کد خبر: 216481
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۴۱

نویسنده و طنزپرداز بمی به لقاءالله پیوست

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پی درگذشت محمدعلی علومی
نویسنده و طنزپرداز بمی به لقاءالله پیوست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پیامی درگذشت محمد علی علومی، نویسنده و طنزپرداز بمی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ متن پیام محسن روحی به شرح زیر است:

درگذشت مرحوم استاد محمد علی علومی، نویسنده، اسطوره‌ شناس، پژوهشگر و طنزپرداز که عمر گرانقدر خویش را در راه اعتلای زبان و ادب پارسی صرف نمود موجب تأثر و تألم فراوان جامعه فرهنگی، هنری، علمی و ادبی ایران و کرمان گردید. او از بزرگان فرهنگ و ادب ایران و کرمان بود که آثار ماندگارش چراغ راهی برای نسل جوان است.

استاد محمدعلی علومی، متواضع، عاشق، ادیبی متعهد و متخصص و روزنامه‌ نگاری نوآور بود، که هرگز ابتذال زمانه بر آثارش تأثیر نگذاشته و آثاری فاخر و ماندگار به یادگار گذاشت. هنرمندی دانشمند که با آثارش زندگی کرد و در تنهایی درگذشت.

اینجانب فقدان این استاد گرانقدر را به بازماندگان، اهالی فرهنگ و هنر و مردم دیار کریمان به‌ ویژه مردم بم تسلیت گفته و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر و برای آن مرحوم علو درجات را مسئلت دارم.

یادآور می‌ شود؛ محمد علی علومی، نویسنده، اسطوره‌ شناس، پژوهشگر و طنزپرداز زاده‌ ۱۶ فروردین ۱۳۴۰ در شهرستان بم، بود که در سال‌ های اخیر به تنهایی زندگی می‌ کرد و روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیار خود درگذشت.

او دانش‌ آموخته علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از دهه شصت فعالیت روزنامه‌ نگاری خود را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و از دهه هفتاد نیز به طور جدی‌ تر وارد حوزه ادبیات داستانی و فرهنگ مردم شد. تألیف ده‌ ها عنوان کتاب با موضوعات داستانی و پژوهشی و صدها عنوان مقاله مطبوعاتی و پژوهشی حاصل یک عمر فعالیت‌ های او بود.

از رمان‌ های معروف او می‌ توان به «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌ های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» اشاره کرد.

رمان «آذرستان» او در سال ١٣٧٧ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده سی سال رمان طنز ایران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha