کد خبر: 215313
۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۰۹
سلامتی یک حق و مسئولیت همگانی است

وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت، سلامتی را یک حق و مسئولیت همگانی برشمرد و گفت: این حق به هیچ گروه سنی، فرهنگ و ملیت محدود نمی‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)بهرام عین اللهی، در پیام خود آورده است: نوزدهم فروردین ماه امسال مصادف با روز جهانی بهداشت، تمام کشورهای جهان به بزرگداشت و تبیین مفهوم سلامت به عنوان یک حق می‌پردازند و با شعار «سلامتی من، حق من» به محروم ماندن برخی افراد و جمعیت‌ها در گوشه و کنار دنیا از این حق طبیعی انسان اشاره می‌کنند.

شعار امسال در حالی انتخاب شده که دنیا در ۶ ماهه گذشته، شاهد قتل عام هزاران زن و کودک بی گناه فلسطینی و بی سرپرست شدن و رنج ده‌ها هزار شهروند در غزه بود و این حجم از آسیب‌های روانی، جسمانی و ظلم و محرومیت از سلامت تا کنون در جهان سابقه نداشته است.

بر این باوریم که سلامتی، یک حق و یک مسئولیت همگانی است و خانواده به عنوان اولین سرپناه کودکان و واحد اجتماعی حق همگانی بر سلامت است و وقتی از همگان سخن می‌گوئیم، بدین معنا است که این حق به هیچ گروه سنی، فرهنگ و ملیت محدود نمی‌شود. در جهان ۱۴۰ کشور سلامتی را به عنوان حق در قانون اساسی و قوانین بالادستی خود مورد اشاره قرار داده‌اند و شعار امسال به طور خاص آن دسته از کشورها را خطاب قرار می‌دهد که هنوز سلامتی را به عنوان یکی از حقوق فردی و جمعی انسان در قوانین و مقررات خود به رسمیت نشناخته‌اند.

در جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در تمام قوانین و اسناد بالادستی به ویژه در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی رهبری، بر موضوع سلامتی و ابعاد گوناگون جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آن و ضرورت برقراری عدالت و دسترسی همگان به خدمات و تسهیلات سلامت تاکید شده است.

تمام آحاد جامعه از کودکی تا کهنسالی حق دارند به خدمات با کیفیت سلامت مورد نیاز خود بدون دغدغه مالی دسترسی داشته باشند و تأمین سلامت آب، خاک و هوای سالم و بهره مندی از غذای سالم کافی، یک حق و مسؤولیت همگانی است. از این رو تمام تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور وظیفه دارند با فراهم آوردن شرایط مناسب برای مشارکت مردم در ایجاد و حفظ سلامتی، از خانه تا اجتماع و محیط زیست تلاش کنند و برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در جمهوری اسلامی ایران به یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های سلامت در جهان با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقا سلامت و دستیابی به اهداف عالی رفاه، از سال گذشته در کشور اجرا شد تا بتوان با عزمی ملی و مشارکتی همگانی با شتاب هرچه بیشتر به سمت جامعه‌ای سالم، پویا و سرزنده حرکت کرد و مردمی سازی سلامت را از خانه تا تمام سطوح اجتماعی تحقق بخشید.

سلامت به عنوان یک حق فردی و همگانی در مقام بیان ساده و در مقام عمل موضوعی پیچیده و چندوجهی است که نیازمند مشارکت دغدغه مند و آگاهانه آحاد جامعه و تمامی دستگاه‌ها و ذی نفعان است و لذا شعار هفته ملی سلامت که امسال در هفته اول اردیبهشت برگزار می‌شود و اولویت‌های سلامت تا سال آینده را مشخص می‌کند، بر اساس برنامه‌ها و اولویت‌های کشوری، «سلامت خانواده با مردمی سازی» تعیین شده است تا ضمن اشاره به حق و مسؤولیت همگانی بر تبیین مفاهیم اساسی و وظایف جمعی در دستیابی به پوشش همگانی سلامت تأکید ورزد.

امید است تا سال دیگر بتوانیم در هفته سلامت، اهداف دست یافته و گام‌های بلند برداشته شده در مسیر جهش تولید سلامت محور با مشارکت مردم را به محضر ملت شریف کشورمان اعلام نمائیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha