کد خبر: آنتی-اسکالانت-چیست-و-وظیفه-آن-چیست؟
۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
آنتی اسکالانت چیست و وظیفه آن چیست؟

به گزارش خبرگزاری سلامت برای حفظ کارایی دستگاه تصفیه آب صنعتی و افزایش طول عمر غشاها ، قبل از غشاها باید یک سیستم پیش تصفیه مناسب نصب شود که این به کیفیت آب خوراک بستگی دارد. علاوه بر این ، علاوه بر استفاده از این روش قدرتمند تصفیه آب ، همیشه با این واقعیت روبرو هستیم که به دلیل وجود این منافذ کوچک ، فیلم ها به تدریج مسدود می شوند. تشکیل رسوبات روی لایه های غشایی نیز از آب در غلظت های بالای یون های کلسیم ، سولفات و بی کربنات تشکیل شده است. حتی در بهترین حالت ، موادی مانند گچ و کلسیت در سطح فیلم های نمک زدایی صنعتی اشباع و متبلور می شوند.

وظیفه آنتی اسکالانت

وظیفه آنتی اسکالانت: جلوگیری از ایجاد رسوب روی سطح ممبران: آنتی اسکالانت این توانایی را دارد که به عنوان محافظ ممبران عمل نموده و باعث شود رسوبات آب روی سطح ممبران نشست نکنند. زیرا هر گونه گرفتگی روی سطح ممبران باعث پایین آمدن تولید ممبران و بالا رفتن تی دی اس آب خروجی از فیلتر ممبران می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت فیلتر ممبران به سایت آبین مراجعه فرمایید.

انواع آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت پایه فسفوناته (فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت)

اغلب آنتی اسکالانت ها دارای ساختار مولکولی با گروه های عاملی شامل اسيد كربوكسيليك (-COOH) یا فسفات هستند. مولكول‌های پلی اكريل با وزن مولکولی پایین (جرم مولكولي بين 100-5000) شامل چندين گروه عامل اسيد كربوكسيليك هستند و به طور مشترك در بسياري از آنتی اسکالانت ها مورد استفاده قرار می گيرند. اين آنتی اسکالانت ‌ها در جلوگيری از تشكيل سولفات و كربنات جزء بهترين‌ها هستند، اما خاصيت پراكنده‌سازی آنها محدود است.

هگزا متا فسفات سديم(SHMP)، يكی از موادي است كه به عنوان آنتی اسکالانت  انتخاب مي شود، زيرا علاوه بر نقش بازدارندگی خوب، ارزان قيمت نیز می ­باشد. از جمله معایب اين ماده، ناپايداری و نیز انحلال دشوار آن در آب می باشد. در حقيقت اگر SHMP هر سه روز مجدداً به هم زده نشود، هگزا متا فسفات، به فسفات هيدروليز می شود كه در PH خنثي با كلسيم تركيب شده و فسفات تشكيل می دهد. اين نمك می تواند موجب گرفتگی  غشاء سيستم شود. استفاده از هگزا متا فسفات به عنوان يك "آنتی اسکالانت"  برای سيستم‌های RO به دليل وابستگی زياد آن به مصرف صحيح، عموميت پيدا نكرده است.

ارگانو فسفوناتها در مقايسه با سديم هگزا متا فسفات پايدارتر هستند. خواص بازدارندگی و پراكنده‌سازی اين ماده شبيه به سديم هگزا متا فسفات است. اما بر خلاف سديم هگزا متا فسفات، اين ماده پايدار است.

 پلی اكريل با جرم مولكولی سنگين (جرم مولكولی بين 6000 تا 25000) در پراكنده‌سازی بهترين اثر را دارد، اما به اندازه‌ی اكريل های سبك در بازدارندگی رسوب مؤثر نيستند.

همانطور که پیش از این گفته شد، کاربرد آنتی اسکالانت های  تركيبی، نتايج بهتری را نسبت به آنتی اسکالانت های تك مولكولی از خود نشان می دهند. در صورت استفاده از يك آنتی اسکالانت تك مولكولی، احتمال بيشتری وجود دارد كه تزريق بيش از حد بازدارنده موجب شود كه خود آنتی اسکالانت به صورت كاتيون چند ظرفيتی از محلول خارج شود. با تركيب توليدات و استفاده از بازدارنده چند مولكولی، ساير آنتی اسکالانت‌ها مي‌توانند در جلوگيری از رسوب‌دهی اولين بازدارنده مؤثر باشند. همچنين به غلظت كمتری از هر يك از اجزای مستقل بازدارنده‌ها نياز خواهد بود.

 بعضی انواعآنتی اسکالانت های تركيبی، شامل پلی اكريل با جرم مولكولی سبك وسنگين هستند تا از قدرت كافی برای باز دارندگی و پراكنده‌سازی برخوردار باشند. به علاوه ساير آنتی اسکالانت‌ها، تركيبي از ارگانوفسفات اكريلات با جرم مولكولی سبك تر هستند كه علاوه بر متفرق نمودن خوب، خصوصيات يك بازدارنده را دارا می باشند.

بعضی اوقات، فعاليت بيولوژيكی در تانك آنتی اسکالانت می تواند موجب ايجاد مشكل شود. رشد بيولوژيكی می تواند موجب انسداد مسير خوراك پمپ تزريق شده و در نتيجه جريان آنتی اسکالانت متوقف شود. معمولاً مواد بازدارنده یا معلق نگهدارنده حاوی مقداری مواد بایوساید نیز می باشند. اما باید در زمان رقیق سازی این محلول ها در تانک های مصرف روزانه دقت کافی مبذول گردد تا غلظت این مواد بایوساید در محلول رقیق از حداقل مقدار موثر کمتر نشود. این مقدار معمولاً از سوی سازندگان قید می شود. با توجه به اینکه آنتی اسکالانت فرایند ترسیب را کند و نه متوقف می نمایند، لذا نباید سیستم برای مدت طولانی در حالت فوق اشباع از نمک ها، خارج از سرویس باقی بماند. معمولاً یک شیر اتوماتیک برقی بطور موازی با جریان دفعی نصب می شود تا درست قبل از سرویس و خارج شدن سیستم باز شده و کل المنتها از نمک های فوق اشباع تخلیه گردد.

در برخی موارد از یک تانک برای تزریق دو یا چند ماده شیمیایی در زمان های مختلف استفاده می شود. در این صورت باید دقت کافی معطوف به عدم اختلاط مواد با یکدیگر گردد تا لطمه ای به کارایی آنها و سیستم وارد نشود.

آنتی اسکالانت پایه پلیمر 

 مزایای آنتی اسکالانت های پلیمری:

  • غلظت بالایی دارند.
  • اجازه رسوب گذاری به هیچ نوع رسوب کربناتی و فسفاتی را نمی دهد.
  • جهت طیف وسیعی از آبها از جمله آب دریا، آب شور چاه ها، آب های سخت شیرین، آب های با سختی زیر 1000ppm استفاده می گردند.
  • به علت قدرت بالای کیلیت کنندگی (chelating agent) عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.
  • با نرخ خوردگی بسیار پایین تر (ضدخوردگی).
  • غیرسمی بوده و مشکلات پوستی و تنفسی جهت انسان ندارند.
  • عملکرد خوب پراکنده کنندگی (dispersant) در برابر رسوبات کربناتی و سولفاتی دارند.
  • نیاز به شستشوی ممبراین را در فاصله زمانی طولانی تری فراهم می کنند.
  • احتمال تشکیل جلبک و آلاینده های زیستی را به مقدار زیادی کاهش می دهند.

اندازه قابل استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. آنتی اسکالانت عامل بازدارنده رسوب روی سطح ممبرانها در سیستم دستگاه تصفیه آب صنعتی آنتی اسکالانت می‌باشد که کمک می‌کند املاح سنگین موجود در آب بر روی ممبران ایجاد گرفتگی و فولینگ نکند اگر بخواهیم عمر فیلتر ممبران بالا باشد باید در خرید آنتی اسکالانت مرغوب برای استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی دقت نمود.

درباره فیلتر های ممبران بیشتر بخوایند: فیلتر ممبران فیلمتک

معرفی آبین

آبین: اولین فروشگاه تخصصی در حوزه تجهیزات آبی در دنیای مدرن امروز و با گستردگی بالای کالاها و خدمات، انتخاب و خرید به صورت سنتی روشی است که کارایی خود را از دست داده است، زیرا انتخاب کالایی که بالاترین کارایی و هماهنگ‌ترین ویژگی‌های مطابق با سلیقه و هدف خریدار را داشته باشد دشوار است. با توسعه اینترنت و ابزارهای مرتبط طی سال‌های اخیر، شیوه خرید نیز به سرعت در حال تغییر است. تنوع بالای کالا در فروشگاه‌های اینترنتی و ارائه اطلاعات کافی که برای هر محصول ارائه می‌شود، ویژگی بارزی است که در روش‌های سنتی خرید و فروش وجود نداشت. امروزه اینترنت از فروشگاه‌هایی پر شده است که با عنوان فروشگاه مجازی به فعالیت می‌پردازند. گردش و جستجو در این سایت‌های فروشگاهی اینترنتی حس بودن در یک فروشگاه واقعی و فیزیکی را به شما القا می‌کند. قطعا با شنیدن عنوان خرید اینترنتی در ذهن همه ما، ویژگی‌های متعددی از قبیل: دسترسی جهانی به کالا و خدمات، وجود اطلاعات کافی در مورد هر محصول، امکان مقایسه محصولات و قیمت آنها، صرفه‌جویی در زمان، تنوع محصولات و مواردی از این دست نقش می‌بندد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha