کد خبر: ارائه-خدمات-رایگان-به-بیماران-کرونایی
۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۶
ارائه خدمات رایگان به بیماران کرونایی در 4 مرکز درمان صحرایی در مشهد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ مشهد در بحران است. آمار تلفات مبتلایان به کرونا رکورد زده. بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری ندارند. کنترل این بحران با درمان سرپایی میسر است. باید حجم بیمار بستری در مراکز درمانی کاهش یابد و به بیماران خدماتی ارائه شود که بتوانند در منزل و مراکز پزشکی، درمان سرپایی دریافت کنند.

پزشکان برای اغلب بیماران داروی «رمدسیویر» نسخه می‌کنند. تزریق این دارو آسان نیست و به دلیل خطراتی که دارد باید در حضور پزشک و همراه با سرم به بدن برسد. سرم هم کم‌یاب است. بسیاری از مردم مجبور شدند داروخانه‌های متعددی را برای پیداکردن سرم و رمدسیویر بروند و پس از آن برای مصرف دارو ساعت‌ها در صف مراکز درمانی اغلب خصوصی، بایستند. اکثر بیماران کرونایی باید این دارو را پنج روز تزریق کنند. بعضی از بیماران به رسانه‌ها گفته‌اند؛ برای هر بار تزریق این دارو تا 700 هزار تومان پرداخت کرده‌اند. توجه کنید که این مبلغ به غیر از پول خرید دارو و سرم است. چه بسا که این داروها هم با مبالغی چندبرابر قیمت واقعی به دست بیماران رسیده باشد.

این‌ها مشکلات کمی نیست. بیماری غیر از درد، پول می‌خواهد و علاوه بر پول، مراکز پزشکی مناسب که مراحل درمان را انجام دهند.

مصطفی ذاکر؛ معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی معتقد است که با کمک همکاران و امدادگران این جمعیت، همه مشکلات دارویی، درمانی بیماران کرونایی در مشهد را، یکجا حل کرده است.

در خیابان امام خمینی(ره) نرسیده به میدان 10 دی، داروخانه‌ایست که اکثر شهروندان مشهدی آن را می‌شناسند. سال‌هاست که داروهای خاص و نایاب با قیمت بسیار مناسب در داروخانه هلال‌احمر تامین می‌شود. در این داروخانه اکنون، سرم و داروی رمدسیویر با قیمت واقعی و معمول آن با نسخه پزشک به فروش می‌رسد.

مصطفی ذاکر می‌گوید: «در چند قدمی داروخانه‌ هلال احمر مجتمع فرهنگی و آموزشی شهدای امدادگر قرار دارد. هم‌اکنون سامانه درمان اضطراری هلال احمر خراسان رضوی و چادرهای امدادی در محوطه این مجتمع برپا شده است. این چادرها مجهز به تجهیزات پزشکی و تخت بستری موقت‌اند. پرستار، عامل تزریقات و پزشک عمومی از صبح تا عصر در این درمانگاه موقت اضطراری، مشغول خدمت رسانی هستند.»

بیماران راضی‌اند، چادرها نیز به قدر کفایت برپاست. چادرهای راپ‌هال چندبرابر چادرهای معمول هستند. هرکدام از آن‌ها سالن‌های طویل و با ارتفاع مناسبی هستند که ظرفیت چند تخت بیمارستانی به همراه تجهیزات لازم را دارد. دوسوی آن‌ها باز است و هوا جریان دارد. در این مراکز درمانی، پزشک معاینه می‌کند و بعد تزریق داروها شروع می‌شود. پرستاران، مراقب بیماران هستند و همه این خدمات به شکل رایگان ارائه می‌شود.

کاهش آلام بشری از اهداف چهارگانه جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ در دنیاست. این خدمات عام‌المنفعه است. بنابراین خدمات درمان سرپایی برای تمامی شهروندان مشهدی در چادرهای درمانی هلال‌احمر رایگان است.

مبتلایان به کرونا می‌توانند با مراجعه به این مرکز درمانی صحرایی، داروی خود را از داروخانه هلال احمر خریداری کنند و باقی مراحل را با آرامش خاطر به امدادگران بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت بسپارند.

اما این تنها مکان درمان اضطراری در مشهد نیست. جمال زرگر رئیس شعبه شهرستان مشهد هلال‌احمر هم می‌گوید: مرکز درمان سرپایی کرونا در مجتمع فرهنگی و ورزشی مهر هلال در منطقه قاسم آباد برای شهروندان شرق و شمال‌شرقی این شهر در حال خدمت‌رسانی است. همچنین درمانگاه امام خمینی واقع در خیابان رازی جنب آزمایشگاه جهاد دانشگاهی و پایگاه امدادو نجات هلال احمر در بلوار پیامبر اعظم 77 (آزادی 131) فعال هستند و سرم‌تراپی، اکسیژن‌تراپی و تزریقات در این مراکز رایگان است.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha