بستر ارائه خدمات الکترونیک و هوشمند را فراهم می‌ کند و چنانچه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال ارائه هرگونه خدمت به اسناد دفترچه‌ ای ممنوع شود، نقش بسزایی در ترغیب دارندگان این اسناد جهت اقدام برای تبدیل اسناد دفترچه‌ ای به تک‌ برگ ایفا می‌ کند.

وی با اشاره به رشد چشمگیر صدور اسناد مالکیت در سال جاری گفت: امسال با تلاش جهادی همکارانم و حضور در ساعات غیراداری و ایام تعطیل توانستیم قریب به ۱۲۴ هزار فقره سند مالکیت صادر نماییم که نسبت به سال گذشته رشد ۲۴ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، در حاشیه نشست شورای حفظ حقوق بیت‌ المال استان کرمان، ۱۲۹۱ فقره سند مالکیت شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان که در سال جاری صادر شده است، توسط حجت‌ الاسلام و المسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری استان به مدیر عامل این شرکت تحویل شد./ ثبت و اسناد استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha