کد خبر: افزایش-نگرانی-ها-از-کاهش-دسترسی-به-انسو
۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰
افزایش نگرانی ها از کاهش دسترسی به انسولین/ اختصاص دارو با کد ملی!
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ در هفته های اخیر اخباری درباره کمبود انسولین در کشور مطرح شد که نگرانی های زیادی را برای بسیاری از بیماران ایجاد کرد. نگرانی از کمبود دارو در سطح گسترده باعث شد تا برخی از بیماران حتی راهی بازار سیاه دارو شوند تا بتوانند نیاز خود را برطرف کنند. انسولین؛ اولین دارویی نیست که دچار کمبود شده و حتما آخرین آن هم نخواهد بود، سازمان ها و نهادهای مختلفی برای تامین دارو تلاش می کنند اما با این حال علی رغم همه تلاش ها بازهم در بخش هایی این کمبودها اتفاق می افتد. بیماران دیابتی در دو دسته قرار می‌گیرند که در نوع یک آن، ترشح انسولین در بدن بیمار به‌طور کامل متوقف‌شده و فرد مبتلا از همان ابتدای زندگی، نیاز به تزریق انسولین پیدا می‌کند اما در نوع دوم دیابت که بیشتر به دلایل ارثی ایجاد می‌شود، ترشح انسولین به‌مرور در بدن بیمار کم شده یا پاسخ انسولین در این بیماران کاهش می‌یابد. کیفیت زندگی افراد دیابتی به شدت تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرد و از همین رو، هر چقدر قند بیمار بهتر کنترل شود، این افراد دیرتر گرفتار عوارض دیابت می‌شوند و استفاده از قلم انسولین به علت سهولت بی‌تردید در کنترل بهتر قند کمک فراوانی خواهد کرد ولی نبود انسولین خطرات جدی ای را برای بیماران ایجاد می کند و اگر این درمان به‌موقع شروع نشود عوارض بلندمدت دیابت آغاز خواهد شد.

نقش تحریم در کمبود دارو

کمبود دارو عوامل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن امروز تحریم ها هستند، علی رغم اینکه گفته شده دارو شامل تحریم ها نمی شود ولی با این حال خرید دارو نیازمند انتقال وجه از طریق سیستم بانکی است که در شرایط موجود تحریمی که تمام راه های انتقال مالی ایران و همچنین بانک ها تحریم هستند امکان چنین کاری عملا یا وجود ندارد یا باید به سختی صورت بگیرد. از طرفی تولید دارو در داخل کشور نیز نیازمند تامین مواد اولیه ای است که بیشتر آنها از خارج تامین می شوند، یعنی با وجود اینکه به گفته مسئولان بهداشتی بیش از 95 درصد داروها در داخل کشور تولید می شوند؛ اما وابستگی به واردات مواد اولیه همچنان وجود دارد. این تنها مشکل در این راه نیست. با اینکه دولت و بویژه وزیر بهداشت از اختصاص ارز 4200 تومانی برای تامین دارو اطمینان داده اند با این حال بازهم تامین منابع ارزی برای خرید دارو چندان آسان نیست. عوارض بیماری دیابت شناخته شده است و همه می دانند که این بیماری چه آسیب هایی می تواند به بدن افراد در صورت نرسیدن انسولین وارد کند. در حال حاضر بسیاری از شهرستان ها با مشکل تامین انسولین مواجه هستند و داروخانه ها نمی توانند داروهای مورد نیاز مردم را فراهم کنند.

اختصاص دارو با کد ملی

دلالان همیشه و در هر بحرانی حضور دارند و از هر فرصتی برای رسیدن به سود بهره می گیرند، در راه هم به هیچ کس رحم نمی کنند، این دلالان دارو هستند که بازار سیاه های خرید و فروش دارو را در کل کشور از جمله ناصر خسرو اداره می کنند. کمبود انسولین هم فرصتی برای حضور این افراد است. از این رو سازمان غذا و دارو اعلام کرده داروی انسولین با کد ملی افراد واگذار می شود. محمدرضاشانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در این باره گفته است: «کمبودهای مقطعی فقط در مورد انسولین قلمی نیست و دلیل آن مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم های ضد انسانی دشمنان ملت ایران است. امروز دو محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شده است و طی هفته جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه های منتخب توزیع می‌شود. همچنین محموله های بعدی این دارو طی فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد.» وی دلیل عرضه انسولین قلمی را به صورت سهمیه‌ای مدیریت بهینه توزیع این دارو  عنوان کرد و افزود: بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه های منتخب انسولین خود را تهیه کنند. تحریم، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و در مقاطعی واردات انسولین با وقفه صورت می‌گیرد، به بیماران توصیه می کنیم با مشورت پزشک خود به جای قلم از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن (قلمی) ندارد و به وفور در بازار یافت می شود، استفاده کنند.» شانه ساز اضافه کرد: «با توجه به تفاوت فاحش قیمت این دارو در داخل نسبت به سایر کشورهای منطقه، در آینده نزدیک این دارو براساس کد ملی بیماران توزیع خواهد شد تا دیگر نگرانی از بابت تهیه آن احساس نکنند.» به گفته رئیس سازمان غذا و دارو انواع قلم های این دارو تاپایان سال آینده در داخل تولید و نیاز کشور برطرف خواهد شد. البته اختصاص انسولین پیش از این هم براساس پرونده بیماران دیابتی با آنها صورت می گرفته و اینکه رئیس سازمان غذا و دارو درباره تحویل با کد ملی گفته کمی مبهم است.

با وابستگی کار پیش نمی رود

یکی از دلایل ضعف کشور در تامین کالاهای اساسی و استراتژیک نظیر دارو، وابستگی به واردات است. هر چند که تهیه و تولید برخی از داروها نیازمند تکنولوژی و همچنین تامین مالی بسیاری است و برای همه کشورها مقرون به صرفه نیست، اما ایران در شرایط عادی قرار ندارد که بخواهد به کشوری برای تامین اقلام مورد نیاز خود وابسته شود. از این جهت کشور باید با تکیه بر توان داخلی و همچنین اعتماد به نخبگان خود در راه تامین نیازهایش پیش برود تا کمتر در موارد حساسی نظیر دارو به مشکل برخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha