افزایش هزینه‌های نظامی جهان علی‌رغم شیوع کووید-۱۹/آمریکا و چین در صدر کشورهای دارای بالاترین هزینه‌های نظامی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،با وجود شیوع بیماری کووید-۱۹ و اثرات زیانبار آن بر اقتصاد جهان، هزینه‌های نظامی کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و به حدود ۲ ترلیون دلار رسید.

بنا بر گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، در شرایطی که تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۲۰ نزولی ۴.۴ درصدی را تجربه کرد، هزینه‌های نظامی کشورهای مختلف با ۲.۶ درصد افزایش به ۱۹۸۱ میلیارد دلار (حدود ۱۶۵۰ میلیارد یورو) رسید.

البته در این میان، کشورهایی نظیر شیلی و کره‌جنوبی تصمیم گرفتند برای مقابله با زیان‌های اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹، هزینه‌های نظامی خود را کاهش دهند. کشورهایی نظیر برزیل و روسیه نیز در سال ۲۰۲۰، هزینه‌های نظامیشان را کاهش دادند اما علت اتخاذ این تصمیم را «شیوع کووید-۱۹» اعلام نکردند. اما بر خلاف تصور پژوهشگران، در سال ۲۰۲۰ بیشتر کشورها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دادند. در سال ۲۰۲۰، سهم هزینه‌های نظامی در بودجه کشورها از ۲.۲ درصد به ۲.۴ درصد افزایش یافت.

آمریکا و چین در صدر کشورهای دارای بالاترین هزینه‌های نظامی جهان قرار دارند. در سال ۲۰۲۰، سهم آنها در هزینه‌های نظامی جهان به ترتیب ۳۹ و ۱۳ درصد بود.

هزینه‌های نظامی چین در ۲۶ سال اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۲ میلیارد دلار بالغ شد. آمریکا نیز در سال ۲۰۲۰ و برای سومین سال متوالی، هزینه‌های نظامی خود را افزایش داد. این کشور تا پیش از آن، به مدت ۷ سال هزینه‌های نظامی خود را کاهش داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha