درآمد موقوفات زنجان به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان رسید

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان زنجان گفت: مجموع درآمد موقوفات و نذورات امامزادگان استان زنجان به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان،
حجت‌الاسلام مختار کرمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر همکاری های خوبی در اداره کل و ادارات اجرایی شهرستان های اوقاف زنجان،ظرفیت قابل توجهی برای کمک به تولید و توسعه استان پیدا کرده است، اظهار کرد: اکنون اوقاف زنجان توان سرمایه گذاری با رقم های قابل توجهی را دارد.

وی افزود: علیرغم همراهی مدیران استانی و حمایتهای آنان متاسفانه گاهی بر ای انجام طرحهای تولیدی وسرمایه گذاری با موانع جدی روبرو هستیم.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان زنجان با اشاره به برگزاری جلسه اخیر با معاونت اقتصادی استاندار زنجان، بیان کرد: ظرفیتهای اوقاف زنجان در این جلسه تبیین شد و معاونت اقتصادی استاتداری زنجان نیز از اوقاف زنجان برای سرمایه گذاری که باعث رونق تولید ایجاد اشتغال نقش موثر ایفا خواهد کرد حمایت کرد.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری و تولید نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود در اوقاف و به شرط همکاری و همراهی مدیران استانی که باعث رفع موانع مختلف تولید و سرمایه‌گذاری شود کاملا قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه مجموع درآمد موقوفات و نذورات امامزادگان از ۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال گذشته رسید، گفت:  این موضوع نشان دهنده این است که درآمد موقوفات استان زنجان از رشد ۱۶ برابری در پنج سال گذشته برخودار شده است.

این مسئول اظهار داشت: خوشبختانه سال گذشته در میزان رشد درآمد در کشور، اداره کل اوقاف استان زنجان با ۴۳۷٪ رشد ،رتبه اول را کسب کرد

حجت الاسلام کرمی اظهار داشت: اکنون رویکرد اوقاف چه در سطح کشوری و استانی از اجاره داری اراضی و املاک موقوفه به اجرای مستقیم طرح های تولیدی و سرمایه گذاری ، همکاری با شرکت های دانش بنیان و اجرای طرح با رویکرد دانش بنیان  و همچنین مشارکت دادن مردم در اداره موقوفات تغییر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت مردمی در فعال سازی موقوفات ۱۲۰۰ نفر  به عنوان امین موقوفات در سطح کشور جذب و مشغول فعالیت شده اند، افزود: ۱۷ نفر از این امین موقوفات مردمی نیز در سطح استان زنجان فعال هستند.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان زنجان تصریح کرد: در صورتی که این امین موقوفات بتوانند ظرفیت های موقوفات را فعال کرده و با استفاده از روش های نوین و  بهره وری و درآمد موقوفات را به میزان قابل توجهی افزایش دهند حق الزحمه آنان طبق قوانین موجود از همین درآمدها پرداخت می شود.

حجت السلام کرمی خاطر نشان کرد: از ورود سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی به موقوفات استقبال می کنیم و در پی استفاده از ظرفیت این بخش در فعال سازی و ارتقای موقوفات هستیم .

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان بیش از دو هزار و  ۸۰۰ موقوفه و ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد، بیان کرد: حدود یک هزار و ۵۰۰ مورد از موقوفات مسجد ، حسینیه ،تکیه یا مکان مذهبی مشابه است و نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ موقوفه باقیمانده نیز اکثرا اراضی کشاورزی دیمی و اندک آبی است.

این مسئول ادامه داد: موارد کمی نیز واحدهای تجاری و مسکونی وقفی یا احداث شده در اراضی موقوفه است که در بازه های زمانی مختلف از طریق مزایده به بهره برداران بخش خصوصی واگذار شده و  ۵۰ درصد درآمد آنها صرف اجرای نیات واقفان و الباقی نیز برای حفظ و نگهداری موقوفات هزینه و ذخیره می شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha