کد خبر: استفاده-از-روش-پلاسما-تراپی-برای-بیمار
۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۹
استفاده از روش پلاسما تراپی برای بیمار ان مبتلا به کرونا

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محسن صدیق شمسی خاطر نشان کرد: در پلاسما تراپی دو موضوع مهم وجود دارد ابتدا اینکه هر دو نفر یعنی اهدا کننده و گیرنده مبتلای قطعی به کووید ۱۹ باشند و دیگر این مسئله که سطح آنتی بادی خون اهداکننده به حد مطلوب رسیده باشد.

وی با اشاره به اینکه پلاسما یک فرآورده خونی است که پس از جداسازی گلبول های قرمز و سفید و پلاکت از خون به دست می آید خاطر نشان کرد:  در مایع باقیمانده، آنتی بادی ها و فاکتورهای انعقادی و پروتئین های مهم بدن وجود دارد و از جمله آنها آنتی بادی ها علیه ویروس کروناست که سیستم ایمنی فرد بهبودیافته تولید می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بنابراین در پلاسما تراپی دو موضوع مهم وجود دارد ابتدا اینکه هر دو نفر یعنی اهدا کننده و گیرنده ،مبتلای قطعی به کووید ۱۹ باشند  و به بیماری های مشابه ناشی از سایر اعضای خانواده کرونا ویروس ها مبتلا نباشند؛ نکته دوم در خصوص پلاسما تراپی این است که اهدا کننده به اندازه کافی در بدنش آنتی بادی تولید شده باشد زیرا در برخی از بیماران با وجود بهبودی علائم بیماری کووید ۱۹، آنتی بادی با دوز بالا در بدن فرد ایجاد نمی شود.

فوق تخصص خون و انکولوژی با بیان اینکه صرفا یافته های سی تی اسکن و علایم بالینی دلیل بر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیست، از همین رو پی سی آر فرد اهدا کننده و گیرنده باید مثبت باشد ، اظهار کرد: نمی توان به سی تی اسکن و علایم بالینی تنها اکتفا کرد زیرا احتمال دارد فرد مبتلا به آنفولانزای اچ وان ان وان یا سایر عفونتهای ویروسی مشابه شده باشد. بعد از تایید بیماری کووید ۱۹ در هر دو فرد اهداکننده و دریافت کننده می توان پلاسما را به گیرنده اهدا کرد؛ همانطور که  در گذشته نیز در خصوص بیماری سارس و مرس از این روش درمانی استفاده شده  و نتایج اولیه خوبی به دست آمده است.

دکتر صدیق شمسی با بیان اینکه اگر بیمار در مراحل وخیم بیماری باشد و به دستگاه ونتیلاتور وصل شده باشد پلاسما تراپی تاثیر کمتری خواهد  داشت، عنوان کرد: در شرایطی که مشاهده می شود بیمار به سمت بدتر شدن شرایط عمومی می رود استفاده زود هنگام از پلاسما تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی بیان کرد: در خصوص پلاسما تراپی در نتایج اولیه از بین ۱۶ بیمار تقریبا بیش از ۶۰ درصد بهبودی کامل یافته و ترخیص شدند از همین رو دانشگاه پلاسما تراپی را تمدید نمود و مجموعا ۳۲ نفر تحت پلاسما درمانی قرار گرفتند که بیش از ۷۰ درصد آنها موارد بهبودی کامل یافته  و از ای سی یو خارج شدند. با این حال برای قضاوت در مورد تاثیر این روش درمانی مقایسه آن با گروه کنترل لازم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: هزینه های درمانی بیماری کرونا بالا است از همین رو روش پلاسما درمانی حائز اهمیت خواهد بود ؛ علاوه براین  باتوجه به اینکه در شهریور ماه و فصل پاییز احتمالا شاهد عود دوباره این بیماری هستیم ،سازمان انتقال خون فراخوانی مبنی بر دریافت پلاسمای خون از بهبود یافتگان این بیماری اعلام کرده است تا با جمع آوری پلاسما ها و فریز و ذخیره سازی آن در دوران عود بیماری از این فرآورده ها استفاده شود.

وی گفت: برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان باید حداقل دو هفته از بهبودی کامل فرد بگذرد و سطح آنتی بادی ها در بدن به سطح مطلوب رسیده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مردم در شرایط کرونایی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند زیرا در چند روز گذشته وضعیت خراسان حساس شده است , علاوه بر شستن دست ها ، استفاده از ماسک در این شرایط ضرورت دارد. همچنین از کسانی که پس از ابتلا بهبودی کامل خود را بدست آورده اند دعوت می شود تا با اهدای پلاسمای خود در شعب سازمان انتقال خون در نجات جان بیماران سهیم شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha