پایان کاوش های باستان‌ شناسی محوطه تُم گاوان جیرفت

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌ های تاریخی شهرستان جیرفت گفت: فصل اول کاوش در این محوطه در سال ۹۸ با هدف لایه‌ نگاری انجام شده و فصل دوم از کاوش با هدف شناخت بیشتر جنبه‌ های فرهنگی و تاریخی محوطه در حال اتمام است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) و به نقل از میراث فرهنگی استان کرمان؛ قادر شیروانی گفت: فصل اول کاوش در این محوطه در سال ۹۸ با هدف لایه‌ نگاری انجام شده بود و فصل دوم از کاوش با هدف شناخت بیشتر جنبه‌ های فرهنگی و تاریخی محوطه و با همکاری دانشگاه جیرفت از روزهای پایانی سال گذشته شروع و در حال اتمام است.

وی افزود: فصل دوم کاوش باستان شناسی در تُم گاوان در حال اتمام است؛ این تپه یکی از محوطه‌ های چند دوره ای حوضۀ هلیل رود است؛ که برای انجام مطالعات باستان‌ شناختی و شناخت جنبه‌ های مختلف فرهنگی منطقه حائز اهمیت است.

سرپرست پایگاه ملی محوطه های تاریخی جیرفت اظهار کرد: در واقع کاوش این تپه می‌ تواند در تکمیل اطلاعات و خلأ اطلاعات ادوار دیگر را پوشش دهد.

شیروانی ادامه داد: بیشترین اهمیت تپه از نظر تاریخی، دارا بودن لایه های استقراری عصر آهن(پیش از هخامنش) است، این دورۀ فرهنگی در جنوب شرق ایران ناشناخته است و اطلاعات تاریخی و باستان شناختی ما از این دوره در مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران تقریباً اندک است.

وی بیان کرد: امید است که کاوش‌ های باستان شناختی در محوطۀ تُم(تُمب) گاوان ابعاد تازه‌ ای را از این سکونتگاه مهم در عصر آهن به ویژه از نظر معماری، هنر و ارتباطات فرهنگی روشن کند.

شایان ذکر است؛ تپه باستانی تُم (تُمب) گاوان در حدود یک کیلومتری شرق شهر جیرفت قرار دارد و در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha